Creëer een rustige werkplek in 6 stappen
In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Bij mezelf verandert zo’n clean desk vaak al na enkele uurtjes in een heel ander schouwspel: papieren nota’s in het rond, hopeloos in elkaar verstrengelde pc-kabels, koffie- en waterbekertjes in acuut omstootgevaar, hier en daar een kleine snack, en het overige bureaumateriaal waar het nog een plaatsje kan vinden. It can get messy sometimes, in mijn kleine cocon.
Onlangs stelde een HR-professional me de vraag: “Is de aanwezigheid van een clean desk-policy nu echt zoveel beter dan het ontbreken ervan?”. Ik botste al snel op een paar interessante onderzoeksresultaten:
Mensen die werken in een ordelijk bureau …
Mensen die werken in een wanordelijk bureau
Orde en wanorde blijken verschillende mindsets te activeren, die allebei nuttig kunnen zijn. Terwijl orde vooral traditionele en conventionele mindsets activeert, leidt wanorde eerder tot onconventionele mindsets. Aan de hand van verschillende studies werd dan ook aangetoond dat ordelijke omgevingen mensen er toe aanzetten om gezonder te eten, meer geld te geven aan liefdadigheid en in te gaan op meer conventionele reclameboodschappen. Werkomgevingen die eerder wanordelijk waren, bleken mensen aan te zetten om creatievere ideeën te bedenken en in te gaan op reclameboodschappen die vooral nieuwheid benadrukken.
Een van de meest creatieve bureauomgevingen die ik al tegenkwam, is die van Pixar. Daar krijgen medewerkers volledige vrijheid hoe ze hun bureau organiseren en decoreren. Kijk maar eens naar onderstaande foto van een medewerker die zijn bureau helemaal als een huisje heeft ingericht, inclusief kroonluchter en basketbalring.
Er bestaat onderzoek naar personalisatie en de impact op iemands identiteit. In een interessante studie, door onderzoekers van Wharton en London Business School, kwam aan het licht dat het zelf kunnen kiezen van je jobtitel een impact heeft op je ‘rolidentiteit’, wat zoveel wil zeggen als hoe je jezelf ziet in je job. Door een verandering teweeg te brengen in de manier waarop medewerkers naar hun eigen job kijken, bleek dat het zelf kunnen kiezen van een jobtitel emotionele uitputting op het werk kan tegengaan.
Verder onderzoek naar rolidentiteit heeft dan weer aangetoond dat wanneer je vindt dat je in een rol werkt waarin creativiteit belangrijk is, je ook meer creativiteit zult vertonen. Een volgende stap in deze redenering zou kunnen zijn dat wanneer we medewerkers hun bureau laten personaliseren op een creatieve manier, dit hun rolidentiteit kan veranderen (meer aandacht voor creativiteit in hun rol), en die creatieve rolidentiteit dan weer een positieve impact zal hebben op hun creatieve uitspattingen. Bij Pixar lijkt dit alvast te werken. Misschien een leuk ideetje voor toekomstig onderzoek?
(mc) – Bron: MARK Magazine
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Mensenkennis.be, een wetenschapsblog opgestart vanuit de Gentse Alumni Psychologie die kennis over mensen brengt op mensenmaat. De blog ontving de jaarprijs wetenschapscommunicatie van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten en vierde onlangs zijn honderdduizendste lezer.
11 december 2015In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Mark Parker, de CEO van Nike, is een fervent verzamelaar. Dat bewijst zijn grote verzameling aan Nike-schoenen, kunstwerken en originele filmattributen.
Een kwart van de werknemers vindt de hygiëne op zijn werkplek bedroevend. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek van Initial.
Wie ’s middags niet even opstaat om de benen te strekken, maakt dubbel zoveel kans op een diepe veneuze trombose(DVT) dan een collega die wél gaat lunchen.
Mannen zijn meestal gek op gadgets. Ergens zullen het immers altijd speelvogels blijven, zelfs in een professionele omgeving.
Ooit al het lef gehad om je toetsenbord op je werk om te draaien? Best niet doen. Op een toetsenbord zitten namelijk meer bacteriën dan op een toiletbril.
64 procent van de werknemers geeft de voorkeur aan een vaste werkplek, en 46 procent wil die werkplek ook persoonlijk inrichten.
Plezier is een factor die op de werkvloer niet mag ontbreken. Heb je een positieve kijk op je job? Ontdek hier enkele tips om jouw werkplezier te vergroten.
Een overvolle mailbox: het is een veelvoorkomend fenomeen op de werkvloer. Een situatie die stress oplevert en je uit je workflow haalt. Hoe raak je daar vanaf?