Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

A.S. Adventure trekt naar sociaal project in Peru

Bij A.S.Adventure zijn de producten van Ayacucho alomtegenwoordig. Dat huismerk ontstond in 2009 in nauwe samenwerking met Solid International, en refereert naar het gelijknamige gebied in het Peruaanse Andesgebergte, waar Solid International de lokale bevolking een duurzame nieuwe ondersteuning geeft. In maart 2017 organiseerde A.S.Adventure voor het zesde jaar op rij een inleefreis naar Ayacucho voor klanten en medewerkers. We peilden bij vijf teruggekeerde reizigers naar hun ervaringen.
#

Marijke Jans, klant A.S.Adventure

“De reis was voor mij een echte eyeopener. De organisatie zit echt goed in elkaar. Het is een privé-initiatief en er wordt op de juiste manier met de mensen gewerkt. En vooral: er wordt niet gewoon geld gegeven. De lokale bevolking moet er iets voor doen.”

Hoewel het een groepsreis was, had elke deelnemer ook een individuele opdracht te vervullen. De opdracht voor Marijke werd al snel duidelijk. “Ik ben zelfstandig ondernemer in de bouwsector. Ik werd ingezet op een boerderij, waar laatstejaarsstudenten in het weekend het vak kwamen leren. Die insteek vond ik interessant. Aan de laatstejaarsstudenten heb ik daarom mijn ervaringen als ondernemer gedeeld.”

“Het is heel mooi om nog eens met je twee voeten op de grond te komen. Dan besef je ook dat al onze problemen echt relatief zijn. Ik ben een trotse ambassadeur geworden en probeer mijn netwerk in te zetten om Solid International zo veel mogelijk te ondersteunen.”

Ilse Van Schelstraete, medewerker boekhouding A.S.Adventure

“Ik werk al vijftien jaar bij A.S. Adventure. Zo’n tien jaar geleden startte mijn werkgever met dit programma en naarmate de jaren vorderden, kreeg ik meer interesse. Ik heb me vorig jaar ingeschreven en mocht in maart mee op reis.”

“Het gaat echt om een hele resem van sociale en economische projecten. De fondsen worden op een duurzame en economisch verantwoorde manier ingezet. De mensen hebben er echt iets aan op de lange termijn en kunnen zelfvoorzienend worden. Dat is toch wel een verschil met bijvoorbeeld andere goede doelen die geld inzamelen.”

A.S. Adventure in Peru
“Deze reis heeft echt mijn ogen geopend naar een totaal onbekende wereld. We sliepen bijvoorbeeld bij een familie in de bergen. In een piepklein huisje, eigenlijk één ruimte waarin ze koken, eten, wassen en slapen. Door de zware regenval was de vloer er een modderpoel. Dat heeft me wel aangegrepen.”

“Mijn individuele opdracht was heel leuk. Ik speel in mijn vrije tijd basketbal en dat is in Ayacucho een onbekende sport. Ik heb een basketbalring en enkele ballen en tenues geschonken aan de lokale bevolking. Ik heb er een hele dag basketbal gespeeld met de breimoeders. Die vonden het fantastisch.”

“Als je terugkomt, ondervind je wel dat we hier een luxeleven leiden. Dat probeer ik wel duidelijk mee te geven aan mijn zoon van 17 jaar. Ik denk dat het daarom ook wel interessant zou zijn om zo’n reis te organiseren met 17- of 18-jarigen. Zodat zij beseffen dat wat ze hier hebben, toch niet zo evident is aan de andere kant van de wereld.”

Hanne Van Diest, klant A.S.Adventure

“Dit is zo’n reis waarvan ik weet dat ik ze nooit meer zal meemaken. Achter de schermen kijken bij de lokale bevolking en echt met hen in contact komen, dat doe je als gewone toerist niet. Het was ook heel leuk om alle projecten te zien en te ontdekken welke impact ze hebben in die omgeving.”

“Het was een onvergetelijke ervaring. En dat heeft ook te maken met de groep. Die was zeer divers, maar het klikte heel goed. Misschien is dat juist de kracht van die reis: door het te organiseren met totaal onbekenden, die wel hetzelfde doel nastreven.”

Petra Arckens, afdelingshoofd Action bij A.S.Adventure in Hasselt

“Ik wou vooral meegaan om de tienermoeders er te ondersteunen. Ik heb vroeger niet zo’n fijne jeugd gehad. Ik kan me dus inleven in de tienermoeders, die in vele gevallen werden misbruikt. De boodschap die ik wou meegeven aan hen: je dromen moeten groter zijn dan je angsten. Tijdens mijn individuele opdracht heb ik met hen dan ook gesproken over dromen. Samen maakten we met krantenknipsels een collage van hun dromen – waar ze in 2022 willen staan. Ze kregen van mij ook zakjes met kleine spiegeltjes, want als je jezelf niet graag ziet, kun je ook anderen niet graag zien.”

“Bij een van die tienermoeders ben ik ook blijven slapen. Zij woont nog bij haar ouders in een piepklein lemen hutje met een dak van golfplaten. Dat is schrijnend. Dat meisje werd misbruikt door haar werkgever en is dan zwanger geworden. Op het moment van mijn verblijf werkte ze nog altijd bij die man, ze had geen andere keuze. Van haar verhaal word ik nog altijd emotioneel.”

A.S. Adventure in Peru
“Ik heb gemerkt dat de projecten echt gestructureerd zijn. Bovendien zijn de mensen enorm gemotiveerd. Echt chapeau wat ze er allemaal op poten hebben gezet. Dat mag echt niet stoppen. Daarom ga ik nog meer mijn best doen om Ayacucho-producten te verkopen.”

“Ik droom ervan om binnenkort terug te gaan, om te kijken hoe het met de meisjes gaat. Ik heb ook concrete plannen om een cursus Spaans te volgen, om beter met hen te communiceren.” “Eén van de redenen waarom ik me heb ingeschreven om mee te gaan op de inleefreis is omdat ik meen dat wij vanuit marketingperspectief nog veel meer kunnen doen rond ons label “Ayacucho”. En in het bijzonder heb ik het dan om het verbreden van de communicatie rond Solid International, het project dat we financieel ondersteunen met Ayacucho. En dan niet zozeer om ons op de borst te kunnen kloppen als ‘weldoener’; maar wel om de kracht en meerwaarde van de projecten van Solid International in Ayacucho meer te kunnen onderstrepen in onze communicatie.”


(sdc) - Foto’s: Marijke Jans - Bron: MARK Magazine 

19 mei 2017
Anderen bekeken ook