Bazen
Vorige

1 van 498

Volgende
Volgend artikel:

Slecht nieuws breng je in 4 stappen

8 manieren waarop de beste werkgevers het verschil maken

het verschil maken
Steeds meer bedrijven zijn gecertifieerd als ‘geweldige werkgever’ of ‘great place to work’. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Great Place to Work Institute Belgium. Schoenen Torfs en softwarebedrijf EASI voeren ook dit jaar weer de eindrangschikking aan. ‘Best Workplace’ word je echter niet zomaar. Waarin onderscheiden de beste werkgevers zich? We overlopen enkele trends.

1. Innovatie

Slimme organisaties vinden zichzelf opnieuw uit om gelijke tred te houden met de uitdagingen van deze onvoorspelbare wereld. Jezelf vernieuwen als organisatie is evenwel niet de verantwoordelijkheid van één persoon of team. Het vergt ondersteuning binnen de hele organisatie.

Voorbeeld: Bij Protime, specialist in tijdsregistratie, kunnen programmeurs enige tijd besteden aan hun eigen idee binnen de organisatie.

2. Wendbaar

Het statische organigram verdwijnt en wordt vervangen door netwerken en agile teams met voldoende bevoegdheden.

Voorbeeld: Bij IT-adviesbedrijf Axxes organiseren consultants gedurende het jaar competentiecentra om over verschillende domeinen kennis en expertise met elkaar te delen.

3. Continue feedback

Van jaarlijkse beoordelingen gaat het steeds vaker naar een focus op continue feedback en coaching.

Voorbeeld: Bij businessarchitect AE is het jaarlijkse evaluatieformulier geschrapt. Consultants vertellen hun verhaal via hun eigen Scrapbook.

4. Mensen centraal

Medewerkers centraal stellen, is een onderscheidende component in de relatie en in het contact tussen werkgevers en hun werknemers.

Voorbeeld: Bij consultant ORMIT trachten ze de kandidaat-ervaring in de rekruteringsfase voortdurend te verbeteren door feedback te vragen aan de kandidaten. Bij Roche vragen ze aan eigen mensen om enkele initiatieven voor een campagne voor te stellen.

5. Open en sociaal

Organisaties worden niet alleen beoordeeld op hun financiële prestaties, maar ook op hun relaties met de externe wereld. Bedrijven begrijpen dat zij een verantwoordelijkheid hebben tegenover de samenleving als geheel. Openheid is ook een factor in rekrutering.

Voorbeeld: De ambitie van Mars is om de ‘most mutual company in the world’ te worden door win-winsituaties te creëren voor hun medewerkers, consumenten, klanten, de planeet en iedereen in de waardeketen.

6. Slim met technologie (en data)

Bedrijven worden alsmaar slimmer in het gebruik van technologie en data-analyse. Louter ‘gut feeling’ is niet langer een dominante factor. People analytics komt opzetten.

Voorbeeld: MediaMarkt probeert de impact van zijn initiatieven in kaart te brengen. Elk jaar berekenen zij het verband tussen de scores van de Great Place to Work-enquête en de scores van klanten. KBC heeft dan weer een 'Matching Place', dat de competenties en kennis van medewerkers wil matchen met specifieke tijdelijke projecten.

7. Kansen om te leren

Een van de grootste uitdagingen qua talentontwikkeling is dat medewerkers tijd vrijmaken om te leren en zich te ontwikkelen. Leren wordt ook toegankelijker.

Voorbeeld: Adviesbureau EY lanceerde een nieuw technologieplatform en investeerde hierbij in nieuwe, gebruiksvriendelijke leertechnologie.

8. Transparantie

Steeds meer organisaties geloven dat authentieke communicatie leidt tot transparant leiderschap en nemen hiervoor initiatieven.

Voorbeeld: De 360 gradenbenadering van Torfs verwacht van leiders dat ze voor verschillende belanghebbenden zorgen: voor hun team en de klanten, maar ook voor zichzelf. Uitvaartverzekeraar DELA streeft dan weer naar een open feedbackcultuur tussen alle collega's, ook de nieuwe. En McDonald's probeert via web en chat contact te maken met zijn werknemers zodat ze niet op dezelfde fysieke plek aanwezig moeten zijn.

(wv) - Bron: MARK Magazine

18 juli 2016
Anderen bekeken ook