Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 938

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

6 zaken die jij kan leren van luxemerken

10.000 euro betalen voor een handtas of een miljoen voor een luxewagen is geen financiële transactie. Het is een emotionele beslissing. Jijzelf kan er heel wat van leren. “Als een prijs bij een luxemerk eerder laag is, dan stellen klanten zich vragen. Deze redenering geldt vaak ook voor mensen.”
#

Luxemerken zijn een prima inspiratiebron voor jezelf als merk, je eigen personal branding zeg maar. Niemand beheerst branding en overtuigingskracht zo goed als zij. Met de volgende zes geheimen of strategieën kom je al een heel eind.

1. Verkoop een lifestyle

Luxemerken bouwen niet verder op hun functionaliteit. Ze zetten zichzelf ook niet in de markt als een ‘faire deal’. Dat kan je van een 40.000 euro kostende Rolex ook bezwaarlijk beweren.

“Luxemerken zorgen ervoor dat ze niet te vergelijken zijn met andere producten. Daarom kunnen ze hun prijs hoger leggen. Bij gewone producten hebben consumenten dat aanknopingspunt wel”, stelt Katlijn Voordeckers, business consultant in brand management. “Hetzelfde geldt voor personen”, vindt ze. “Alles valt te kopiëren, behalve je persoonlijkheid.”

2. Prijs is een keurmerk

De prijs bij luxemerken is een soort van keurmerk. “Als de prijs voor gewone producten daalt, dan stijgt de verkoop. Maar bij luxemerken is dat net omgekeerd. Als een prijs bij een luxemerk eerder laag is, dan stellen klanten zich vragen. Deze redenering geldt vaak ook voor mensen”, stelt Katlijn Voordeckers.

“Een dienstverlener wiens prijs te laag ligt, wordt al snel als verdacht aanzien. Dan zal de service ook wel niet goed zijn. Je prijs is een belangrijk onderdeel van de perceptie.”

3. Werk samen met anderen

Mensen die luxemerken kopen, maken vooral een statement rond wie ze zijn. Luxeproducten doen uitschijnen dat de eigenaar welvarend en machtig is, en deel uitmaakt van een elite. De meest succesvolle merken, denk maar aan Ferrari, creëren een enthousiast en trouw publiek, zelfs bij klanten die zich het product niet kunnen permitteren. Dat is meteen ook iets waarin luxemerken en mensen van mekaar verschillen. “In principe hoeven luxemerken niet toegankelijk te zijn. Ze spiegelen je vaak een onbereikbaar droombeeld voor. Terwijl je als persoon toch beter wel bereikbaar bent”, stelt Voordeckers.

Toch werken luxemerken af en toe samen. Ze wijst in dit kader op hoogstaande modeontwerpers die samenwerken met een populaire keten als H&M. “Voor hen is dit een veilige methode. Ze kunnen hun luxeaureool bewaren, maar worden tegelijk toegankelijk.” Ook als persoon kan je samenwerken met anderen, en op die manier je netwerk uitbreiden en bovenal je personal brand versterken.

4. Leg de focus op kwaliteit (en schaarste)

Focus op kwaliteit rechtvaardigt de hoge kost van luxeproducten en suggereert superioriteit. Het product is een unieke creatie. Luxeproducten zijn vaak enkel beschikbaar via eigen, selectieve kanalen, wat het gevoel van exclusiviteit versterkt.

Schaarste helpt hierbij. Het creëert een vraag voor een product. Op een wachtlijst- of wachtrij komen om een product te bemachtigen, zorgt voor opwinding als je het uiteindelijk verwerft. “Zo’n wachttijd levert in veel gevallen eerder een meerwaarde op dan een nadeel.”

Lees ook de 2 laatste tips:

Laat je product zichzelf verkopen en … (Lees meer) 


(wv) - Bron: MARK Magazine 

11 december 2015
Anderen bekeken ook