Beter samenwerken met je collega's: 8 tips
Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken. 8 tips voor een betere samenwerking
Met een positieve houding bereik je veel meer dan met een negatieve. Als je zelf positief tegenover je collega’s staat, zullen ook zij sneller dezelfde houding aannemen tegenover jou. Vraag hoe het gaat en geef eens een compliment. Daar wordt iedereen gelukkiger van. Organiseer een activiteit buiten het werk. Ga lunchen of iets drinken op vrijdag.
Vraag je af waarmee jouw collega’s bezig zijn. Toon interesse voor elkaars werk en leven. Doe je best om elkaar te begrijpen. Vraag je af wat ieders bedoeling is. Wie is erg ambitieus, gaat over lijken of zal gaan dwarsliggen? Die wetenschap kan helpen om problemen te voorkomen. Doe hetzelfde voor jezelf. Weet wie je bent en waar je naartoe wilt.
Help collega’s waar nodig. Wanneer jij hulp nodig hebt, zul je ook sneller iemand vinden die jou te hulp schiet. Durf ook om hulp te vragen. Het toont dat je de ander en zijn kennis waardeert en niet denkt dat je zelf alwetend bent. Zorg voor een evenwicht. Hulp mag niet altijd van één kant komen. Help ook niet alleen omdat je dan een wederdienst terug kunt verwachten.
Roddelen werkt als een boemerang. Heb je een probleem met iemand, spreek die daar dan rechtstreeks op aan en probeer het op die manier op te lossen. Sla geen verwijtende toon aan, maar probeer te luisteren naar zijn of haar kant van het verhaal. Stel vragen. De kwestie oplossen is belangrijker dan gelijk halen.
Collega’s kunnen perfect vrienden worden, maar er moet wel een onderscheid blijven. Het puur vriendschappelijke moet tijdens het werk op de achtergrond blijven. Tijdens de pauze kun je over je relatie, kinderen of andere dingen praten, maar werk is werk. Laat geen privéwrevels je werk beïnvloeden. Daar wordt niemand beter van.
De laatste tip die je van ons krijgt is er een van Charissa Parassiadis, beter bekend als Slongs Dievanongs …
“De boeddha in mij groet de boeddha in jou! Tracht steeds om je te verplaatsen in de positie van je collega's. Zoek naar zaken die je gemeen hebt. Je hebt met iedereen wel iets gemeenschappelijk. Al is het dat je allebei van rijstwafels houdt. Wie zoekt, die vindt, “ aldus Slongs.
(td) - Bron: MARK Magazine
6 juli 2015
Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken. 8 tips voor een betere samenwerking
Voor de inrichting van je bureau op kantoor ben je best wat voorzichtig. Sommige zaken komen namelijk niet echt professioneel over. Dit doe je beter niet!
Boomers, Gen X, millennials en Gen Z: hoe krijg je alle vier de generaties op één lijn?
Voor je uit je krammen schiet op kantoor, na een meningsverschil met een collega bijvoorbeeld, stel je jezelf best eerst de volgende drie vragen ...
Extroverte werknemers zijn roepers en hun introverte tegenhangers zijn asociaal. Dat zijn de mythes. Maar laat deze twee types samenwerken en de resultaten zijn beter.
Een nieuw jaar gaat gepaard met goede voornemens. Aardiger zijn tegen de medemens, bijvoorbeeld. Op de werkvloer zijn de Vlamingen alvast op de goede weg.
ADHD kan een meerwaarde zijn op de werkvloer als je weet hoe je je capaciteiten in de verf zet. We lijsten enkele beroepen op waarin ADHD’ers uitblinken!
Wie in de ochtendspits naar het werk pendelt, merkt het meteen: hij of zij is zelden alleen... Waar komen die pendelaars allemaal vandaan?
Weet jij niet waar je werkgever voor staat? Of het bedrijf waar jij solliciteert? Nochtans maakt het een verschil om het verhaal achter een bedrijf te kennen.