Hoeveel ben ik waard?
Vorige

1 van 268

Volgende
Volgend artikel:

Dit zijn de 10 rijkste mensen ter wereld

5 zaken die slimme bedrijven doen met jouw salaris

We zijn zelden tevreden over ons loon. Mensen vergelijken zichzelf vaak met anderen, en dan vooral met personen die een gelijkaardige functie én een hoger loon hebben. Maar slimme bedrijven passen hier een mouw aan.
#

Werknemer A komt alleen maar voor het loon werken. Werknemer B vooral omdat hij of zij de job belangrijk, waardevol of plezierig vindt. A is gecontroleerd gemotiveerd, B uit zichzelf of autonoom. Op taken, die inzet, flexibiliteit en creativiteit vergen, zullen autonoom gemotiveerden beter presteren dan gecontroleerd gemotiveerden”, weet Hermina Van Coillie, researchexperte bij HR-dienstverlener Securex.

Daar komt nog bij dat gecontroleerd gemotiveerden zich vaak weinig betrokken voelen bij de organisatie. “Een werkgever heeft dus meer baat bij autonoom gemotiveerde werknemers”, stelt ze. Om die autonome motivatie te verhogen, kunnen bedrijven ABC aanwenden als geheugensteuntje. A: geef jouw werknemers voldoende (maar niet te veel) Autonomie. B: creëer een sfeer van verBondenheid. C: zorg ervoor dat ze hun Competenties optimaal kunnen inzetten.” Slimme bedrijven passen dit als volgt toe.

1. Ze betalen conform (en zelfs meer dan dat)

Loonpakketten, van basisloon tot extralegale voordelen, zijn best voldoende marktconform. “Een hoger basisloon geeft blijk van erkenning. Het kan ertoe leiden dat een bedrijf goede werkkrachten aantrekt en behoudt”, weet Van Coillie. “Ook al zal dit hoge basisloon wennen en wordt de uitzonderlijkheid ervan op termijn vergeten.” Meestal is, volgens haar, een goede mix van vast en variabel aan te raden.

2. Ze betalen op basis van competenties (en niet leeftijd)

‘Skill-based pay’ verhoogt het ABC-gevoel van autonomie, verbondenheid en competentie. “Leeftijd mag dan wel gemakkelijk meetbaar zijn om het loon op te baseren, het is zeker geen correct criterium. De leeftijd van de werknemer zegt immers weinig over zijn prestaties en competenties”, vindt ze.

3. Ze vermijden competitiviteit

Bonussystemen die individuele prestaties als criterium gebruiken en ‘ten koste’ gaan van de prestaties van collega’s, raadt Van Coillie af. “Ze brengen de verbondenheid tussen de collega’s in het gedrang.” Bovendien gaan ze meestal gepaard met toezicht, evaluatie en competitie. En dat heeft een negatieve invloed op de autonome motivatie van jouw medewerkers.

Groepsbeloningen bevorderen daarentegen wel het gevoel van verbondenheid. “Zorg er dus voor dat de hele groep ergens voordeel bij heeft. Maar breng de autonomie niet in het gedrang en pas op voor het free-riders-principe.”

4. Ze zijn transparant

Over het loonpakket zelf, maar ook over de manier waarop loonsopslag wordt bepaald in de organisatie. Onderzoek bij arbeiders toont bijvoorbeeld aan dat het communiceren van duidelijke, concrete doelstellingen meer motiveert dan het aanbieden van bonussen. De reden hiervoor is dat de werknemers zo beter weten wat van hen verwacht wordt en wat ‘goed werk’ is. “Wanneer hier geen duidelijke richtlijnen voor bestaan, zijn er veel interpretaties van ‘goed werk’ mogelijk.”


(wv) - Bron: MARK Magazine 

11 mei 2017
Anderen bekeken ook