7 tips om jezelf succesvol te presenteren
In alle (eerste) contacten is je visuele boodschap enorm belangrijk. Carrièrecoach Heidi Deblaere geeft tips voor een succesvolle presentatie van jezelf!
Voorbereiding is de helft van het werk. Weten waarover je spreekt, helpt om je comfortabel te voelen. Lees zaken na, praat met mensen die er iets van kennen. Herhaal vlak voor de speech zodat alles opgefrist is. Weet wie in het publiek zal zitten. Welke functie hebben de mensen waarvoor je zal staan, welke vragen zouden ze stellen?
Stel jezelf die vragen. Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over je publiek en pas je speech aan.
Vermijd het neerpennen van een speech in volzinnen. Aflezen of van buiten leren doodt de spontaniteit. Maak liever een goed en logisch overzicht in puntjes. Structuur is belangrijk. Zorg voor een duidelijke inleiding, werk toe naar een climax en sluit af. Herhaal en vat op tijd samen. Dat maakt de boodschap sterker en duidelijker.
Een PowerPointpresentatie kan helpen om de boodschap te ondersteunen. Maar let wel: overdaad schaadt. Hou het simpel en laat special effects en té veel kleur achterwege.
Oefen. Voor jezelf, de spiegel of, als het kan, een kleine groep mensen. Spreek de woorden luidop uit. Je zal merken dat sommige dingen anders klinken dan ze in je hoofd deden. Schrijftaal is niet hetzelfde als spreektaal. Gebruik daarom eventueel andere woorden of een andere zinsbouw die beter klinkt.
Vraag om feedback. Vermijd twijfelwoorden zoals misschien, wellicht, eigenlijk, enigszins en eventueel. De neiging om stopwoorden te gebruiken? Oefen om ze weg te werken. Ze zijn irritant voor anderen.
Verbale en non-verbale communicatie staan op gelijke voet tijdens een presentatie. Vermijd daarom alles wat overdreven is. Vind een bezigheid voor je handen. Leg ze ergens op of hou enkele papieren vast. Probeer ook de rest van je lichaamstaal onder controle te houden.
Ongecontroleerd schudden of knikken met het hoofd, het optrekken van de schouders, het optrekken van de wenkbrauwen … Het zijn allemaal zaken die afleiden van de inhoud. Ook hier geldt: oefen en elimineer ongewenste lichaamstaal.
Lachen straalt positiviteit uit. Een vriendelijke glimlach maakt zowel het publiek als de spreker rustiger. Zorg er wel voor dat je glimlach bij het verhaal past. Slechte cijfers onderstreep je niet met een glimlach.
Een grapje? Zorg dat het grappig is. Ook hier gelden twee basisregels: probeer het grapje even uit bij andere mensen en zorg dat er een link is met het onderwerp van de speech. Maak je vooral niet te druk over een grap of een glimlach. Ze tonen enthousiasme en passie voor je onderwerp. Dat werkt aanstekelijk.
“Een succesvolle presentatie is voor 90 procent het gevolg van een goede voorbereiding. Veel mensen denken dat hun voorbereiding klaar is wanneer hun tekst is geschreven of wanneer ze een paar slides bij elkaar hebben verzameld. Maar dan begint het pas. Dan moet je je presentatie eigen maken. Luidop oefenen is daarbij een must.”
(td) - Foto: (jc) - Bron: MARK Magazine
16 juli 2014In alle (eerste) contacten is je visuele boodschap enorm belangrijk. Carrièrecoach Heidi Deblaere geeft tips voor een succesvolle presentatie van jezelf!
Maar weinig werknemers staan te popelen om een presentatie te geven. De volgende tips kunnen je alvast op de goede weg helpen wanneer je moet presenteren.
Eén op de tien werknemers geeft toe al eens in slaap gevallen te zijn tijdens een presentatie op het werk. Dat blijkt uit onderzoek bij kantoormedewerkers.
Op YouTube circuleren er meer dan 40.000 presentatiefilmpjes van Apple-baas Steve Jobs. Wat is zijn geheim?
Hoe belangrijk zijn presentaties om aan de top te komen? Die vraag legde Sylvie Verleye voor aan dertig Belgische topvrouwen. Het resultaat kan je lezen in haar boek Stilte, ik Spreek!, dat in november wordt voorgesteld op de Boekenbeurs.
Breekt het angstzweet je uit als je het woord moet nemen voor een publiek? Raadpleeg dan het boek ‘Yes I can - Speechen als Obama’ van Carl Van de Velde.
Zeg niet marketing- of sales assistent maar meertalige professional. Als verzamelterm voor ondersteunende jobs is de term ‘assistant’ niet meer van deze tijd.
Chomi werkt als thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis: “Ik ga werken met een glimlach en kom met een glimlach thuis”