Workaholics
Vorige

1 van 149

Volgende
Volgend artikel:

Vooral arbeiders lopen risico op burn-out

5 tips die bergen werk verzetten

"Het is een cliché, maar een to-dolijst maken is één van de beste tips om je zaken op orde te houden." (Frank Vander Sijpe, hr-coach Securex)
Lijkt het een onbegonnen zaak om die bergen werk te verzetten? Frank Vander Sijpe, hr-coach bij Securex, krikt je motivatie op.
berg werk
"Het is een cliché, maar een to-dolijst maken is één van de beste tips om je zaken op orde te houden." (Frank Vander Sijpe, hr-coach Securex)

1. Denk positief

Positief denken werkt een positief resultaat in de hand. Wanneer je de dingen door een realistisch roze bril bekijkt en een beetje zelfvertrouwen hebt dat het allemaal goed komt, is de kans groter dat dit effectief gebeurt. En het is een veel betere aanpak dan op voorhand aan een mislukking te denken.

2. Blijf mindful

Probeer met je lichaam en geest op dezelfde plek te blijven. Zelfs al heb je thuis heel wat problemen, doe een poging om op het werk alleen aan het werk te denken. En hou in het achterhoofd: je kunt weinig doen aan de dingen die je overkomen, enkel aan de manier waarop je ermee omgaat.

3. Praat met collega’s

Wanneer je de bomen door het bos niet meer ziet, helpt het om te praten. Met collega’s of met je baas. Door je te isoleren, worden de problemen alleen maar erger. Collega’s zijn vaker bereid om te helpen dan je doorgaans denkt. Let op: taken verschuiven betekent niet dat jouw verantwoordelijkheid weg is.

4. Maak een to-dolijst

Het is een cliché, maar een to-dolijst maken is één van de beste tips om je zaken op orde te houden. Belangrijk is dat je een onderscheid maakt tussen wat vandaag, morgen of overmorgen moet gebeuren en door wie. Dat is de beste manier om dingen die door je hoofd spoken kwijt te raken.

5. Neem afstand

Zet letterlijk en figuurlijk een stapje achteruit om de dingen vanuit een ander daglicht te bekijken. Zorg er ook voor dat werk niet de enige uitlaatklep in je leven is. Ontspan en voorzie ‘nuttige overtolligheid’ in je agenda, kleine blokjes tijd die je gebruikt voor jezelf, om even na te denken over hoe je bezig bent.

Extra tip: Zoek nieuwe prikkels binnen je vertrouwde job

"Ik heb bij Joepie het dubbeldikke zomernummer in het leven geroepen. De ‘gewone’ Joepie liet ik even over aan mijn assistenten, zelf werkte ik aan het maandblad. Hetzelfde maar toch helemaal anders. Motivatie verzekerd!”
(Sylvia Van Driessche, ex-hoofdredactrice van Joepie en auteur van twee jeugdboeken) 

(td) - Bron: MARK Magazine 

Sylvia Van Driessche 29 september 2014
Anderen bekeken ook