Zo belandt jouw idee niet in de vuilbak van je baas
Je hebt een fantastisch idee, maar dit verkocht krijgen aan je baas kost tijd én vereist een goede strategie. Daarom: enkele praktische tips.
Onderzoekers boden in een supermarkt klanten via een display ofwel 6 of 24 smaken van confituur aan. Wat bleek? Slechts drie procent kocht van de display met uitgebreide producten, terwijl 30 procent kocht als ze de display met beperkte keuze hadden bekeken. Bij veel keuze ervaren consumenten hun besluitvormingsproces als frustrerend en haken ze af.
Is het daarom af te raden? Niet altijd. Denk aan het beroemde ijssalon La Casa Gelato uit Vancouver, dat maar liefst 200 smaken ijs aanbiedt waaronder asperge en knoflook. De eigenaar meent dat die 200 smaken net leiden tot een grotere omzet. Maar dit is ook alleen maar omdat zijn aanbod uniek is en zijn klanten de verschillende smaken vaak mogen uitproberen vooraleer ze hun keuze maken.
Uit onderzoek bleek dat mensen ongeveer 35 procent minder voor een armband met parels zouden willen betalen, wanneer ze hadden gezien dat je deze bij een ander product simpelweg cadeau kreeg. Daarom is het belangrijk om klanten te informeren over de werkelijke waarde. Zeg als softwarebedrijf dus nooit: ‘ontvang gratis een beveiligingsprogramma’. Maar zeg: ‘krijg een beveiligingsprogramma ter waarde van 200 euro.’
Eigenlijk meestal. Een tweede plaats is op zich best indrukwekkend. Maar je vermeldt beter niet dat je in de top twee staat, want dan geef je vooral aan dat je niet de nummer één bent. Spreek eerder van de top drie, wat ruimte laat voor ambiguïteit. Ook gevoelsmatig is de derde plaats beter dan de tweede. Bronzen medaillewinnaars blijken in de sport meer tevreden dan zilveren, alleen maar omdat ze het podium hebben gehaald. Terwijl zilveren vooral die eerste plaats hebben verloren.
Zowat een halve eeuw geleden stond de Duitse VW Kever voor een haast onmogelijke opdracht om de Amerikaanse markt te veroveren. Toch werd de auto een gigantische hit. Mede omdat het reclamebureau een van de beste reclamecampagnes ooit bedacht. Die benadrukte vooral de zwakke kanten via slogans als ‘It stays uglier longer’. Door kleine nadelen grappig te benaderen, kreeg de firma net een eerlijk en betrouwbaar aanzien.
Wanneer je probeert om je kennis uit te dragen en anderen te overtuigen, kom je al snel zelfingenomen over. Een alternatief is iemand anders namens jou te laten spreken. Wanneer je een presentatie moet geven voor mensen die je niet goed kent, laat je je bijvoorbeeld door iemand aankondigen. Maar het kan ook intern, zoals bij dat makelaarskantoor. Tegen klanten die meer wilde weten over de verkoop van een huis, vertelde de receptionist: “Aha, kopen. Dan verbind ik u door met Peter, ons hoofd verkoop. Hij heeft al twintig jaar ervaring met de verkoop van huizen. U bent bij hem in goede handen.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Overtuigingskracht, 60 geheimen van de psychologie van het beïnvloeden, Noah Goldstein, Steve Martin, Robert Cialdini (coauteur), 2017, Uitgeverij Nieuwezijds, 288 pagina’s, ISBN: 9789057124938
29 december 2017Je hebt een fantastisch idee, maar dit verkocht krijgen aan je baas kost tijd én vereist een goede strategie. Daarom: enkele praktische tips.
Minstens even belangrijk als een geweldig idee bedenken, is nadenken over hoe je anderen voor jou kan winnen.
Ook al lijkt het een goed idee om in je cv zoveel mogelijk informatie mee te delen, toch is dat niet altijd het geval. Wat laat je best achterwege?
Orkanen vormen de basis van een onderzoek rond het beïnvloeden van mensen tot het doneren van geld aan slachtoffers. Wijsheid die overal van pas komt.
Moet je, om overtuigend over te komen op je volgende teammeeting of sollicitatiegesprek, dan wel snel of eerder traag spreken?
10.000 euro betalen voor een handtas of een miljoen voor een luxewagen is geen financiële transactie. Het is een emotionele beslissing.
Krijgen wat je wil, lukt enkel als je weet te overtuigen. Als je anderen weet te raken. Hoe doe je dat?
Isabel is directeur van GO! basisscholen Maurits Sabbe en De Abeel in Mechelen en heeft een duidelijke visie. Respect hebben, oprecht zijn, open communiceren en gelijke kansen geven zijn voor haar kernwaarden.
Na een lange werkdag een pintje drinken met de collega’s: moet kunnen. Of toch niet? Steeds meer werknemers socializen liever zonder alcohol...