Met de fiets naar het werk? Let op voor ongevallen!
Ga je met de (elektrische) fiets naar het werk? Wees dan extra voorzichtig, want in de helft van de woon-werkongevallen zijn fietsers betrokken.
Het aantal werknemers dat met de fiets naar het werk gaat, groeit behoorlijk. Was dat in 2015 nog 6,5 procent van alle medewerkers, dan zijn dat er dit jaar al 9,1 procent. Een toename met meer dan een derde. Dat blijkt uit cijfers van Attentia, op basis van data van meer dan 300.000 medewerkers. In de provincie Antwerpen en Limburg wordt in verhouding het meest gefietst naar het werk.
Maar is de leasingfiets ook voor je portemonnee interessant, niet alleen door de fietsvergoeding die een werkgever vaak uitbetaalt? We vragen het aan Klaas Olbrechts, product owner flexibel verlonen bij HR- en well-being-specialist Attentia.
“Steeds vaker. Wij bieden als Attentia de fiets intussen al zowat 1,5 jaar mee aan als onderdeel van ons dienstenpakket rond flexibel verlonen. Enerzijds omdat we dit ecologisch vervoermiddel zelf belangrijk vinden, maar ook omdat we de vraag bij onze klanten duidelijk hebben zien toenemen. De opmars van de elektrische fiets speelt een grote rol. Medewerkers die verder wonen van het werk kunnen zo ook met de fiets komen.”
“Eigenlijk wel. Je kunt een leasingfiets vergelijken met een leasingwagen, die aanzien wordt als fiscaal vriendelijk. Alleen wordt er bij een leasingfiets sinds kort geen voordeel alle aard meer aangerekend, wat bij een leasingwagen en ook bij andere extralegale voordelen zoals een smartphone en tablet wel nog het geval is. Voorwaarde is wel dat je de fiets regelmatig voor (een deel van) het woon-werkverkeer gebruikt.”
“De gemiddelde leasingfiets heeft een waarde van 3.250 euro, btw inbegrepen. Dat is een behoorlijk bedrag, maar wordt gespreid over een periode van meestal drie jaar. Die formule maakt het voor een medewerker interessant. Hij betaalt maandelijks voor een fiets die hij zelf kan kiezen of samenstellen.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Ga je met de (elektrische) fiets naar het werk? Wees dan extra voorzichtig, want in de helft van de woon-werkongevallen zijn fietsers betrokken.
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
Geloof het of niet, maar er bestaat een verband tussen hoe je je naar je werk verplaatst en de ontwikkeling van je loopbaan!
Frank: “Ik kom al sinds 2005 met de fiets naar mijn werk bij de VRT. In al die jaren heb ik nog nooit files gehad. En ik heb tienduizenden euro’s bespaard!”
Excuses om niet met de fiets naar het werk te moeten rijden, had Frank Verjans genoeg. Maar sinds de zomer maakte hij een switch.
Zou jij je vandaag nog altijd kandidaat stellen voor de job die je nu uitoefent?
De sector van chemie en farma had nog nooit zoveel vacatures. Maar de meeste van die openstaande jobs zijn bestemd voor talent uit het TSO.
De Belgische lonen zitten overal in de lift. Maar Brussel betaalt het best, zo blijkt uit het Jobat Salariskompas, gevolgd door Vlaams-Brabant en Antwerpen.
De hele dag door zijn we digitaal verbonden met alles en nog wat. Van telefoon, tot laptop, tot smart-apparaten. Dat kan technostress opleveren.