Manager verliest volledige weekdag aan conflicten op de werkvloer
Volgens een recent onderzoek van Accountemps spenderen managers gemiddeld 18 procent van hun tijd aan het oplossen van conflicten tussen werknemers.
‘Een van de dingen waar mensen het meest een hekel aan hebben bij anderen, is dat die enkel praten over het ik, het verleden en hun zorgen’, vertelt trainer Paul Meert van Infotainment. ‘Maar hoe kun je het verleden, je zorgen en jezelf loslaten? Dat leren we mensen in het programma Another Way Of... Het nieuwe paradigma waar managers naartoe moeten werken, betekent dat we even uit ons hoofd moeten treden en moeten openstaan voor anderen, om te leren hoe het voelt om meeleven en empathie te hebben voor onze medewerkers.’
‘Ik heb een zeer ervaren trainer ooit horen zeggen dat alle trainers die het goed menen met hun deelnemers vroeg of laat terechtkomen bij spiritualiteit’, zegt Paul Meert. ‘Doorheen de jaren ben ik weggegroeid van vaardigheidstraining en mensen persoonlijk gaan aanspreken, om de blokkades te doorbreken die hen beletten zich optimaal te ontplooien. In 2009 ontmoette ik Tomas Vieira, die een boek had geschreven over managen zonder ego, en we besloten dit te koppelen aan managen met humor, en zonder tijd. Als proefpubliek nodigden we trainers uit, die een heel kritisch publiek vormen, en hun positieve reacties gaven de aanmoediging om door te gaan.’
Het programma krijgt ondersteuning van verscheidene topmanagers, het Spes, dat spiritualiteit in de samenleving en de economie promoot, de Universiteit van Nyenrode enzovoort. De tijd is dan ook rijp voor maatschappelijk én moreel verantwoord ondernemen, vindt Paul Meert. ‘Met al wat er gebeurt in de financiële wereld, in de kerk en om ons heen, zijn mensen hun houvast kwijt. Met Infotainment ging ik altijd al uit van ‘Yes I kan’. Kan staat voor keuze-attitude-nu, wat betekent dat je altijd nu kiest, en dat je dus altijd een andere aanpak kunt kiezen. Dat sloeg erg aan, want driekwart van de mensen neemt geen eigen keuzes. Ze laten zich leiden door hun omgeving, partner, omstandigheden... Wanneer de zaken fout gaan, komt dat voor 68 procent door een gebrek aan aandacht. 95 procent van de tijd zijn we niet in het nu.’
TomasVieira overleed eind vorig jaar, maar hij blijft een bron van inspiratie voor het managementprogramma. Hij stelde dat iemand die zijn ego niet opzij kan zetten rigide controle wil houden over mensen, geen vertrouwen kan geven, mensen zegt wat ze moeten doen, maar ze niet zelf laat denken. ‘Als baas mag je niet te zwaar wegen op de organisatie, en moet je gewoon een lichtend voorbeeld zijn. Mensen doorprikken ego’s, en zeker in deze tijden kan dat het verschil maken in de retentie van medewerkers. Bovendien willen werknemers weten wat de zin is van hun werk, waar ze het voor doen, en willen ze plezier en creativiteit in hun dagelijkse job. Als een manager geen zicht heeft op die dingen, dan hebben zijn medewerkers dat evenmin.’
Dirk Desmet, gedelegeerd bestuurder van Samson nv, volgde enkele sessies bij Tomas Vieira en Paul Meert en probeert deze ook toe te passen. ‘Je merkt dat de mensen waarmee je omgaat dat niet gewoon zijn en er zelf moeite mee hebben’, vertelt Desmet. ‘Ik geef mijn medewerkers de vrijheid om hun eigen werk te regelen, maar veel mensen moeten nog sterk gestuurd worden. Stilaan merk ik een evolutie, maar het gaat langzaam. Al twee jaar geef ik mijn achttien medewerkers allemaal een hand als ik binnenkom, en pas nu beginnen mensen ook zelf naar me toe te komen.’
Het belangrijkste dat Dirk Desmet heeft geleerd door het programma is relativeren. ‘Niet panikeren of meteen beslissingen nemen als iemand het bureau binnenstormt, maar gewoon luisteren en er één of twee nachtjes over slapen. ’s Anderendaags bekijk je de dingen dikwijils heel anders. Verder waren de sessies bovenal een bevestiging van wat ik al wist en wilde toepassen, maar ik was er niet zeker van of ik de goede weg opging. Omdat ik merkte dat mensen niet gemakkelijk meegingen in mijn ideeën, wilde ik ze toch nog even toetsen. In de toekomst zou ik ook andere medewerkers sessies willen laten volgen, maar dan moeten ze eerst zelf overtuigd zijn van het nut ervan. Door zaken op te dringen creëer je een omgekeerd effect. Met bepaalde medewerkers moest ik altijd erg voorzichtig zijn in discussies, maar stilaan kunnen we gewoon open in dialoog treden. Daaraan merk je dat wat je geleerd hebt toch doorsijpelt in je bedrijf.’
Wilt u de volgende ‘Another Way Of’-sessie op 6 juni bijwonen? Contacteer paul.meert@infotainment.be, vermeld Jobat en u krijgt 20 procent korting en een gratis boek ‘Géén Tijd? Leef NU!’
Tekst: Barbara Vandenbussche / Illustratie: Joke Van Camp
30 mei 2011Volgens een recent onderzoek van Accountemps spenderen managers gemiddeld 18 procent van hun tijd aan het oplossen van conflicten tussen werknemers.
Ze hebben een gebrek aan normbesef, blijkt uit een studie van KPMG in Nederland. De schuld ligt bij de managementscholen.
Vrouwelijke managers zijn eerlijker dan mannen. Bovendien manipuleren mannen sneller financiële rapporten als hun bonus afhangt van de bedrijfsresultaten.
Platforms als ChatGPT en Google Gemini geven diverse sectoren en jobs een nieuwe invulling. Maar hoe ga jij zelf het best om met AI in jouw job?
Een zinvolle, motiverende en uitdagende werkcontext waarin de ontwikkeling en het welzijn van elke medewerker centraal staat. Dat is het doel van ARTwave, het programma voor culturele verandering binnen de Federale Pensioendienst.
Uit onderzoek blijkt dat er nogal wat taboes rondzweven op de werkvloer. Die kunnen in het slechtste geval zelfs leiden tot een heuse zwijgcultuur…
Technostress is een absolute boosdoener op veel werkvloeren voor werkgevers en -nemers die niet weten hoe ze ermee moeten omgaan...
Welke steden vragen voor expats het meeste van de portemonnee en welke het minst? Mercer stelde ook dit jaar een Cost of Living City Ranking op.
Wat als … bazen eerlijk zouden zijn. Dan zouden ze ongetwijfeld dit zeggen tegen jou.