’Begin nooit je werkdag met je e-mail te checken’
Kelly De Saedeleer is coach werkvereenvoudiging bij Colruyt Group. Ze overloopt enkele e-mailtips.
De een kan perfect uren werken zonder ook maar één mail te lezen, de ander heeft dan weer schrik om iets belangrijks te missen en kijkt elk berichtje meteen na. Maar wat is nu het beste? Wel, dat hangt helemaal van jezelf en je job af. Probeer het allebei een keer, en kijk wat het beste bij je past.
Handige tip: In Outlook heb je een zogenoemde ‘focused inbox’, Apple Mail werkt met ‘VIP’s’ en Gmail houdt het op ‘belangrijke e-mails’. Een handige tool waarmee je enkel een notificatie krijgt van belangrijke mails. En jij bepaalt helemaal zelf welke afzenders of onderwerpen belangrijk zijn. Wie dit gebruikt, is niet continu afgeleid.
Je hebt het ongetwijfeld zelf al meegemaakt: je krijgt een mailtje en eigenlijk weet je helemaal niet wat er precies verwacht wordt. Een gouden raad: maak je eigen boodschappen altijd zo duidelijk en kort mogelijk, zodat er zeker geen verwarring ontstaat.
Handige tip: Als je een mailtje naar al je collega’s stuurt, lijst dan even op wie wat moet doen. Daarmee voorkom je op-en-neer-gemail.
En dat geldt des te meer voor je inbox. Maak verschillende mapjes aan, zodat je geen uren moet zoeken naar dat ene bericht. En natuurlijk win je zo alleen maar plaats in je inbox. Wist je trouwens dat je bepaalde mails automatisch kunt laten sorteren? Vergeet niet: hoe minder mails, hoe minder stress.
Handige tip: Laat mailtjes niet onnodig slingeren in je inbox. Kun je meteen antwoorden? Doen! Ben je niets met de e-mail? Verwijderen! Kun je niet meteen antwoorden? Bewaar het bericht dan in een apart mapje.
Blijkbaar bevat één op de vijf mails overbodige cc’s, of ontvangers. Zet dus alleen maar mensen in cc als die ook daadwerkelijk iets opsteken uit je informatie. Om je collega’s minder e-mailstress te bezorgen, vermijd je best ook de knop ‘reply to all’ of ‘allen beantwoorden’. Als je iets te zeggen hebt, doe dat dan tegen de persoon voor wie het bedoeld is.
Handige tip: Als je iemand in cc zet, zeg dan meteen waarom. ‘In cc: @Johan dit is ter info’. Een kleine moeite, die heel wat stress bespaart.
Eerlijk toegegeven: mailen is vaak de makkelijkste oplossing. Maar als het echt heel dringend is, dan neem je toch nog altijd best de telefoon, of ga je even langs bij je collega. Niet iedereen opent elke vijf minuten zijn of haar e-mailprogramma.
Handige tip: Verwacht je snel een antwoord? Maar is nog niet iedereen op de hoogte van alle info? Stuur dan snel een mailtje waarin je alles duidelijk op een rijtje zet. Dan is je contactpersoon al meteen op de hoogte en verlies je ongetwijfeld minder tijd.
Ben je nieuw in het bedrijf? Vraag dan altijd naar het e-mailprotocol. Zo weet je meteen wat er van je wordt verwacht. Heeft het bedrijf geen mailpolicy? Stel dan voor er eentje op te maken waarin de tone of voice, de beantwoordingstermijn, de aanspreking, … duidelijk vermeld staan. Zo weet iedereen meteen wat de verwachtingen zijn.
(dt/em) - Bron: Robert Half
18 juli 2016Kelly De Saedeleer is coach werkvereenvoudiging bij Colruyt Group. Ze overloopt enkele e-mailtips.
De volgende zeven tips kunnen je helpen om van die vervelende internetverslaving af te geraken … Hoog tijd voor een digitale detox!
Bijna op vakantie? Tip: stel je out-of-officebericht een dag vroeger én een dag later in. Zo krijg je extra tijd om opnieuw bij te benen.
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
“Als je geen tijd hebt om dit te lezen... lees het dan 2 keer.” Zo begon Jeremiah Dillon, manager bij Google, zijn e-mail over timemanagement.
Hoe meer e-mails mensen schrijven en sturen, hoe meer fouten ze maken. Jobat zette de 16 grootste e-mailblunders op een rij ...
Niet meteen op het envelopje klikken wanneer een nieuwe e-mail binnenkomt, het is weinigen gegeven. Bedrijfstrainer Gunnar Michielsen geeft enkele tips om efficiënter te mailen.
De buitenwereld kent de Nationale Loterij vooral van ‘de Lotto’, en mogelijk ook van de vele goede doelen die ze steunt. Als organisatie zet ze zelf heel erg in op duurzaamheid en verbondenheid.
Heb jij ook de kenmerken van een multi-passionate professional? Wat is het én ben jij er zelf ook een?