5 tips voor meer privacy op het werk
Privacy is een van de belangrijkste zaken op kantoor, blijkt uit onderzoek. Wij geven 5 manieren om meer privacy te krijgen op het werk.
Bij het nemen en gebruiken van foto’s van personen moet je werkgever rekening houden met:
Wat betreft het nemen van foto’s van de aanwezigen op bedrijfsevenementen is het zo dat ieder van ons een recht op afbeelding (oftewel portretrecht) heeft. Dit recht houdt in dat voor het nemen van elke menselijke afbeelding, evenals voor het gebruik daarvan, toestemming vereist is van de afgebeelde persoon.
Zodra de fotograaf op het bedrijfsfeest een foto wil nemen van een aanwezige, moet deze persoon daartoe dus zijn toestemming geven. Deze regel geldt echter enkel wanneer het gaat om een gericht beeld waarop het personeelslid herkenbaar is (zoals een close-up of een geposeerde foto). Gaat het louter om een sfeerbeeld zonder al te veel focus, dan is geen toestemming van de personen op de foto vereist.
Ook voor het (her)gebruiken van de foto’s in kwestie is de toestemming van de afgebeelde personen vereist. Vooraleer bedrijfskiekjes op het intranet of de website worden geplaatst, kijkt men dus beter even na of ieder personeelslid zijn toestemming tot dat specifieke gebruik gaf. Enkel wanneer het gebruik van de betreffende foto noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering (bijvoorbeeld ingeval van pasfoto’s voor toegangsbadges) is geen toestemming van de betrokken persoon vereist en kan men zich beroepen op het gerechtvaardigd belang van de onderneming. Uitzondering geldt evenwel wanneer de foto’s worden aangewend voor commerciële doeleinden. In dat geval is steeds toestemming van de afgebeelde persoon vereist.
Tot slot mag ook het auteursrecht van de fotograaf niet uit het oog verloren worden. De bedrijfsfotograaf in kwestie gaf dus best vooraf zijn/haar toestemming voor het gebruik van zijn of haar foto’s, al of niet via een licentievergoeding. En ja, ook niet-beroepsmatige fotografen genieten auteursrechten op de originele foto’s die zij maakten.
Je werkgever kan dus best verifiëren of het privacy beleid van de onderneming in lijn is met het recht op afbeeldingen en de AVG, en of de auteursrechten van de bedrijfsfotograaf voldoende gerespecteerd zijn. Onderstaande checklist kan daarbij helpen...
(lb) - Bron: time.lex
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Privacy is een van de belangrijkste zaken op kantoor, blijkt uit onderzoek. Wij geven 5 manieren om meer privacy te krijgen op het werk.
“Een kandidaat die niet actief is op sociale media, nodig ik niet uit.” Ook al zijn er privacyrichtlijnen, werkgevers googelen erop los.
Deze man besloot dat comfort en professionaliteit samengaan en ging werken in een "onesie".
Britse werknemers kunnen zich tijdens bedrijfsfeestjes het moeilijkst beheersen, zo blijkt uit een onderzoek van Monsterboard.
Kerstmis staat weer voor de deur en dat gaat voor heel wat bedrijven gepaard met een kerstfeest op kantoor. Vijf tips voor een geslaagd feestje op het werk!
Het is niet altijd voor iedereen even duidelijk wat nu wel of niet door de beugel kan op het bedrijfsfeest. Daarom: de do's en don'ts op een rij.
We vroegen aan Donna De Saegher (25) hoeveel zij verdient en wat haar job als educatief medewerker precies inhoudt...
Elien en Maria werken bij Zorg Leuven, waar ze elke dag het verschil maken voor hun patiënten.
Lissabon en Bali zijn de beste bestemmingen voor werken op afstand, blijkt uit onderzoek van internationaal HR-platform Skuad.