Facebook en Twitter verbieden op kantoor, een verloren strijd?
Het ziet ernaar uit dat social media van de werkvloer bannen een verloren strijd is. Toch hoeven werkgevers zich niet verslagen te voelen.
Wie nog geen online profiel heeft of niet meekwettert op Twitter, mag zich stilaan tot de memorabilia rekenen. Ook de werkvloer ontsnapt niet aan het succes van netwerksites, al zijn werkgevers daar niet altijd even tevreden mee. Wie tijdens de werkuren nieuwtjes post, doet immers niet waar hij voor betaald wordt: zijn job. De helft van de Belgische bedrijven geeft zijn werknemers dan ook geen toegang tot sociale netwerken, of verbiedt er berichten op te posten. Dat stelt IT-servicesbedrijf Unisys vast bij 2.820 Europese werknemers, onder wie 142 Belgen.
Want ook al lijkt gebruik van nieuwe media evident, dat is het niet. Een werknemer op twee is het verboden berichten te posten op blogs. Evenveel mogen onder geen beding instant messages sturen naar mensen buiten de bedrijfsmuren. “Anderzijds maken bedrijven wel steeds meer gebruik van YouTube, Facebook enzovoort om zich te presenteren. En er zijn ook professionele blogs”, weet Filip Roels. “Iemand die een iPhone van het werk krijgt, kan je bovendien moeilijk weerhouden om daarmee te twitteren.”
Een kwart van de Belgen tussen de 18 en 34 jaar zegt het belangrijk te vinden om persoonlijke tools, zoals een digitale camera of smartphone, aan hun bedrijfscomputer te kunnen koppelen. Meer dan de helft rekent erop dat hij dergelijke toestellen ook professioneel kan en mag gebruiken. Niettemin laat de helft van de Belgische bedrijven niet toe dat medewerkers via hun smartphone bedrijfsapplicaties opstarten.
“Belgische werkgevers vertonen op het vlak van social media een erg conservatieve reflex. Vooral beveiliging vormt een hinderpaal. Ze maken zich bijvoorbeeld zorgen over hackers als hun bedrijfsinformatie zomaar online te raadplegen is”, zegt Roels. “Om te voorkomen dat bedrijfsinformatie of data van werknemers verspreid geraakt, kan een policy orde in de potentiële chaos brengen. “Uiteraard moeten werknemers zich bewust zijn van de gevaren die het gebruik van social media met zich meebrengt. Als ze op een blog hun mening ventileren, doe ze dat dan uit eigen naam of uit naam van het bedrijf? Het is belangrijk hen daarop te wijzen.”
Bovendien zorgen die tools ook voor een extra kost”, merkt Roels op. “Een groot verschil met andere landen is dat zulke tools in ons land zelden financieel ondersteund worden. In Nederland en Duitsland komen werkgevers veel meer met financiële steun over de brug voor bijvoorbeeld telefoonapplicaties. Daar is dat voor de werkgever ook fiscaal interessant.”
(ks)
2 juli 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het ziet ernaar uit dat social media van de werkvloer bannen een verloren strijd is. Toch hoeven werkgevers zich niet verslagen te voelen.
30 juni 2010 is uitgeroepen tot internationale Social Media Day. En dat zullen ook werkgevers geweten hebben! Eén op vijf wil op het werk immers zonder probleem kunnen Facebooken en Twitteren.
Een motivatiebrief beslaat maximaal één pagina, luidt klassiek sollicitatieadvies. Maar het kan ook in 140 tekens. Want na LinkedIn lijkt nu ook Twitter zich een weg te banen naar de jobmarkt. Wie zijn baan beu is, kan zelfs twilliciteren op twacatures. Maar is het meer dan wat getjilp?
Wat als je er zo jong uitziet dat je op je werk niet meer serieus genomen wordt? Hoe los je dat op?
Voor elke werknemer is er (binnenkort) 5 dagen opleiding voorzien.
Volgens cijfers van Statbel werkt 1 op de 4 Belgische werknemers deeltijds. Vooral vrouwen kiezen ervoor om niet langer voltijds te werken.
"Ieder talent verdient ruimte om te groeien, zonder drempels op de weg."
Stel je voor: je hebt net een nieuwe job gevonden maar je vorige werkgever verrast jou opeens met een interessant tegenvoorstel. Ga je erop in of niet?
Consultaties worden steeds vaker uitgevoerd door verpleegkundigen.