Het WK voetbal is een geschenk voor de lokale middenstand, prullariaproducenten en tv-fabrikanten. Maar het bedrijfsleven lacht groen. Alhoewel: samen tijdens de werkuren naar het WK kijken bevordert de samenhorigheid en de productiviteit, volgens sommige Oranjefans.
21 procent van de werknemers kijkt op het werk naar de WK-matchen. Bijna de helft doet dat zonder toestemming van zijn baas, stiekem dus. Dat blijkt uit een onlinepeiling bij meer dan 10.000 werknemers over de hele wereld. 17 procent wil wel kijken, maar mag niet van zijn werkgever.
1,5 miljoen werkuren gaan verloren
Het is duidelijk dat niet alle bedrijven hierom staan te springen. Door op het werk naar het WK te kijken gaan 1,5 miljoen werkuren verloren, en dat kost de bedrijven tot 150 miljoen euro. Een onderzoek van ING bij 1.700 Nederlanders en 500 inwoners van twaalf andere WK-deelnemers kwam tot deze verrassende conclusie. Wereldwijd wordt het productiviteitsverlies zelfs op 20,8 miljard dollar geschat, en dit alleen nog maar voor de groepswedstrijden.
Een derde van de bedrijven kijkt samen naar WK
Nochtans lijken ook heel wat bedrijven de voordelen in te zien van samen naar de voetbal te kijken. Het verhoogt de samenhorigheid, de loyauteit en de productiviteit. Zo ook in dit mediabedrijf.
   
In de helft van de bedrijven wordt iets georganiseerd rond een WK-wedstrijd. 17 procent mag de radio of tv aanzetten maar moet wel gewoon doorwerken, en 35 procent stopt tijdens de wedstrijd met werken en kijkt samen met alle collega’s.