Ik werk, dus ik surf
Het internet is in elk bedrijf een onmisbaar werkinstrument. Maar 40% van de Belgische werknemers zou regelmatig om privéredenen op het internet surfen.
Communicatieprofessionals krijgen het meest toegang tot sociale media op het werk. 64 procent van hen kan aan alle sociale media tools, van Facebook en Twitter tot YouTube. 77 procent kan op minstens één sociale netwerksite (Facebook, LinkedIn of Netlog). Dat blijkt uit een onderzoek van communicatieadviesbureau Leads United bij 70 bedrijven en organisaties over heel België.
Verrassend: meer dan een op de drie communicatiemedewerkers heeft geen onbeperkte internettoegang op het werk. “Bedrijven leggen de lat meestal voor alle werknemers gelijk: iedereen of niemand mag surfen naar sociale media”, vertelt Pieter De Wit, account manager bij Leads United. “Wij adviseren onze klanten om zeker de communicatiemedewerkers toegang te geven tot alle sociale media. Dat creëert enorme opportuniteiten. Eigenlijk zou elk bedrijf een eigen social media policy moeten uitstippelen.“
Met zo’n sociaal mediabeleid kan er gedifferentieerd worden: welke werknemers krijgen toegang tot welke toepassingen. Bedrijven kunnen zo ook klanten bereiken, meer visibiliteit creëren, de eigen werknemers aanspreken, rekruteren of in contact komen met adverteerders.
Ongeveer drie op vier bedrijven heeft geen social media policy. Van de bedrijven die wél zo’n beleid uitstippelden gaat het vooral om een eigen regels. Bij een kleine minderheid maken de guidelines deel uit van een ruimer IT- of bedrijfsbeleid.
Het positieve nieuws: het percentage respondenten mét een sociaal mediabeleid is 12 procent gestegen tegenover 2008, en zelfs meer dan een verdubbeld (+ 15 procent) in vergelijking met 2007. Sinds 2008 is het professionele gebruik van social networks gestegen met 20 procent.
“Internet of sociale media op het werk verbieden, heeft geen zin. Veel werknemers hebben nu een smartphone en kunnen deze beperkingen dus makkelijk omzeilen. Bedrijven zien sociale media nog te veel als een bedreiging en te weinig als een ongelofelijke opportuniteit. Werknemers kunnen met tools zoals Facebook of Twitter zelf ambassadeurs worden van hun bedrijf en merk. Zien ze op het net negatieve content over hun bedrijf, dan kunnen ze dat melden aan de communicatieafdeling. De lijst voordelen is onuitputtelijk”, zegt Pieter De Wit.
Bedrijven die sociale media gebruiken, doen dit vooral voor externe communicatie. Amper 3 procent van de respondenten gebruikt ze voor interne doeleinden. Bij 14 procent van de respondenten worden de werknemers via sociale media betrokken bij bedrijfsactiviteiten.
(mr)
26 juli 2010Het internet is in elk bedrijf een onmisbaar werkinstrument. Maar 40% van de Belgische werknemers zou regelmatig om privéredenen op het internet surfen.
30 juni 2010 is uitgeroepen tot internationale Social Media Day. En dat zullen ook werkgevers geweten hebben! Eén op vijf wil op het werk immers zonder probleem kunnen Facebooken en Twitteren.
Even Twitter of Facebook checken? Dat is niet naar de zin van de helft van de Belgische werkgevers. Zij geven hun personeel geen toegang tot social media, leert onderzoek bij 2.820 Europese werknemers. "Belgische werkgevers zijn op dat vlak zeer conservatief", zegt Filip Roels van IT-servicesbedrijf Unisys.
Het ziet ernaar uit dat social media van de werkvloer bannen een verloren strijd is. Toch hoeven werkgevers zich niet verslagen te voelen.
Een tiental verschillende profielen van verkopers staan op de lijst van knelpuntberoepen van VDAB. Waarom is verkoper zo’n knelpuntberoep?
In de extralegale voordelen waar de Belg op kan rekenen, zindert het corona-effect nog na. Terwijl de tussenkomst in kosten voor woon-werkverkeer afneemt.
Na een stage van vijf weken wist Luana dat ze bij het Wit-Gele Kruis wou solliciteren. Haar stagebegeleider Frans speelde een grote rol in die beslissing.
Wat je functie ook is, binnen Zorggroep UPC Duffel wordt je mening serieus genomen. Dat merken verpleegkundige Allen en sociotherapeut Katrien elke dag.