Baas moet niet echt bekwaam zijn om de baas te zijn
Als je als eerste én luid genoeg een standpunt over iets inneemt, dan zullen anderen jou beschouwen als een betrouwbaar en competent leider.
Durft je baas weleens een beslissing uit de weg gaan? Het is nochtans een van de belangrijkste taken van een goede leidinggevende. Natuurlijk is het een grote verantwoordelijkheid, want een foute keuze kan zware gevolgen hebben voor het bedrijf. Maar die angst mag nooit de bovenhand nemen.
Ook bazen mogen dus eens een (kleine) fout maken. Dat geeft hen juist de kans om eruit te leren en zichzelf te verbeteren. Net zoals dat voor elke werknemers geldt. Vergeet dus af en toe niet dat hij of zij ook maar een mens is.
De twee belangrijkste eigenschappen van een goede baas: leiderschap en communicatie.
Weet je werkgever niet echt wat zijn rol precies is? Dan is hij ongetwijfeld eerder een hinderpaal dan een hulp voor het hele team. Maar dat is niet abnormaal. Veel mensen die van doener naar leider gaan, hebben het moeilijk om in het begin een groep mensen te sturen. Wat een goede leider doet met een team? De kans bieden om het beste uit zichzelf te halen, zonder alles te willen doen voor een ander. Je hebt ook leiders die zich te veel focussen op hun functie. En dan specifiek op de autoriteit van hun rol. Net dat zijn de meest inefficiënte leiders.
Niet alleen leiderschap is een noodzakelijke eigenschap, maar je baas moet ook op een goede en duidelijke manier kunnen communiceren. Kun je bij je leidinggevende terecht met al je vragen? Goed, want vragen stellen mag nooit als iets negatiefs worden beschouwd! Trouwens, de beste leiders stellen zelf ook een pak vragen.
Veel bazen maken twee fouten: ze negeren dat het werk niet van een leien dakje loopt en er dus een nieuw plan van aanpak moet komen, of ze krijgen de nieuwe structuur niet neergezet waardoor ze ook maar moeilijk met veranderingen kunnen omgaan. Het gevolg: onrealistische verwachtingen. Het team moet presteren onder de huidige baas, maar tegelijkertijd moet het aangepast worden aan de toekomst. Niet makkelijk! Daarnaast moet de nadruk meer gelegd worden op vooruitgang, en niet op specifieke taken en deadlines. Niets zo motiverend als resultaat zien!
Zeker een niet te onderschatten eigenschap van een goede leider: krachtig taalgebruik. Sterke woorden geven vertrouwen, rust en zorgen voor geloofwaardigheid. En de focus moet vooral liggen op recente succesvolle dingen. Dat geeft immers een boost aan het hele team.
Let wel: perfectionisme is een grote valkuil. Een medewerker of klant wil zich vooral belangrijk, gewaardeerd en gesteund voelen. Doet je baas dat? Dan heeft die ongetwijfeld een krachtige en positieve impact op jou, en de rest van het team!
(dt/em) - Bron: Express
18 juli 2016Als je als eerste én luid genoeg een standpunt over iets inneemt, dan zullen anderen jou beschouwen als een betrouwbaar en competent leider.
De grootste groep mensen blijken egoïstisch te zijn en enkel voordeel te willen voor zichzelf. Of ben jij toch minder egoïstisch?
Een baas mag nog zo praktisch en sturend zijn, hij of zij moet ook kunnen communiceren en met werknemers kunnen omgaan.
Volgens professor bedrijfspsychologie Chamorro-Premuzic zijn vrouwen gemiddeld betere leiders, maar waarom kiest men dan vaker voor mannelijke leiders?
Leidinggevenden worden jonger en jonger. Toch is het niet voor iedereen evident om een jongere persoon als baas te zien.
In vacatures sommen bedrijven vaak vage kwaliteiten op waaraan hun sollicitanten moeten voldoen. Maar wat bedoelen die personeelsmanagers nu precies?
Moeten we altijd de waarheid vertellen om geloofwaardig te zijn? Er bestaan zeer nobele leugens, soms wordt liegen op het werk zelfs van ons verwacht...
Elk bedrijf heeft z’n eigen cultuur. Maar het zijn je collega’s die de sfeer maken en ervoor zorgen dat je blijft. Maar kan je hen vertrouwen?
Wat doet een Junior Accountant precies? Welke vaardigheden zijn belangrijk? En welk salaris mag hij/zij verwachten?