Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 902

Volgende
Volgend artikel:

Waarom jij je werk maar niet gedaan krijgt

Maak lastig denkwerk makkelijk in 7 stappen

Duurt het bij jou soms ook lang voor je met een lastige klus begint? Omdat je niet precies weet hoe je het gaat aanpakken? Dan is het wikken en wegen, schrijven en schrappen … terwijl de kritische stemmetjes in je hoofd luider en luider gaan klinken. En voor je het weet, is het chaos in je hoofd en komt er niks wezenlijks (meer) uit je handen.
#

Herkenbaar? Wat kan je best doen om deze blokkade te doorbreken? “Niet blijven piekeren en ploeteren, maar snel iets op papier zetten”, geeft Slow Working trainer Heidi Does de raad. “Dat kan van alles zijn: een schets, een globale inhoudsopgave of wat dan ook. Met die eerste opzet in je handen zoek je iemand op om mee te sparren. Een collega of een klant bijvoorbeeld.”

Advocaat van de duivel

Op basis van jouw eerste kladversie ga je met elkaar in gesprek, ga je aanscherpen en gaten vullen. En als je dat gedaan hebt, maak je direct een afspraak voor een tweede ronde. Samen werk je zo naar een finale versie toe, waarbij je telkens elkaars frisse blik leent, de verschillende kanten van de zaak belicht en advocaat van de duivel speelt voor elkaar.

“Dat hoeft niet langer dan een kwartiertje te duren”, aldus Does. “Als je maar weet hoe je weer verder moet om dichter bij het gewenste eindresultaat te komen. Op deze manier omzeil je de blokkade van je alles-of-niets brein en loop je niet vast in stroperigheid.”

7 stappen-plan

Ben jij ook wel eens onzeker over wat er nou eigenlijk van je verwacht wordt? Hoe je een klus gaat aanpakken? Omzeil dan die rottige alles-of-niets reactie van je brein en experimenteer met deze 7 simpele stappen:

  1. Maak een braindump
    Zet alles op papier wat er in je opkomt: van taken tot milestones, van benodigdheden tot bedenkingen … kortom: alles. Groepeer en kies één groep of één onderdeel van zo’n groep en beslis: dit ga ik uitwerken.

     
  2. Werk dat snel uit naar iets tastbaars dat je kunt laten zien
    Verlies je niet in details, dit is je eerste versie. Die maak je af. ‘Klaar’ is beter dan ‘perfect’.

     
  3. Deel je kladversie met een collega of klant
    Deel je klad met mensen die je vertrouwt en waardeert, ook al weten zij niets van het onderwerp af. Wees helder welke feedback je wilt: over structuur, boodschap, timing, vorm of wat dan ook. Hun eerste indruk, daar ben je naar op zoek.

     
  4. Gebruik hun ‘beginner’s mind’
    Zij kijken met een frisse blik, met wat meer afstand naar je werk. Zij zien met gemak wat jij niet (meer) ziet. Je krijgt daarmee snel zicht op hun ‘need to have’ en ‘nice to have’. Je ontdekt dat zij vaak al een stuk sneller tevreden zijn dan jijzelf.

     
  5. Schaaf je kladversie bij
    Verwerk alle verbetersuggesties, zodat je nieuwe versie goed aansluit bij de geuite behoeften en verwachtingen.

     
  6. Deel je tweede versie opnieuw
    Doorloop vervolgens dezelfde stappen zo vaak als nodig is om tot een finale versie te komen.

     
  7. Maak deze werkwijze tot een routine
    “Het is mijn ervaring dat collega’s of klanten het leuk vinden om hun kennis, ervaring en frisse blik met je te delen. Een ander helpen geeft nou eenmaal een goed gevoel. En jij hoeft niet alles meer zelf te bedenken. Dat is een echte win-win!”, besluit Does.

(hd) 

Na een lange carrière als communicatieadviseur bij internationaal opererende bedrijven leert Heidi Does nu managers en ondernemers hoe niet harder maar slimmer te werken, zodat ze toekomen aan wat er écht toe doet en ze meer plezier en zingeving in hun leven gaan ervaren. Zij doet dit met Slow Working trainingen op basis van mindfulness.
Vraag haar gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl.
 

30 december 2014

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook