Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Deeltijdse collega's nog te vaak als minderwaardig gezien

Maak jezelf een graag geziene collega: 9 tips

Sommige collega’s zijn echt vreselijk om in de buurt te hebben. Ze klagen, zijn lui en praten enkel over zichzelf. Maar heel af en toe vind je iemand waarmee je echt graag werkt. Wil je zelf ook zo’n collega zijn? Lees dan zeker onderstaande tips.
#

1. Laat de ander zich slim voelen

Een collega heeft een goed idee. Het is zelfs een fantastisch idee. Ben jij het type dat het idee steelt? Niet goed. Doe dat één keer en je collega’s fronsen hun wenkbrauwen. Doe het meerdere keren en je collega’s hebben een afkeer van je. Verwacht ook niet dat iemand zijn ideeën nog met je deelt.

We raden je aan om het omgekeerde te doen. Geef je collega’s de indruk dat jouw ideeën hun ideeën zijn. Wanneer dat gebeurt, werken we allemaal harder. Want dan werken jullie voor een gemeenschappelijk doel, en zijn jullie onderdeel van een groter geheel.

2. Wees niet egoïstisch

Een niet zo betekenisvolle Fransman zei ooit: “Ik ben zo’n egoïst. Als we over een stoel zouden schrijven, zou ik toch een manier vinden om over mezelf te schrijven.” Mensen haten het om samen te werken met iemand die zichzelf als het middelpunt van het universum ziet en die denkt dat hij of zij het slachtoffer is van elke negatieve gebeurtenis. Voor die mensen maakt het niet uit wat er met anderen gebeurt. Welk effect het op hén heeft, dat is voor hen van belang.

Een goede collega probeert ervoor te zorgen dat het leven van zijn of haar collega’s beter wordt, omdat ze zich persoonlijk betrokken voelen in het verbeteren van het leven van mensen in hun omgeving.

3. Zoek steeds naar een lichtpuntje

Je haalt een grote klant binnen, maar je denkt alleen maar aan het harde werk dat er op je afkomt. Je rekruteert een fantastische programmeur, maar je denkt alleen maar aan hoeveel je hem moet betalen. Overwinningen zijn vaak schaars. Iets geweldig bereiken vergt tijd en moeite. Redenen om te vieren kunnen dus zeldzaam zijn.

Wees je ervan bewust dat ook grote doelen stap voor stap gerealiseerd worden. En elke stap is een reden om te vieren. Probeer in elke situatie te kijken naar een lichtpuntje. En probeer vooral dat optimisme en enthousiasme te delen met je collega’s.

4. Ere wie ere toekomt

Op de werkvloer is er geen plaats voor politiek. Probeer niet steeds te manoeuvreren om jezelf goed te doen lijken, en zeker niet ten koste van anderen.

Wees je ervan bewust dat gedeelde glorie de beste glorie is. Sta niet steeds in de schijnwerpers en geef collega’s de waardering die ze verdienen. Zoek voldoening in de publieke erkenning van anderen, want dat betekent dat iedereen wint.

5. Denk vooraleer je praat of handelt

Mensen werken graag met collega’s die onmiddellijk reageren bij positieve gebeurtenissen en die bij negatieve gebeurtenissen de tijd nemen om na te denken. Wees zo iemand en wees bedachtzaam bij negatieve gebeurtenissen.

Wik en weeg je woorden én daden. Doe al het mogelijke om het juiste te doen, ook al lijkt alles rondom jou fout te lopen.

6. Luister meer en praat minder

Mensen onderbreken is niet enkel onbeleefd, maar geeft ook de boodschap dat wat je collega zegt je eigenlijk niet interesseert. Probeer in een conversatie niet steeds naar momenten te zoeken waarop jij het woord neemt.

Focus op wat andere mensen zeggen en stel vragen om ze beter te begrijpen. Enkel zo zullen je collega’s zich gerespecteerd voelen.

7. Zoek niet steeds naar erkenning

Sommige mensen hebben continu aandacht en erkenning nodig: dat ze slim, capabel en succesvol zijn. En liefst slimmer, capabeler en succesvoller dan hun collega’s. Wees niet zo onzeker en zoek niet steeds naar die externe validatie.

Zoek je zelfwaarde binnenin en investeer je energie in het aanmoedigen en erkennen van je collega’s. Zo maak je goede vrienden op de werkvloer.

8. Wees geen roddeltante

Wanneer je te weten komt dat Julie, de secretaresse, een affaire heeft met Paul van de boekhouding, is het zo verleidelijk om die sappige roddel te delen. Maar dit creëert een slechte sfeer. En dan mag je verwachten dat er ook over jou geroddeld wordt.

Stap dus weg van al die roddels. Wees oprecht, want oprechte mensen geven en krijgen respect.

9. Laat je niet leiden door je plaats in de hiërarchie

Hoe hoger je geraakt op de ladder, hoe meer je denkt alles te weten. En dat wil je aan iedereen vertellen. Denk je ook dat een positie automatisch staat voor wijsheid? Dan ben je wellicht geen toffe collega.

Wat moet je dan wel doen? Deel je gedachten op een pretentieloze en bescheiden manier. En wees nieuwsgierig naar wat de ander te zeggen heeft.

(sdc) 

25 juli 2016
Anderen bekeken ook