Lunchen is als schoenen kopen

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat werknemers er best opvallende eetgewoonten op na houden. Mannen schamen zich voor hun bekertje chocolademelk, vrouwen doen alsof ze schoenen kopen.
#

Medewerkers van de universiteit van Wageningen – de universiteit die ook het onderzoek uitvoerde – werden gedurende drie jaar met camera’s in het oog gehouden tijdens de lunch in de kantine.

“Vrouwen blijken hun eten net zo te kiezen als schoenen. Ze beginnen met winkelen, kijken eerst naar wat er allemaal is en beslissen daarna pas welke kleur en wat voor soort schoenen ze willen hebben”, zei de kantinechef van de universiteit, Johan Verbon, aan de Telegraaf. “Ook in het restaurant kijken ze eerst uitgebreid wat er die dag allemaal te eten is, voordat ze hun keuze maken.”

Beschaamd voor chocolademelk

Mannen blijken zich dan weer te schamen voor chocolademelk. Daarnaast zijn mannen geneigd het lunchgedrag van hun baas te kopiëren, vooral wanneer dat een vrouw is. “Als zij rauwkost eet, eten de mannen ook rauwkost”, aldus Verbon.

Een derde van de kantinebezoekers bleek dagelijks voor dezelfde lunch te kiezen. Een kwart van de werknemers haalt de meeste calorieën tijdens de lunch uit koolhydraten. Een ander kwart haalt deze vooral uit vet.

(mo) 

14 oktober 2010

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook