Hoeveel ben ik waard?
Vorige

1 van 270

Volgende
Volgend artikel:

De 10 best en slechtst betaalde sectoren in België

Loonsverwachtingen jonge marketeers stroken niet met werkelijkheid

Loonsverwachting jonge marketeer
Krijgen leden van Generatie Z het loon dat ze vooropstellen? Spijtig genoeg niet, zo blijkt uit een bevraging van Sortlist. Jonge marketeers moeten het doorgaans stellen met net geen 20% minder dan hun loonsverwachting …

Je hebt misschien weleens gehoord over The Great Resignation, of letterlijk ‘de grote vertrekgolf’. Tijdens de coronapandemie zegden heel wat Gen Z’ers hun carrière vaarwel. Ze namen ontslag en gooiden daarna het roer volledig om. In 2022 is dat niet anders. The Great Resignation blijft een grote zorg voor werkgevers.

De redenen waarom Gen Z’ers ontslag nemen, lopen uiteen. De ene is op zoek naar een grotere uitdaging, de andere wil meer vrije tijd om te reizen of om een eigen start-up op poten te zetten. Nog anderen willen gewoon méér verdienen.

CHECK: Zelf je ontslag indienen (E-gids)

Hoopvolle Gen Z’ers

Sortlist, een platform dat bedrijven en marketingbureaus connecteert, vroeg zich dan ook af welk loon startende marketeers verwachten en of ze dat ook effectief krijgen? Ze schotelden 500 afgestudeerde en beginnende marketeers, plus 100 hr-teams in vier landen (België, Duitsland, Frankrijk en Spanje) enkele vragen voor. De conclusie? De loonsverwachting van Gen Z’ers ligt hoger dan wat ze in realiteit krijgen.

Hoeveel hoger? Maar liefst 19 procent. Bedrijven geven studenten marketing gemiddeld een loon dat tussen 1.000 en 1.500 euro schommelt. Dat is 50 procent minder dan wat de student zelf verwacht – gemiddeld 2.000 euro. Vrouwen lijken wel een tikkeltje realistischer. Zij gaan ervan uit dat ze 100 euro minder krijgen dan hun mannelijke collega’s.

Goed verdiend

In België liggen de verwachtingen nog wat hoger dan in de andere bevraagde landen. Een jonge marketeer hoopt gemiddeld 2.500 euro te krijgen. Nochtans ligt het marktaanbod in ons land een stuk lager: 1.806 euro. Een verschil van maar liefst 38 procent. Hiermee is België het land met de grootste kloof tussen verwachting en realiteit.

Toch moeten de jonge Belgische marketeers niet treuren. Alleen Duitsland doet beter op vlak van verloning. Het gemiddelde startsalaris in de vier bevraagde landen ligt boven de 1.750 euro. In Spanje is het gemiddelde loon voor jonge marketeers het laagst. Daar moet je zien rond te komen met 1.200 euro.

Ontdek: Welke factoren bepalen je loon?

(dt/em) - Bron: Sortlist

12 september 2022
Anderen bekeken ook