Waarom krijgt mijn collega opslag en ik niet?
Waarom geeft de baas opslag aan de ene werknemer en niet aan de andere? De onderzoekers Anne Gielen en Jan van Ours gingen op zoek naar een antwoord.
Succes binnen een bedrijf hangt zeker niet enkel af van je werkprestaties. Het is even belangrijk om goed overeen te komen met je baas en een goede indruk op hem of haar na te laten. Alleen maar goed werk afleveren, volstaat niet.
Om minder onopgemerkt te blijven, zorg je er best ook voor dat je werk vindt dat aanleunt bij je waarden, je talenten en alles wat je verder wil ontwikkelen. Je zal hierdoor meer energie en passie krijgen, enthousiaster zijn … en dus ook productiever en opgemerkt worden.
Sommige ‘donkere’ persoonlijkheidskenmerken zoals narcisme, obsessies en zelfs psychopathie kunnen helpen om succes te boeken. Narcisme heeft een slechte connotatie en wordt geassocieerd met immorele en egoïstische individuen. Maar narcisten doen het goed in de professionele wereld. Ja, ze zijn arrogant, apathisch en egoïstisch, maar ze zijn ook succesmagneten. Narcisten werken hard om hogerop te raken en hun zelfvertrouwen maakt van hen natuurlijke leiders.
In het boek 'The Wisdom of Psychopaths: What Saints, Spies, and Serial Killers Can Teach Us About Success' somt auteur Kevin Dutton de 10 beroepen op waarin de meeste psychopaten rondlopen. De top vijf: CEO, advocaat, mediaprofessional, verkoper en chirurg. Psychopathie is een persoonlijkheidsstoornis die op verschillende manieren wordt gekenmerkt door een gebrek aan emoties (vooral een gebrek aan angst), een hoge tolerantie voor stress, een gebrek aan empathie, koelbloedigheid en egocentrisme. Die kenmerken in redelijke mate hebben kan bijgevolg soms helpen om professioneel vooruit te komen.
Loonopslag of promotie krijgen is niet evident, dat heb je misschien al aan den lijve ondervonden. Bij de loononderhandelingen voor je in dienst treedt, heb je dikwijls meer succes dan bij opslag te vragen na een jaar of enkele jaren dienst.
Daarom is het goed om voor ogen te houden dat als je ergens in dienst komt je niet enkel kijkt naar het loon dat je op dat moment acceptabel vindt, maar dat je ook wat meer uit de brand probeert te slepen voor de komende jaren. Want de eerste jaren in een nieuwe job een loonopslag krijgen, is weinigen gegeven.
Professor Jeffrey Pfeffer van de Stanford Business School introduceert in zijn recentste boek, ‘Power’ een driestappenplan voor carrièresucces:
Ook carrièrecoach Katrin Van de Water merkt dit duidelijk in de praktijk: “Soms is de ‘houdbaarheidsdatum’ van een functie en/of bedrijf verstreken. Dan leer je niets meer bij en heeft langer blijven geen toegevoegde waarde meer. Check vooraf altijd even of er intern geen andere mogelijkheden zijn die aanleunen bij wat je wil en wat bij je past. Het is belangrijk om zo concreet mogelijk te zeggen wat je wil en niet af te wachten tot ze je vragen.”
Loonopslag is meestal slechts een tijdelijke motivator. Het effect van een salarisverhoging ebt vrij snel weg. Daarom zullen bedrijven ook niet zo snel opslag geven. Middelmatige werknemers die geen plannen hebben om van werkgever te veranderen, komen zeker niet in aanmerking voor een loonsverhoging. Hogere lonen zijn meestal bedoeld om te vermijden dat de beste werknemers moeten vervangen worden, niet om hen te belonen.
Je baas roept misschien het excuus van de loonblokkering in om je geen opslag te moeten geven. Onze federale regering heeft inderdaad een loonblokkering opgelegd, maar dat betekent niet dat individuele loonsverhogingen niet meer mogelijk zijn.
“Individuele loonsverhogingen bovenop de indexatie en baremaverhogingen zijn nog perfect mogelijk, voor zover de werkgever de gemiddelde loonkost voor zijn bedrijf respecteert”, vertelt Jan Vanthournout van SD Worx. “Een bedrijf kan die gemiddelde loonkost bijvoorbeeld verlagen door een werknemer met een hoog loon na zijn pensioen te vervangen door een jonge kracht met een lager loon. Of een bedrijf dat het afgelopen jaar veel (dure) overuren heeft betaald, kan door een efficiëntere werkregeling het aantal overuren terugbrengen. Ook het ziekteverzuim aanpakken, kan helpen. De bedrijven die verstandig met loon en tewerkstelling omgaan, zullen dus nog ruimte hebben voor loonsverhogingen.”
Als je een loononderhandeling of promotie krijgen beschouwt als een oefening in gelijk krijgen, zal het onderhandelingsproces moeizaam verlopen of gewoonweg niet lukken. Maar als je focust op een win-winoplossing voor jou én je baas zal het gesprek gemakkelijker verlopen. Voor je baas, én voor jou.
Denk daarom op voorhand na over hoe je baas het liefst benaderd wordt. Waar is hij het meest op zijn gemak? Wat maakt hem van streek? Gebruik deze kennis om hem comfortabeler te doen voelen en te zorgen dat je sneller krijgt wat je wil.
(mr) – Bron: Express.be & Katrin Van de Water (Passion for Work)
27 maart 2013Waarom geeft de baas opslag aan de ene werknemer en niet aan de andere? De onderzoekers Anne Gielen en Jan van Ours gingen op zoek naar een antwoord.
Ik heb nu veel meer verantwoordelijkheden dan mijn directe chef. Tijd voor promotie?
Wie zich egoïstisch en agressief opstelt op de werkvloer, maakt sneller promotie dan wie kiest voor de vriendelijke en behulpzame aanpak, zo blijkt.
Als je wil doorgroeien, moet je initiatief tonen. Geen betere manier dan het werk van je chef over te nemen.
Wil je kans maken op die promotie, dan kom je best zo verzorgd mogelijk voor de dag. Want ja, uiterlijk is belangrijk in het bedrijfsleven.
Volgens lichaamstaalexpert Judi James heeft een goede lichaamshouding op het werk een positief effect op je loopbaanontwikkeling en succes. Wie daarentegen steeds onderuitgezakt zit aan zijn bureau, maakt volgens haar meer kans om ontslagen te worden dan een promotie te krijgen.
Er zijn veel redenen waarom we met z’n allen meer carpoolen. Ook Rashid en Saad doen het.
De traditionele werkdag, met werkuren van pakweg negen uur ‘s ochtends tot vijf uur ‘s avonds, heeft zijn beste tijd gehad.
De Nationale Bank van België omarmt activity-based working: elke medewerker kiest de concrete werkplek in functie van de taak. Het gebouw, de digitale uitrusting en het HR-beleid maken die aanpak mogelijk.