Transport en logistieke sector hebben charmeoffensief nodig
Chauffeurs, magazijniers, orderpickers, planners, dispatchers, heftruckbestuurders ... De lijst van gezochte profielen in de logistiek is lang!
“Van Oost-Vlaanderen een logistieke topregio maken gaat verder dan nieuwe bedrijventerreinen aanleggen voor distributiecentra”, zegt business developer Danny Vanrijkel. “Meer vrachtwagens op de wegen is niet de bedoeling. Voor de ontsluiting van de regio werken we samen met Zeeland, Wallonië en Noord-Frankrijk om veel meer te transporteren via onze waterwegen.”
Tech Lane Ghent – of eilandzwijnaarde.be – aan de Gentse Ringvaart wordt een voorbeeld van een nieuwe logistieke hub voor logistieke en distributiebedrijven die binnenwateren (of het spoor) gebruiken. “De POM ontwikkelt mee dit soort terreinen”, zegt Danny Vanrijkel. “Je moet zo bereikbaar mogelijk zijn voor je leveranciers én je personeel. We werken bijvoorbeeld ook mee aan oplossingen voor een betere beladingsgraad: vrachtwagens niet leeg laten terugrijden hoort daarbij. We zoeken mee naar oplossingen om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen, met verschillende transportmiddelen. Als een matchmaker tussen logistieke spelers. En we faciliteren innovatieve pilootprojecten.”
Zoals in: hoe maak je biologische reststromen economisch rendabel? Een van de projecten is de ‘Blauwe Keten’, een Interregproject Vlaanderen-Nederland. Doel: microalgen kweken in leegstaande serres die niet meer voor land- of tuinbouw gebruikt worden. Wat heeft dat met logistiek te maken? “Logistiek 2.0 betekent ook nieuwe opslag- en distributiemogelijkheden creëren door bestaande infrastructuur een nieuwe bestemming te geven”, zegt business developer Tom Pauwels.
“Als de logistieke puzzel past, biedt dat meerwaarde en jobs. De commerciële teelt van microalgen in leegstaande serres levert grondstof voor hoogwaardige industriële toepassingen, bijvoorbeeld als blauwe kleurstof voor de voedings-, textiel-, bouw- en papierindustrie. In de VS, China en India worden Spirulina-algen al op grote schaal gek weekt. Om de logistieke cirkel te sluiten, zou je op het afvalwater van de algen kunnen telen, waarvoor op zich ook vraag ontwikkeld kan worden en een grootschalige sector kan worden gecreëerd. Een fijn neveneffect is dat we daarmee ook de Oost-Vlaamse glastuinbouw ondersteunen.”
In het Oost-Vlaams Overlegplatform Transport en Logistiek (OPTL) waar de POM deel van uitmaakt, zitten ook de VDAB en onderwijsinstellingen zoals Artevelde Hogeschool, HoGent en sinds kort ook UGent. Zonder opleiding en tewerkstelling geen logistiek 2.0. Volgens de jongste VDAB-gegevens zijn er vier logistieke knelpuntberoepen: logistiek verantwoordelijke, expediteur, dispatcher wegvervoer en douanedeclarant. “De term logistiek dekt een enorm brede lading”, benadrukt Danny Vanrijkel.
“Jammer dus dat de opleiding HBO5 Logistiek er in Oost- (en West-)Vlaanderen niet komt, ook al willen onze hogescholen het aanbieden. We hebben professionals nodig tussen universitair en beroeps in. Net als in de productie zie je dat automatisering en robotisering logistieke jobs alsmaar veeleisender maken. Laaggeschoolden krijgen het moeilijk in een sector waarin ze vroeger vlot aan de bak kwamen. Logistieke jobs aantrekkelijk maken is dé prioriteit. Je kan beginnen met jongeren te vertellen dat een dancefestival organiseren heel wat logistiek vereist: kampeerfaciliteiten, afvalstromen, catering, podia, ... Dat doet wel een belletje rinkelen.”
(wdh) – Meer info: www.pomov.be
27 januari 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Chauffeurs, magazijniers, orderpickers, planners, dispatchers, heftruckbestuurders ... De lijst van gezochte profielen in de logistiek is lang!
Hr-manager Luc Duts van logistiek bedrijf ES&S uit Westerlo merkt dat het moeilijk is om medewerkers met de juiste attitude of competenties te vinden.
Welke taken heeft een logistiek medewerker? Jobat geeft je het algemene profiel. Bekijk hier ook alle actuele vacatures voor logistiek medewerkers.
Maar liefst 13.000 medewerkers van Familiehulp maken dagelijks het verschil om klanten de best mogelijke zorg en ondersteuning te bieden.
Typ koetswerk in op Jobat.be en je krijgt honderden vacatures... Aan welke koetswerkjobs is er het meest nood?
Van zij die een jaar geleden aan het werk waren, heeft bijna iedereen nu nog een job. Maar bij tijdelijke jobs is dit één jaar later 7 op de 10.
De Oostenrijkse hoofdstad Wenen blijkt de stad waar de levenskwaliteit het hoogst is voor expats en hun gezinnen.
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.
Het UPC KU Leuven biedt hooggespecialiseerde psychiatrische zorg aan kinderen, volwassenen en ouderen. Drie artsen getuigen over hun prikkelende job en warme collega's.