Gespecialiseerde profielen creëren een meerwaarde
Om de kennis en specialisatie van HR-Freelancers in huis te halen, doen bedrijven steeds vaker beroep op Cantaloupe Interim Management opgericht door Marc Plancke.
Er is geen enkele term die vaker opduikt in HR-gerelateerde nieuwberichten als War for Talent. Door de economische hausse krijgen bedrijven hun vacatures nauwelijks ingevuld. De werkloosheidsgraad zit op een historisch dieptepunt. Om openstaande sleutelfuncties te bemannen, zit er vaak niets anders op dan de beste krachten weg te plukken bij de concurrentie of specialisten uit het buitenland naar hier te halen. De onderlinge strijd om de toppers in te lijven, woedt dus in alle hevigheid.
Dat is althans de hedendaagse teneur. Maar verrassend genoeg stelt het Hasseltse rekruteringsbureau HCMVision dat de War for Talent in feite voorbijgestreefd is. “Onze ervaring leert dat bedrijven die hun werknemers weten te boeien en te binden, zich niet moeten mengen in het strijdtoneel”, zeggen zaakvoerders Eef Possemiers en Niels Prys.
“Zij die zich met het juiste arsenaal wapenen als ideale werkgever, hebben totaal geen last van de War for Talent. Daar gaat het naartoe: wie investeert in een goede Employer Branding mag op twee oren slapen voor het rekruteren en behouden van werknemers.”
Voorwaarde is dat werkgevers permanent moeite moeten doen om aantrekkelijk te zijn voor zowel nieuwe kandidaten als hun huidige werknemers. “Men moet afstappen van de klassieke screening die louter dient om vacatures in te vullen”, stellen Possemiers en Prys.
“In succesvolle bedrijven vertrekt alles vanuit een uitgesproken identiteit en strategie, die vertaald wordt naar een sterke marktpositionering. De eigenheid wordt doorgetrokken in het HR-beleid, de zogenaamde Employer Branding. Wie niet verzeild wil geraken in het getouwtrek om nieuwe mensen te vinden, moet durven investeren in een strategische personeelsaanpak. Dit moet beschouwd worden zoals elke andere investering die een bedrijf doet. Wil je resultaten, dus een Return on Investment, dan is een doordachte financiële en operationele inspanning onvermijdelijk.”
HCMvision wil volgens deze filosofie bedrijven helpen in hun HR-processen. “Het is voor ondernemingen niet altijd simpel om hun algemene strategie te verfijnen tot een actieplan dat gericht is op de samenstelling van het ideale personeelsbestand”, aldus nog de zaakvoerders. “Door kritische reflectie kunnen wij als partner een toegevoegde waarde leveren en de match tussen vraag en aanbod buiten het oorlogsgewoel houden.”
(kme)
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Om de kennis en specialisatie van HR-Freelancers in huis te halen, doen bedrijven steeds vaker beroep op Cantaloupe Interim Management opgericht door Marc Plancke.
Het aantal mensen dat kiest voor een statuut als freelancer groeit spectaculair. Zo ook verpleegkundigen, ingenieurs, sociale media-experts, journalisten en HR-professionals.
Omdat we allemaal langer zullen moeten werken, zal het aantal ervaren professionals op de werkvloer toenemen.
“Onboarding doe je om diverse redenen”, vertelt Mirabel Hoys, die als (out)sourcingmanager bij Attentia aan het hoofd staat van een team van ongeveer zeventig consultants.
Deze zomer was hij nog te bewonderen op het podium van het muziekfestival Pukkelpop. Weinig Vlaamse zangers doen hem dit na. Wat kun jij opsteken van Willy Sommers?
“Isabel werkt bij FOD Justitie: “Je hoeft geen jurist te zijn om hier aan de slag te gaan”
Je eenzaam voelen op het werk kan een flinke impact hebben op je prestaties en je gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je kan verbinden met collega's en écht deel uit kan maken van het team?
An werkt voor de dienst Verbouwpremies bij Wonen in Vlaanderen
Een goed idee hebben is leuk. Maar leuk alleen is niet genoeg. Je moet er ook wat mee doen. Eindig een brainstorm daarom altijd met het uitwerken van je ideeën.