Let op voor perfectionisme op kantoor!

Veel werkgevers hebben de neiging om perfectionisme te verheerlijken en verwachten van hun werknemers dat ze hun job zo perfect mogelijk uitvoeren. Volgens het boek 'Uncommon Service' van Anne Morriss en Frances Frei valt het echter af te raden om alles steeds foutloos proberen te doen.
#

In het nieuwe boek 'Uncommon Service' beweren Harvard-professor Frances Frei en Anne Morriss, managing director bij Concire Leadership Institute, dat dienstverlenende bedrijven pas echt succesvol kunnen zijn wanneer ze het opgeven om altijd perfect te zijn en zich meer gaan focussen op de afweging van verschillende mogelijkheden.

Volgens Morriss is het onvermogen om noodzakelijke afwegingen te maken datgene wat dienstverlenende bedrijven in de weg staat om een uitstekende service te bieden aan hun klanten. Dat onvermogen is het resultaat van een verlangen om alles voortdurend extreem goed te willen doen. De auteurs vinden dit echter een strategische en competitieve fout.

Voorbeeld: Southwest Airlines

Professor Frei gebruikt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines als voorbeeld om hun argument te staven. "Mijn favoriete voorbeelden zijn bedrijven die kleurcodes gebruiken in hun maandelijkse managementrapporten. Groen voor zaken die goed draaien, geel voor de dingen die oké zijn en rood voor datgene wat zeker nog verbeterd kan worden. De voor de hand liggende reactie is dan 'we moeten het beter doen op de rode vlakken'. Daar is niets mis mee, tenzij de aanwezigheid van de rode elementen noodzakelijk is voor de goede werking van de groene. Zo zou Southwest Airlines rood kleuren op foodservice. Ze besteden hier echter weinig aandacht aan, omdat hun doorlooptijd, waar ze groen op scoren, in gevaar zou komen wanneer ze hun foodservice zouden verbeteren."

Managers moeten volgens de auteurs bijgevolg moedig genoeg zijn om toe te geven aan het feit dat sommige zaken nu eenmaal niet zo goed draaien, maar dat dit niet meteen betekent dat de uiteindelijke uitkomst hiervan negatief zal zijn.

(nm) – Bron: Businessinsider.com 

29 januari 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte