Gezond vs. ongezond perfectionisme: het verschil
Men spreekt soms wel eens over gezond en ongezond perfectionisme. Maar wat is nu juist het verschil tussen deze twee soorten perfectionisme?
In het nieuwe boek 'Uncommon Service' beweren Harvard-professor Frances Frei en Anne Morriss, managing director bij Concire Leadership Institute, dat dienstverlenende bedrijven pas echt succesvol kunnen zijn wanneer ze het opgeven om altijd perfect te zijn en zich meer gaan focussen op de afweging van verschillende mogelijkheden.
Volgens Morriss is het onvermogen om noodzakelijke afwegingen te maken datgene wat dienstverlenende bedrijven in de weg staat om een uitstekende service te bieden aan hun klanten. Dat onvermogen is het resultaat van een verlangen om alles voortdurend extreem goed te willen doen. De auteurs vinden dit echter een strategische en competitieve fout.
Professor Frei gebruikt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines als voorbeeld om hun argument te staven. "Mijn favoriete voorbeelden zijn bedrijven die kleurcodes gebruiken in hun maandelijkse managementrapporten. Groen voor zaken die goed draaien, geel voor de dingen die oké zijn en rood voor datgene wat zeker nog verbeterd kan worden. De voor de hand liggende reactie is dan 'we moeten het beter doen op de rode vlakken'. Daar is niets mis mee, tenzij de aanwezigheid van de rode elementen noodzakelijk is voor de goede werking van de groene. Zo zou Southwest Airlines rood kleuren op foodservice. Ze besteden hier echter weinig aandacht aan, omdat hun doorlooptijd, waar ze groen op scoren, in gevaar zou komen wanneer ze hun foodservice zouden verbeteren."
Managers moeten volgens de auteurs bijgevolg moedig genoeg zijn om toe te geven aan het feit dat sommige zaken nu eenmaal niet zo goed draaien, maar dat dit niet meteen betekent dat de uiteindelijke uitkomst hiervan negatief zal zijn.
(nm) – Bron: Businessinsider.com
29 januari 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Men spreekt soms wel eens over gezond en ongezond perfectionisme. Maar wat is nu juist het verschil tussen deze twee soorten perfectionisme?
Welke minder positieve karaktertrekken zijn tòch ook een garantie voor succes op het werk?
Je kan je niet voorstellen wat je houding allemaal prijsgeeft over wie je bent en hoe je je voelt. Men noemt het dan ook niet voor niets je belangrijkste vorm van non-verbale communicatie.
Tijdens de werkuren betaald verlof krijgen om je bij te scholen of om een opleiding te volgen: onder bepaalde voorwaarden kan het.
Ondanks zijn groei blijft Mourik een echt familiebedrijf. Onder leiding van de derde generatie zet de onderneming volop in op welzijn, om zo een goede balans te vinden tussen sterke resultaten en sterke werknemers.
Waarom Ethan en Jimmy kiezen voor Lidl? Door de variatie, goede werksfeer en doorgroeimogelijkheden!
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Je werk en privé combineren? Fatima doet het naadloos bij KBC.
ADHD kan voor lastige situaties zorgen, vooral op het werk. Hoe je daarmee omgaat? Daar vertellen we je hier meer over.