De twee grootste frustraties op kantoor?
De 2 belangrijkste oorzaken van vaak voorkomende ergernissen op het werk zijn zonder twijfel … internetproblemen én het slecht functioneren van de mailbox.
“To choose time is to save time,” wist de Engelse filosoof Francis Bacon. We klagen allemaal over het feit dat we niet genoeg tijd hebben. Zelfs de meest getalenteerde multitaskers krijgen hun werk niet verzet en we lopen steeds gestresseerder rond. Terwijl het vaak maar een kwestie is van het achterwege laten van kleine handelingen of het lichtjes aanpassen van onze houding om meer gedaan te krijgen.
Hier zijn 10 alledaagse bezigheden die eigenlijk heimelijke tijdverspillers zijn:
Ben je in het bezit van telepathische krachten? De meerderheid waarschijnlijk niet. Proberen om jezelf in te beelden wat andere mensen denken, is gewoon je reinste tijdverspilling. Als mensen het niet vertellen, willen ze misschien gewoon niet dat je het weet. Focus op je eigen gedachtestroom.
Grappige tv, maar in het echte leven heeft het weinig nut om jezelf af te vragen wat er zou gebeurd zijn als je dit of dat had gedaan in plaats van zus of zo gehandeld te hebben. Terwijl jij terugblikt, tikt jouw tijd voort en uiteindelijk kan je toch niet terug in de tijd reizen.
In de lijn van de “Wat als…”-reflex. Hoewel ouders vaak wel de neiging hebben om knedend te werk te gaan, ben je waarschijnlijk wel geworden wie je bent door je eigen keuzes te maken. Denk er niet te veel over na wat je ouders beter hadden kunnen doen en hoeveel trauma’s ze hadden kunnen vermijden als ze maar… whatever. Ouders zijn niet perfect, punt.
Er zijn politici en economen die veel meer betaald krijgen dan jij, die zich daar – hopelijk productief – mee bezig kunnen houden. Delegeer die zorgen maar naar hen.
Met uitzondering bij het opstellen van een crisiscommunicatieplan is het normaal verloren tijd om je hoofd te breken over wat voor vreselijke dingen er allemaal kunnen gebeuren. Denken over mogelijke slechte dingen of gevolgen kan een sneeuwbaleffect opleveren en een lawine aan doemgedachten opleveren, terwijl het ergste dat kan gebeuren misschien nog niet eens in je is opgekomen en waarschijnlijk toch niet zal voorvallen. Tijdsverspilling dus. Als het gebeurt, gebeurt het. Que será, será.
Verkeersagressie – al dan niet passief – haalt niets uit. Je windt jezelf op en dat helpt je ook niet vooruit. Blijf kalm en focus op andere dingen die je wél iets opbrengen.
Discussies hoeven zeker niet uit de weg gegaan te worden, als ze relevant zijn en je weet dat de persoon in kwestie hier nuttige argumenten in weet aan te brengen. Discussies en zelfs ruzies kunnen soms een relatie net versterken en je verder helpen, maar met mensen die je van haar noch pluim kent, is dit gewoonlijk niet het geval. Meer zelfs, het vreet energie en met één ontmoeting ga je iemand zijn mening waarschijnlijk niet meteen kunnen veranderen. Laat het dus beter zo.
De nachtmerrie van elke controlefreak: dingen uit handen geven. Nu heeft elk van ons wel zo’n neurotisch trekje en klagen we dan ook graag over ziektes, politiek, buren, collega’s en het weer (het gaat er niet door opklaren…). Ondertussen had je andere dingen die je wél in de hand hebt, kunnen doen.
Perfectie bestaat niet. Altijd de perfectie verwachten is dan ook nutteloos. Zie soms eens iets door de vingers. Naar het beste resultaat streven is mooi, maar wie perfectie verwacht, zal vaak op een teleurstelling stuiten.
Zonder commentaar.
(sjv) - Bron: Inc.com / Express.be
15 oktober 2014De 2 belangrijkste oorzaken van vaak voorkomende ergernissen op het werk zijn zonder twijfel … internetproblemen én het slecht functioneren van de mailbox.
“De groeiende werkonzekerheid in combinatie met de werkdruk en een slechte balans tussen werk en privé doet het risico op burn-outs nog toenemen.”
Je werkt graag, maar liever niet té hard? BBC.com maakte een overzicht van jobs voor slimme mensen die het op werkvlak liever rustiger aan willen doen.
Stress is voor velen een vaag begrip. Wat houdt stress nu precies in? En meer concreet: wat zijn de oorzaken ervan?
In zes stappen een rustige en aangename werkplek creëren? Het kan met deze eenvoudige ingrepen!
Ontbijtsessie ten huize Securex, één ceo en vier medewerkers. Iris, Michiel, Eva en Karolien vertellen ceo Luc Deflem hoe zij ‘werken bij Securex’ ervaren.
Waarom een eenvoudig(er) leven creëren? Omdat het veel stress scheelt en zo de dingen overblijven die voor jou echt van belang zijn.
Hoera, je hebt een jobaanbod op zak! Maar voordat je ‘ja’ zegt en je handtekening plaatst, heb je alsnog enkele belangrijke vragen te stellen.
Hoe ga je om met werknemers die kanker hebben (gehad)? Binnen BNP Paribas Fortis loopt het project CANcer & WORK.