Aangeboden door GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

Lesgeven is voor ons thuiskomen

Als passie voor onderwijs genetisch wordt doorgegeven, dan is de familie Devos goud waard voor wetenschappers. Niet enkel moeder Véronique, maar ook zoon Mauro en haar twee dochters Eline en Esther kozen voor het pedagogische pad. Zo geven Véronique en Eline les aan respectievelijk leerlingen uit het tweede en zesde leerjaar in De Driesprong in Maldegem, gaat Mauro voor zijn diploma LO en maakt Esther het mooie weer in GO! scholengroep Dynamiek, als beleidsmedewerker HR en communicatie. We trokken naar Maldegem voor een ontwapenende familiebabbel met de vrouwelijke tak van het gezin.

Jullie ademen onderwijs. Zat dat er altijd al in?

Véronique: “In poëzieboekjes gaf ik vroeger al punten op de werkjes van andere kinderen. Ik wou in het onderwijs werken, ofwel als kinesist. Dat laatste werd me afgeraden door het toenmalige CLB. Natuurlijk koos ik dus voor een carrière als zelfstandig kinesitherapaute (lacht). Dertien jaar en drie kinderen later, begon er toch iets te wringen. Ik heb m’n diploma gehaald via avondonderwijs en ben begonnen in de Driesprong. Dat doe ik nu al twintig jaar.”

Eline: “Met zo’n voorbeeld thuis zagen we dat er hard gewerkt werd, maar ook dat de voldoening groot was. Ik ben na m’n studies op dezelfde school begonnen.”

Esther: “Ik heb eerst economie gestudeerd, daarna bestuurskunde en publiek management. Mijn eerste job, in een school, combineerde ik met avondschool om mijn leraarsdiploma te halen. Sinds drie jaar werk ik bij een scholengroep waar ik naast de communicatie ook het personeelsluik voor mijn rekening neem.”

 Maak jij ook het verschil in het onderwijs? Ontdek de jobs in het GO!

 Wat trekt je het meeste aan in je job?

Eline: “Je bent echt belangrijk voor een kind. Wat je je leerlingen nu leert, blijft hen heel lang bij. Zangeres Adele zegt weleens in interviews hoe belangrijk haar juf voor haar was. Dat vind ik fantastisch. Ik geef les in het zesde dus breng mijn leerlingen de autonomie bij die ze nodig hebben in het middelbaar.”

Véronique: “Je ziet kinderen groeien en weet dat je daarin een meerwaarde betekent. Ik sta heel erg open voor nieuwe initiatieven, iets waar onze directie de leerkrachten veel autonomie in geeft.”

Eline: “Iedereen moet zich goed kunnen voelen op school. Onze school zet sterk in op het familiale, het koesteren van mooie momenten. Kinderen komen toe, doen hun schoenen uit en hun pantoffels aan. Ook onder collega’s voelt school als thuiskomen. We ondersteunen elkaar, begrijpen elkaar als vrienden. Vaak hebben we aan één blik genoeg.”

Esther: “Het is heel waardevol als je iets kan betekenen voor iemand anders. Ik houd ervan om directies te kunnen ondersteunen bij het zoeken naar het antwoord op een bepaalde vraag. Zo help ik niet enkel hen vooruit, maar uiteindelijk ook de leerlingen. Als ik iemand kan aanwerven die zich helemaal kan vinden in de waarden van onze school, voel ik dat ik impact heb. Alles begint bij de juiste mensen op de juiste plaats.”

Welke talenten bewonderen jullie bij elkaar?

Esther: “Mijn mama is boekenjuf, maar niet zomaar eentje. Ze is een eersteklas motivator, een echte influencer. Er zijn altijd kinderen die zich minder aangetrokken voelen tot boeken, maar ik denk dat er in haar klas geen enkele leerling zit die ze niet aan het lezen krijgt met haar persoonlijke tips.”

Eline: “Aan Esther kan je letterlijk alles vragen. Of ik nu een tekst nodig heb, of iets wil organiseren. Ze is een soort ChatGPT en Canva in één. Het gaat haast vanzelf. Ze is enorm creatief en goed georganiseerd.”

Esther: “Eline begrijpt heel goed hoe ze kinderen kan prikkelen. In haar ateliers doet ze unieke dingen die leerlingen ongelooflijk aanspreken. Ze is heel creatief in het uitdenken van processen.”

Véronique: “Af en toe hoor ik van anderen over het werk van mijn dochters, dan kan ik ontzettend fier op hen zijn.”

 Alle clichés over vakantieperiodes buiten beschouwing gelaten: welke voordelen zijn er verbonden aan je job?

Veronique: “Financieel heb ik een stap teruggezet, maar ik kan mijn uren beter spreiden. Als ouder kan je er zijn voor je kinderen op de momenten waarop zij thuis zijn. In al die jaren was mijn job dezelfde, maar nooit hetzelfde. Elk jaar heb je een andere klas die om een andere aanpak vraagt. De ruimte krijgen om zelf te blijven zoeken en leren, vind ik zoveel waard.”

Esther: “Die autonomie vind ik ook heel aangenaam. Mijn algemeen directeur kan zelf prioriteiten naar voren schuiven, maar staat net zo goed achter initiatieven die ik zelf neem.”

Eline: “Ik werk ontzettend graag met kinderen. Uiteindelijk doe ik het allemaal uit liefde voor de leerlingen.”

 Een job met autonomie, waar je écht het verschil maakt? Dat vind je bij het GO! Ontdek hier alle jobs.

    Voeg je CV toe
    Ontdek welke jobs bij je profiel passen door je CV op te laden.

    Ontvang per mail jobs op maat

    Ontvang nieuwe 'GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap' jobs meteen in je mailbox.