Je sociale vaardigheden op het werk verbeteren: 17 tips
Ben je een spraakwaterval of ben je juist aan de stille kant? Hoog tijd om je sociale vaardigheden bij te stellen!
Een goede luisteraar moedigt zijn gesprekspartner regelmatig aan om verder te praten. Dat kan door de gepaste lichaamstaal te gebruiken, zoals kort met je hoofd knikken, of door korte antwoorden te geven zoals "oké", "ja" en "ik begrijp het".
Netwerken: 6 briljante manieren om een gesprek te starten
Volgens de Program on Negotiation van de Harvard Law School is luisteren een dynamisch proces dat uit drie delen bestaat: parafraseren ("Als ik het goed begrijp wilt u zeggen dat …"), onderzoeken ("Kan u me uitleggen hoe u tot deze conclusie komt?") en bevestigen ("Ik begrijp dat u teleurgesteld bent …"). Goede, actieve luisteraars passen steeds deze drie aspecten zorgvuldig toe, zodat ze de gevoelens van hun gesprekspartner beter kunnen begrijpen.
De techniek van het spiegelen houdt in dat je op subtiele wijze je gesprekspartner gaat nabootsen. Leunt deze zachtjes naar links, dan doe je net hetzelfde, maar dan omgekeerd: je leunt naar rechts. Het spiegelen gebeurt zelfs automatisch in situaties waarin mensen zich op hun gemak voelen. Daarnaast wil spiegelen ook zeggen dat je de laatste woorden of het belangrijkste punt van je gesprekspartner gaat herhalen. Dat wijst immers op begrip en interesse.
Lichaamstaal: 10 tips van kop tot teen
Het is perfect normaal dat we ook onze eigen gedachten willen uiten wanneer iemand over een bepaalde kwestie praat. Uit schrik dat we zullen vergeten wat we wilden zeggen, durven we wel eens iemand – al dan niet bewust – de mond snoeren. Maar niets onbeleefder dan iemand die voortdurend mensen onderbreekt wanneer deze aan het spreken zijn. Schrijf daarom in kernwoorden op wat je wil zeggen en wacht geduldig je beurt af.
Het is aan te raden om tijdens het luisteren af en toe samen te vatten wat je gesprekspartner net gezegd heeft. Deze samenvatting zorgt er immers voor dat je zaken die je niet goed verstaan hebt opnieuw onder de aandacht kan brengen. Dat kan bijvoorbeeld handig van pas komen tijdens telefoongesprekken waar een slechte verbinding voor verwarring zorgt.
TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?
(nm) – Bron: Express.be
6 november 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ben je een spraakwaterval of ben je juist aan de stille kant? Hoog tijd om je sociale vaardigheden bij te stellen!
Sommige dingen komen vanzelf, andere heb je jezelf aangeleerd, maar één ding is zeker: deze 5 eigenschappen moét je als werknemer bezitten.
Wanneer we communiceren gebruiken we vaak, bewust of onbewust, onze handen ter ondersteuning van wat we zeggen. Maar wat kan je beter NIET doen?
Storytelling is een gave, maar als je dat talent niet hebt, kun je met enkele kleine tips en tricks alsnog een meesterverteller worden...
AXA neemt heel wat initiatieven voor het welzijn van haar medewerkers. Een team van drie well-beingconsultants bewaakt dat evenwicht.
Behalve medische deskundigheid, zijn er nog enkele criteria waarop je je kan baseren om te bepalen of je een goede dokter hebt. Wat maakt een dokter een goede dokter?
Door je contacten uit te breiden, open je deuren naar nieuwe opportuniteiten voor je persoonlijke én professionele ontwikkeling.
Je herkent iemand, weet van waar, kent zijn of haar functie, herinnert hoe oud hij of zij is. MAAR JE BENT DE NAAM VERGETEN! Herkenbaar? Gelukkig kun je namen leren onthouden. 5 tips!
We spraken met Maxime Dôme over zijn dag als coach van Standard Femina en onderdompeling in de wereld van het professionele vrouwenvoetbal.