Vergaderen
Vorige

1 van 145

Volgende
Volgend artikel:

De 10 grootste afleidingen op je werk en hoe ze de baas te kunnen

Leer luisteren in 5 simpele stappen

Leren luisteren
Sommige mensen kunnen écht niet luisteren. Wat je ook tegen je baas of collega's vertelt, soms lijkt het wel alsof je tegen een muur bezig bent. Maar luister jij zelf wel altijd even aandachtig? Deze 5 technieken maken van je baas, je collega's, maar ook van jezelf een goede luisteraar.

1. Moedig aan

Een goede luisteraar moedigt zijn gesprekspartner regelmatig aan om verder te praten. Dat kan door de gepaste lichaamstaal te gebruiken, zoals kort met je hoofd knikken, of door korte antwoorden te geven zoals "oké", "ja" en "ik begrijp het".

Netwerken: 6 briljante manieren om een gesprek te starten

2. Parafraseer, onderzoek én bevestig

Volgens de Program on Negotiation van de Harvard Law School is luisteren een dynamisch proces dat uit drie delen bestaat: parafraseren ("Als ik het goed begrijp wilt u zeggen dat …"), onderzoeken ("Kan u me uitleggen hoe u tot deze conclusie komt?") en bevestigen ("Ik begrijp dat u teleurgesteld bent …"). Goede, actieve luisteraars passen steeds deze drie aspecten zorgvuldig toe, zodat ze de gevoelens van hun gesprekspartner beter kunnen begrijpen.

3. Pas de spiegeltechniek toe

De techniek van het spiegelen houdt in dat je op subtiele wijze je gesprekspartner gaat nabootsen. Leunt deze zachtjes naar links, dan doe je net hetzelfde, maar dan omgekeerd: je leunt naar rechts. Het spiegelen gebeurt zelfs automatisch in situaties waarin mensen zich op hun gemak voelen. Daarnaast wil spiegelen ook zeggen dat je de laatste woorden of het belangrijkste punt van je gesprekspartner gaat herhalen. Dat wijst immers op begrip en interesse.

Lichaamstaal: 10 tips van kop tot teen

4. Onderbreek niet

Het is perfect normaal dat we ook onze eigen gedachten willen uiten wanneer iemand over een bepaalde kwestie praat. Uit schrik dat we zullen vergeten wat we wilden zeggen, durven we wel eens iemand – al dan niet bewust – de mond snoeren. Maar niets onbeleefder dan iemand die voortdurend mensen onderbreekt wanneer deze aan het spreken zijn. Schrijf daarom in kernwoorden op wat je wil zeggen en wacht geduldig je beurt af.

5. Vat samen

Het is aan te raden om tijdens het luisteren af en toe samen te vatten wat je gesprekspartner net gezegd heeft. Deze samenvatting zorgt er immers voor dat je zaken die je niet goed verstaan hebt opnieuw onder de aandacht kan brengen. Dat kan bijvoorbeeld handig van pas komen tijdens telefoongesprekken waar een slechte verbinding voor verwarring zorgt.

TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?

(nm) – Bron: Express.be 

6 november 2021

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook