Beter samenwerken dankzij de Oekraïense president Zelenski
Wil je je werkrelaties nieuw leven in blazen? Luister dan goed naar … de Oekraïense president Zelenski!
Als individu deel uitmaken van een groep is niet altijd zo vanzelfsprekend. Ook op de werkvloer kan het soms wat wennen zijn om aansluiting te vinden met de rest van de collega’s. Toch is het best wel belangrijk, want wie goed kan samenwerken met de anderen kan heel wat bereiken.
De samenwerkingsvaardigheid wordt dan ook gezien als één van de vele soft skills die gegeerd zijn door werkgevers. Voor wie niet zo’n held is in het samenwerken, is er goed nieuws: door die sociale vaardigheid actief en bewust te trainen, wordt je niet alleen een goede teamplayer maar ook een betere collega.
Check: Welke (soft) skills zijn vandaag het meest gevraagd?
Alles begint met luisteren naar elkaar. Door oprecht open te staan voor de mening of input van de ander en - niet onbelangrijk - hem of haar te laten uitspreken, laat je zien dat je respect hebt voor hun standpunt.
Vraag gerust wat verduidelijking wanneer je het niet helemaal begrijpt, het zal de onderlinge band en de vertrouwensrelatie alleen maar sterker maken.
Een verandering van aanpak hoeft niet altijd negatief te zijn, integendeel. Door je vlot te kunnen aanpassen aan een nieuwe situatie, ben je vast en zeker een meerwaarde in het team.
Zeker wanneer je ook nog eens gezegend bent met een probleemoplossend vermogen. Hiermee kun je de situatie snel analyseren en constructief meedenken aan een creatieve oplossing. Loopt alles alsnog niet volgens plan? Sta er niet te lang bij stil maar kijk vooruit.
Lees ook: Te veel veranderingen doen van job veranderen
Een goede communicatie is de sleutel tot succes, niet alleen in het dagelijkse leven maar ook op de werkvloer. Door duidelijk te communiceren, vermijd je misverstanden en zorg je voor een efficiënte workflow. Denk dus goed na hoe je je ideeën verwoordt en overbrengt op anderen.
Samenwerken betekent ook je houden aan afspraken die samen gemaakt werden. Zomaar je eigen ding doen zonder op voorhand af te toetsen met het team, komt de groepssfeer meestal niet ten goede. Heb je een beter voorstel of idee, gooi het dan gewoon in de groep.
Ontdek: Hoe kies je het beste idee?
Leer van elkaar. Vraag dus gerust feedback aan je collega’s om nog beter te worden en voel je vooral niet onzeker om ook zélf feedback te geven aan iemand anders: hij of zij kan er alleen maar van leren.
In het heetst van de strijd kan er al eens een stressvol momentje zijn waarbij iedereen z’n eigen waarheid heeft. Laat dat vooral de arbeidsvreugde niet bederven en de groepsdynamiek niet verbreken. Probeer de problemen constructief aan te pakken en zoek samen naar de best mogelijke oplossing.
Extra tips: Hoe omgaan met een conflict op het werk?
(fd)
23 december 2024Wil je je werkrelaties nieuw leven in blazen? Luister dan goed naar … de Oekraïense president Zelenski!
De hard en soft skills, die kennen we al. Maar intussen zijn ook de mad skills aan een opmars bezig. Een trend die uit Silicon Valley komt overwaaien...
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?
De impact van onze job op ons welzijn is groot. Maar helaas blijken niet alle werksituaties even gezond...
In een werkomgeving krijg je vaak te maken met heel wat diverse persoonlijkheden waar je soms even moet aan wennen. Hoe ga je bv. om met een té directe collega?
Twijfel je nog over welke job nu écht bij je past? Achterhalen wat je precies wil doen, is makkelijker gezegd dan gedaan...
VDAB heeft een strijdplan klaar om zoveel mogelijk mensen aan de slag te krijgen in de vele vacatures die de provincie rijk is.
Boomers, Gen X, millennials en Gen Z: hoe krijg je alle vier de generaties op één lijn?
Ook de jongere generatie werknemers en sollicitanten is nog altijd behoorlijk geïnteresseerd in bedrijfswagens.