Werken voor Victoria's Secret: de droomjob van elke man?
Christopher Pilny mocht zich meer dan een jaar een van de gelukkigste mannen ter wereld noemen. Hij werkte bij het bekende lingeriemerk Victoria's Secret.
Sinds januari genieten 200 medewerkers van hun volledig vernieuwde werkplek in Schellebelle, weggestopt in de Scheldepolders – zonder files. De verschillende afdelingen (sales, IT, customer service, R&D, marketing, supply chain, ontwerp) en het atelier werken er in een luchtig Scandinavisch aandoend gebouw. Een creatieve werkplek vol technosnufjes. Daarnaast zijn 300 collega’s aan de slag in de productie-unit in Wichelen en nog 400 in retailwinkels in Europa en de VS. “90 procent”, antwoordt HR business partner Lies Dierickx op onze vraag hoe groot het aandeel vrouwelijke medewerkers is. Geen wonder dat net vóór Jobat radiozender Qmusic langskwam voor een Vrouwendagspecial. “Van de Velde heeft als basis ‘shaping the bodies and minds of women’, met drie merken die we wereldwijd verspreiden: Marie Jo, PrimaDonna (dat pas nog een award won voor bestverkopende lingeriemerk in Europa) en Andres Sarda.”
“Onze processen professionaliseren en digitaliseren is nu de topprioriteit”, zegt Lies Dierickx. “We werven een projectteam om die transitie in goede banen te leiden. Vooral ingenieursprofielen om onze processen lean te maken voor continue verbetering. Iedere medewerker krijgt een actievere rol. Je kunt ideeën aanleveren en zelf projecten trekken. De afdelingen ICT, customer service center en distributie bijten de spits af. Eén aspect zijn bijvoorbeeld de dagstarts: elke ochtend bespreek je in team de aandachtspunten van de dag en hoe je je daarbij voelt.” De nieuwe CEO Erwin Van Laethem kwam over van Essent Nederland, een volledige lean-organisatie. Lean moet Van de Velde extra wendbaar maken in een context van wereldwijde concurrentie.
“Innovatief zijn en meedenken is superbelangrijk”, zegt Lies Dierickx. “Spreekt dat je aan, dan zit je goed. We zoeken ondernemers die hun afdeling zien als een eigen zaak en elders kijken naar best practices. Ook mannelijke kandidaten voelen zich aangesproken door dit bedrijf. Procesoptimalisatie trekt nogal wat technische en IT-profielen aan. Mannelijke kandidaten met dat profiel kennen niet altijd onze merken, maar dat maakt niet echt uit. Goesting hebben in verandering is wat telt.” “En dit Belgische merk mee wat nadrukkelijker in de markt willen zetten”, pikt marketingmanager Marie Jo Eveline Rigouts in. Eveline kwam over van cosmeticagigant L’Oréal. “We mogen best wat trotser zijn op wat we realiseren.” Of hoe ‘lean’ ook rijmt op ‘mean’.
“Onze producten zijn tof om mee te werken”, gaat Eveline Rigouts verder. “Lingerie spreekt zowel je ratio als je intuïtie aan. Je gaat vaak af op je buikgevoel.” Volgens Lies klopt dat: “De functieomschrijvingen voor het nieuwe projectteam krijgen pas na verloop van tijd vorm. Pin je niet vast op een functietitel, maar geef de nieuwe flow mee vorm als projectmanager, net als in een start-up.” Een professionele, internationaal denkende en zelfsturende organisatie: dat is wat ook andere kandidaat-medewerkers voor IT, het digital team, supply chain, customer service en sales hier mogen verwachten. “Lingerietrends en wensen van de consument veranderen razendsnel. Snel schakelen en niet in hokjes denken is dan essentieel. We werken crossfunctioneel en sterk internationaal gericht. Teams werken samen, over de grenzen van landen en departementen heen. Dat maakt de job uitdagend en afwisselend.”
(wdh)
17 maart 2017Christopher Pilny mocht zich meer dan een jaar een van de gelukkigste mannen ter wereld noemen. Hij werkte bij het bekende lingeriemerk Victoria's Secret.
Wat betreft gendergelijkheid doen we het goed op vlak van onderwijs, maar loopt het nog steeds mis op de werkvloer. Kijk zelf maar ...
Het is een bewogen jaar geweest voor lingerieontwerpster Marlies Dekkers: ze betichtte Kruidvat van plagiaat, ontsloeg de algemeen directeur van haar bedrijf en sloot een aantal winkels. “Wie veel probeert, komt ook veel tegenslag tegen.”
Diversiteit en winst gaan hand in hand. Dat is de conclusie van Mercer, een organisatie die de effecten van gendergelijkheid binnen bedrijven onderzoekt.
Het klinkt stom, maar ik erger me aan de muziekkeuze van mijn collega’s...
Gelukkig zijn is de enige echte maatstaf voor persoonlijk succes. Hoe kan je door kleine veranderingen in je dagelijkse routine heel wat gelukkiger worden?
Vorig jaar startte het departement zijn traject om als Baanbrekende Werkgever zijn arbeiders meer inspraak te geven. De eerste resultaten zijn intussen duidelijk zichtbaar.
Van trucks met opleggers tot treinen, bussen en heftrucks: op de arbeidsmarkt is vandaag (bijna) elk type chauffeur erg gegeerd!
Wie in het buitenland wil werken, moet met heel wat rekening houden. Alles kan er anders zijn: het sollicitatieproces, je loon en ... je relatie.