Om het beroep van lasser aan te leren, bestaan verschillende opleidingen, zowel in dag- als avondonderwijs. Salga – wat zoveel betekent als ‘ga omhoog’ of ‘verbeter jezelf’ –lasacademie in Geel is een buitenbeentje. Chris Mangelschots geeft in zijn atelier privélessen die op maat gesneden zijn van al wie wil (leren) lassen.
“Ik wil ook mensen die graag willen leren lassen maar het niet zien zitten om drie of vier jaar avondschool te volgen, de kans geven om het vak onder de knie te krijgen. Maar evengoed kunnen ook specialisten die zich nog meer willen bekwamen in een of andere techniek of mensen die alles eens een keertje willen opfrissen hier terecht. Wij bieden opleidingen aan in functie van iemands noden, tijd en wensen of voor een bepaald project. We komen meteen tot de essentie, zonder ons te verliezen in teveel theorie en onnodige ballast. Om een zeer individuele begeleiding te garanderen, werk ik met maximaal drie cursisten per sessie”,verduidelijkt Chris Mangelschots.
Zelf heeft hij ruim dertig jaar ervaring op de teller staan. “Aanvankelijk heb ik als lasser in een aantal bedrijven gewerkt, maar ik wilde me graag specialiseren in een bepaalde techniek en mijn eigen ding doen. Zo ben ik gaandeweg zelf projecten beginnen doen om in 2000 voltijds zelfstandige te worden. Met mijn bedrijfje ging ik mij specialiseren in het lassen van trappen, poorten, hekken en balustrades. Dat liep goed, maar door de crisis kwamen er alsmaar meer vragen tot uitstel van betaling en dergelijke. Het verstoorde de goede werking met opdrachtgevers en maakte dat het niet meer fijn was om zo te werken. Bovendien kreeg ik te kampen met rugproblemen”, vertelt de ervaren lasser.
“Maar ik wilde niet zomaar alles van mijn passie opgeven en niets doen. Daarom besloot ik te gaan lesgeven en richtte ik Salga academie op, als alternatief voor/aanvulling op het reeds bestaande aanbod in het reguliere onderwijs. Op die manier kan ik mijn passie en kennis toch doorgeven en dat voelt enorm fijn”, zegt Mangelschots.
“De duur van de opleiding is voor een stuk afhankelijk van wat je precies wil leren, maar het gaat alleszins een pak sneller dan in het reguliere onderwijs”, geeft hij aan. “Op het einde van de opleiding krijg je een certificaat van deelname waarin vermeld staat wat je competenties zijn. Het is weliswaar geen ‘diploma’, maar er zijn toch al heel wat cursisten die op die manier als lasser in een bedrijf aan de slag zijn gegaan. Bedrijven sturen trouwens ook zelf mensen naar ons om een opleiding te volgen. Een opleiding die bovendien erkend is door Constructiv.”
“Grosso modo bieden we drie soorten opleidingen aan”, gaat Chris voort. “Ten eerste is er elektrodelassen, waar iedereen mee begint. Het is een korte, maar krachtige cursus van drie sessies van 3uur en een kwartier. De cursus halfautomaat lassen is zowel voor de hobbyist als voor de werkzoekende wellicht de meest geschikte omdat deze techniek het veelzijdigst is. De basiscursus bestaat uit zes sessies die voor specialisten zeer ver uitgebreid kan worden. TIG-lassen ten slotte is de meest gespecialiseerde tak, voor het fijnere, mooiere werk en voor speciale materialen zoals roestvrijstaal en titanium. Ook deze cursus begint met zes sessies waarbij uitbreidingen voor professionals mogelijk zijn.”
(Bart Roggeman)
31 januari 2020Donderdag 25 oktober 2018 kropen 476 Limburgse jongeren voor een dag in de huid van een lasser, metselaar, vrachtwagenchauffeur en nog vele andere technische en praktische beroepen.
Wie niet bang is van fysiek zwaar werk en ook bereid is om in shiften te werken, kan als productiearbeider goed zijn of haar brood verdienen.
'We stellen alles in het werk', is de slogan van Compaan, die alles in het werk stelt om jou als metaalbewerker of lasser aan de slag te krijgen.
Recycleerder Galloo in de Gentse haven wordt 80 jaar. Specialiteit: zeeschepen ontmantelen. Weet jij waar het gerecupereerde metaal terechtkomt?
Hoeveel verdien je als je bij de overheid gaat werken? En is dat meer of minder dan dat je als bediende in de privésector aan de slag gaat?
Ouders met kinderen ten laste moeten minder belastingen betalen. Als de kinderen een studentenjob doen en te veel verdienen, zijn ze niet meer ten laste.
Met duizenden vacatures in Vlaanderen is vrachtwagenchauffeur een hardnekkig knelpuntberoep. We maakten een analyse van de job van chauffeur...
Lijkt een jobomschrijving jou iets te mooi om waar te zijn? Hou er dan rekening mee dat dit inderdaad zo kan zijn… Daarom: deze tips!
Per kalenderjaar mag je momenteel maximaal 600 uren werken als jobstudent, volledig vrij op te nemen tijdens het jaar, aan zeer interessante voorwaarden.