Winkelpersoneel steelt voor 1.381 euro aan producten
Tegenwoordig kan je niemand meer vertrouwen, zelfs je eigen personeel niet. Winkelpersoneel zou voor maar liefst 1.381 euro aan goederen stelen.
Diefstal op de werkvloer, fraude, hacking en sabotage zijn maar enkele voorbeelden van zaken die kwaadwillige werknemers kunnen ondernemen en die een immense kost voor bedrijven met zich kunnen meebrengen. Maar hoe kunnen werkgevers de rotte appels herkennen?
Via het e-mailgedrag van de medewerkers in kwestie, zo blijkt. In hun studie tonen onderzoeksleider Paul Taylor en wetenschappers van de Lancaster University aan dat 80 tot 90 procent van de werknemers die actief vertrouwelijke informatie stelen en doorspelen aan derden kunnen ontmaskerd worden dankzij een analyse van de taal die ze in hun werkmails gebruiken.
In een zes uur durende simulatie werden 54 participanten verdeeld in verschillende teams. Deze teams moesten informatie verzamelen en delen over mogelijke 'verdachten'. Een op de vier deelnemers kreeg het 'insider'-label, wat inhield dat deze persoon zonder medeweten van zijn teamleden informatie moest verzamelen en doorspelen aan een andere partij.
Wat bleek? Kwaadwillige medewerkers zijn meer op zichzelf gericht in e-mails. Ze maken meer gebruik van woorden zoals 'mij', 'mijn' en 'ik' en hanteren een negatievere taal in vergelijking met hun gewone collega's. Daarnaast kwam in het onderzoek eveneens naar voren dat werknemers minder de taal van hun collega's gaan nabootsen in e-mails wanneer zij een 'insider aanval' aan het plannen zijn.
Deze daling in 'nabootsing', dat een sociale afstand impliceert, nam zelfs toe over tijd, waardoor het bij het einde van het experiment mogelijk was om 92.6 procent van de mensen met slechte bedoelingen te identificeren.
"Onze analyse vond subtiele, maar duidelijk onderscheidende verschillen tussen e-mails van probleemwerknemers en die van hun collega's", aldus professor Taylor. De onderzoekers concluderen dat hun bevindingen aantonen hoe taal een indirecte manier kan zijn om kwaadwillige mensen te herkennen.
(nm) – Bron: Phys.org
8 augustus 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Tegenwoordig kan je niemand meer vertrouwen, zelfs je eigen personeel niet. Winkelpersoneel zou voor maar liefst 1.381 euro aan goederen stelen.
Bedrijven die twijfelen aan de betrouwbaarheid van sollicitanten, kunnen voortaan terecht bij de valideringstechnologie van David Goldenberg..
‘Cybercriminaliteit zal de komende jaren een steeds grotere vlucht nemen’, aldus trendwatcher Adjiedj Bakas, auteur van het boek ‘Het Einde van de Privacy’.
In e-mails wordt veel makkelijker gelogen. Aan de hand van deze 6 signalen ontmasker je de waarheid!
Maar liefst 13.000 medewerkers van Familiehulp maken dagelijks het verschil om klanten de best mogelijke zorg en ondersteuning te bieden.
Hoeveel verdien in de toerismesector? Welke extralegale voordelen krijg je? Een overzicht...
Voel je dat je opgebrand raakt? Een vakantie zou je deugd doen, maar is geen optie. Wat doe je dan?
"De school van mijn zoon belt dat hij ziek is. Kan ik zomaar weg van het werk en wat zijn de (financiële) gevolgen?"
Collegialiteit troef bij het Wit-Gele Kruis. Zo ervaren ook medewerker klantenbeheer Yara Haerinck (22) en thuisverpleegkundige Katrien Mostrey (59).