Verplicht re-integratietraject voor langdurig zieken?
De kans dat een werknemer effectief terugkeert naar zijn werk na een langdurige ziekte, vermindert naargelang de duur van de afwezigheid toeneemt.
"Maatschappelijk gezien kan men de langdurig zieken als een kost bekijken", vindt Kemps. "Ongeveer 8 miljard aan de ziekteverzekering en 11 miljard aan economisch verlies... Maar toch kan deze groep van 380.000 mensen ook als een maatschappelijke opportuniteit bekeken worden. Het aantal openstaande vacatures was nog nooit zo groot, er zitten heel wat verborgen talenten in onze groep van langdurig zieken met goesting om hun handen uit de mouwen te steken en terug aan de slag te gaan! Een heel groot deel van deze mensen zou niet -naast hun ziekte-, het slachtoffer willen zijn van 'fade-out'. Ze verdwijnen uit het beeld van hun werkgever, verliezen het contact met collega's, vervreemden van het bedrijf waar ze officieel tewerkgesteld zijn. Dat schept kansen."
Niet door boetes op te leggen, vindt Kemps. "De werkgever een boete van 800 euro laten betalen of de langdurig zieke werknemer een vermindering van zijn uitkering opleggen van 5 à 10%, gaat hen niet helpen om terug aan de slag te gaan."
Hoe dan wel? "Het probleem is dat langdurig zieken, na een lange periode van inactiviteit, niet weten hoe ze aan een nieuwe carrièrestap moeten beginnen. Ze hebben ondersteuning nodig, een positieve benadering van deze mensen door middel van een outplacementbegeleiding zou deze mensen terug op weg kunnen helpen. Ondanks hun ziekte zou er kunnen geïnventariseerd worden wat wel nog mogelijk is, nagaan wat hun talenten zijn, wat hun energie geeft om ze dan klaar te stomen om zich aan te bieden voor de job die binnen hun mogelijkheden ligt. Dit is een positieve benadering. De cijfers van outplacementbegeleiding door een externe partij na langdurige ziekte zijn indrukwekkend: 94% is hier heel tevreden over en 82% is na 6 maanden opnieuw aan het werk.”
Met andere woorden: als de overheid haar verantwoordelijkheid hierin opneemt, en dit traject verplicht maakt, zijn alle partijen op korte termijn winnaars: de werknemer is opnieuw aan de slag, de werkgever kan zijn personeelstekort opvangen met gemotiveerde mensen, de overheid moet geen ziekte-uitkering meer betalen en als het een nieuwe werkgever betreft, moet de ex-werkgever geen verbrekingsvergoeding betalen.
“Het enige struikelblok zou kunnen zijn dat de werkgever de kostprijs van de outplacementbegeleiding niet wil dragen maar door de kost in de ziekteverzekering die voor de overheid wegvalt, is het een kleine inspanning voor de overheid om de kosten van de outplacement begeleiding zelf te dragen en dit struikelblok weg te werken.”
Voor Kemps is er wel een voorwaarde: "Om resultaat te boeken moet men de heilige koe van het medisch beroepsgeheim vermijden. 'Demedicaliseer' de begeleiding van een langdurig zieke door hem of haar de mogelijkheid, zelfs de verplichting te geven, om geholpen te worden door een loopbaancoach na een periode van 4 maanden onafgebroken afwezigheid. De Vlaamse overheid doet dit al sinds 2013 voor iedereen die een werkend statuut heeft, gefinancierd door loopbaancheques van de VDAB. Dezelfde mensen kunnen perfect ook de langdurig zieken op weg naar nieuwe carrièrekansen helpen."
(kme)
2 april 2019De kans dat een werknemer effectief terugkeert naar zijn werk na een langdurige ziekte, vermindert naargelang de duur van de afwezigheid toeneemt.
De federale regering heeft recent een akkoord bereikt over de responsabilisering van werkgevers en werknemers voor de re-integratie van langdurig zieken.
Langdurig ziek? Of thuis door een burn-out of bore-out? Hoe verzeker je als leidinggevende dat je werknemer geen fade-out krijgt?
Wanneer kan je zeggen dat je burn-out gedaan is? Dat gebeurt meestal niet van de ene dag op de andere, maar deze signalen vormen een goed teken...
Langdurig out en terug aan het werk? Makkelijk is het niet. Om te helpen voorziet de overheid sinds kort speciale re-integratieprojecten.
Ondanks misverstanden kan er geen twijfel over bestaan dat een bedrijf een werknemer mag ontslaan tijdens een afwezigheidsperiode als gevolg van bv. ziekte.
Burgemeesters vind je in elke stad of gemeente… maar toch worden ze niet allemaal gelijk betaald. Hoeveel verdienen ze écht en hoe wordt hun loon berekend?
Voor 2023 zijn er in België 87 organisaties gecertificeerd met het Top Employer label. Dat heeft het Top Employer Institute bekendgemaakt.