Stop met deze woorden te gebruiken in je e-mails
Weet jij hoe je klinkt in een e-mail? Zonder gezichtsuitdrukkingen en stemtoon is het niet altijd even gemakkelijk om de juiste boodschap over te brengen.
Het was Abbie McGann, een Britse recruitment manager, die via LinkedIn een poll organiseerde over professionele smileys. “Zelf gebruik ik ze vaak en graag, maar ik vraag me af of klanten denken dat ik kinderachtig, onprofessioneel en/of een beetje raar ben door dit te doen”, vroeg ze zich af.
Van de ruim drieduizend respondenten op haar poll vond bijna driekwart dat smileys perfect kunnen. Zowat 10 procent vond het dan weer geen goed idee en 18 procent vond dat het ervan afhangt.
De twee etiquette-experts die Jobat contacteerde, uiten hun reserves. “Emoticon-taal hoort in de eerste plaats thuis in (privé) tekstberichten”, vindt Brigitte Balfoort van De Etiquetterie. “In een zakelijke context weet je nooit wie je mail te zien zal krijgen. Daarom hoed je je best voor emoji’s in mails”, oppert ze. “Ken je de geadresseerde iets beter, dan kun je wel een smiley of een verbaasd gezichtje plaatsen. Maar drie emoticons zijn de limiet. Vergeet ook niet dat mails rechtsgeldig zijn en de brieven van weleer vervangen.”
Ook Lilian Woltering van Woltering Consultancy ziet emoticons liever niet in zakelijke email. “Niet alleen omdat het niet zakelijk is maar ook omdat ze verschillend en verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.” Een uitzondering ziet ze voor informele e-mails van collega's onderling of naar klanten die je echt goed kent. “Daar kan best een lachende of knipogende smiley bij. Maar weer niet hele palmbomen of bierglazen”, besluit ze.
Ontdek: De etiquetteregels van professionele digitale communicatie
(William Visterin)
23 juli 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Weet jij hoe je klinkt in een e-mail? Zonder gezichtsuitdrukkingen en stemtoon is het niet altijd even gemakkelijk om de juiste boodschap over te brengen.
Skype for business, Microsoft Teams of Slack zijn al op heel wat werkplekken ingeburgerd. Waarom dus ook WhatsApp niet in dit rijtje opnemen?
In een tijd waar communicatie zich grotendeels afspeelt op sociale media, via mail of sms, is het gebruik van emoticons nog amper weg te denken.
Is het normaal om je collega's te haten?
E-mail is niet meer weg te denken, hoewel het je serieus op de heupen kan werken. Zeven gewoontes zijn ronduit ergerlijk.
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Wat trek ik aan op een sollicitatiegesprek? Mag ik m'n smartphone op tafel leggen tijdens een vergadering? Je leest in ‘De etiquettebijbel op de werkvloer’.
Erger jij je aan een e-mail vol spellingsfouten? Zorg dan in de eerste plaats dat je zelf een goede mail verstuurt. 25 ultieme tips!
Het is heel normaal dat je graag goede vrienden met je collega's wil worden. Maar hoe doe je dat zonder je professionaliteit te verliezen? Jobat weet raad...