Thuiswerk vs. energiebesparend naar kantoor: wat kies jij?
Meer dan 3 jaar na het uitbreken van de pandemie willen we niet meer terug naar het 100% kantoorregime van toen. En toch zien we een kleine kentering...
Het zijn geen makkelijke tijden voor de Belgische bedrijfswereld. Zo zegt meer dan de helft van de bevraagden dat het behoud van talent hun grootste zorg is. Maar ook het vinden van het juiste personeel en de stijgende (loon)kosten zorgen af en toe voor slapeloze nachten. Meer dan tachtig procent van de Belgische bedrijven geeft toe geraakt te zijn door de inflatie en stijgende loonkosten.
Ontdek: Wordt jouw loon geïndexeerd? Bereken het hier!
Een logisch gevolg daarvan is natuurlijk dat de Belgische ondernemers in de kosten snijden, of dat alleszins op korte termijn van plan zijn. Daarom stappen veel bedrijven over op kortlopende huurcontracten of verhuizen ze naar gedeelde kantoorruimtes of zogenaamde flex offices. Naast een gunstige prijs, geeft een flexibel huurcontract de doorslag bij de keuze van zo’n werkplek.
Checklist: De 7 vereisten voor een optimale flexwerkplek
Bovenop dat financiële voordeel, helpt hybride werken ook nog eens bij het vinden én behouden van talent. Want uit de cijfers blijkt dat vacatures met hybride werken een pak meer kandidaten aantrekken.
En ook opvallend: 63% van de Belgische HR-professionals uit het onderzoek geeft zelfs aan dat ze kandidaten buiten het typische zoekgebied contacteren omdat hybride werken het makkelijker maakt voor werknemers die wat verder weg wonen.
Het vormt dus ook een toegangsticketje tot een veel bredere zoekradius omdat een werknemer niet per se meer hoeft te pendelen naar het hoofdkantoor. Met andere woorden: meer kans om dat ene juiste profiel te vinden.
Een onderzoek zonder cijfers is zoals een kantoor zonder koffiemachine. We gieten de interessantste percentages uit het onderzoek in een overzichtelijk lijstje:
Is de oplossing voor veel bedrijven dan hybride werken? Regional Manager IWG België & Luxemburg William Willems: “Ons onderzoek toont aan dat alsmaar meer Belgische bedrijven de voordelen inzien. Enerzijds zorgt de betere balans tussen werk en privé voor gelukkigere werknemers, maar hybride werken draagt ook bij aan een beter bedrijfsresultaat. Eerder onderzoek wees al uit dat bedrijven jaarlijks meer dan € 10.000 per werknemer besparen met een hybride vorm van werken. Dat zijn best indrukwekkende cijfers.”
Lees ook: De voor- en nadelen van hybride werken
De Belgische markt geraakt dus stilaan overtuigd. Flexwerken is here to stay!
(ZINNIG)
30 juni 2023Meer dan 3 jaar na het uitbreken van de pandemie willen we niet meer terug naar het 100% kantoorregime van toen. En toch zien we een kleine kentering...
Onze werkritmes en -ruimtes zijn over de jaren heen flink door elkaar geschud. Welke werktrends komen er in 2024 nog op ons af?
Voor heel wat werknemers is hybride werken het beste wat hen ooit kon overkomen... Wat zeggen de cijfers precies?
Dat de klassieke ‘nine-to five’-werkdag zijn beste tijd heeft gehad, wisten we al. Maar blijkbaar start onze werkdag ook steeds vroeger.
In vergelijking met 3 jaar geleden staan we vandaag een stuk verder qua technologie en aanpak in het hybride werken. Deze trends en onderdelen zijn cruciaal.
De kans is groot dat je geen persoonlijke werkplek meer hebt op kantoor. Hoe zorg je ervoor dat jij je toch nog thuis voelt op een gedeelde flexplek?
Acht werkgevers uit de hoofdstad gingen met elkaar in conversatie over hybride werken en een beleid rond work-life balance.
Op het werk kan een bureau er door het plaatsen van persoonlijke spullen redelijk “huiselijk” uitzien. Onnodige rommel of een slimme zet?
Headsets of hoofdtelefoons zijn de nieuwe smartphones: we nemen ze overal mee naartoe, ze worden steeds geavanceerder én ze mogen ook wat kosten.