Evy Gruyaert: 'Ik ben een one-woman-business'
Eind vorig jaar lanceerde Eén-presentatrice Evy Gruyaert haar juwelencollectie ‘Malice in Wonderland’. Zowel het ontwerpen als de zakelijke kant heeft ze volledig zelf in handen.
Het voelt ongelooflijk goed. Na anderhalf jaar niet meer gespeeld te hebben, zijn we alle vier supergemotiveerd en heel tevreden om er weer tegenaan te kunnen. We hebben het podium echt wel gemist. Met veel goesting zijn we drie weken naar Frankrijk gegaan om er een nieuwe plaat op te nemen. Nooit eerder hadden we zoveel frisse ideeën.
We zaten nu in de Loirestreek, in the middle of nowhere. Daar is echt niets te beleven. En dus wordt de muziek vanzelf het enige dat telt. In die omstandigheden kan je in drie weken tijd heel wat werk verzetten. In België zouden we zes maanden nodig hebben om hetzelfde te bereiken. Want als je hier opneemt, komt er altijd van alles tussen.
We hebben ons ook de vraag gesteld of zoiets nog verantwoord is, maar het ligt niet in onze aard om dan maar op veilig te gaan spelen. We willen blijven investeren in onze groep. Als je vooruit wil, is er geen andere weg. Zo’n clip hoeft ook niet peperduur te zijn: een vliegtuigticket naar L.A. kost niet zo verschrikkelijk veel en in plaats van een hotel te boeken, huur je voor enkele dagen een huis. Door de technologische ontwikkeling heb je ook geen duizend kilo materiaal meer nodig. Nee, het is niet de duurste clip die we al gedraaid hebben, maar ik moet inderdaad toegeven dat ik het niet veel andere Belgische groepen nog zie doen.
Hoezeer ik ook probeer alles onder controle te houden, internationaal succes is nu net iets dat je helemaal niet zelf in de hand hebt. Platenfirma EMI en ons management onderhandelen constant met partners in het buitenland, maar we blijven er nuchter bij. Er zijn ons in het verleden al genoeg beloftes gedaan waar niets van in huis kwam. Een duo als Black Box Revelation kan het zich permitteren om te zeggen: ‘We laten alles vallen en gaan er volledig voor’, maar Zornik is intussen zo’n grote machine geworden dat het allemaal iets complexer ligt. Zoals gezegd, we hebben al te vaak het deksel op onze neus gekregen. Pas op, mochten we bijvoorbeeld in Duitsland kunnen doorbreken en daar veel kunnen optreden: héél graag. Maar als dat niet lukt, zal ik er niet ongelukkig van worden.
Een nieuwe single uitbrengen, is altijd een stressmoment. Zal de radio het draaien? Elke succesje is een bevestiging die deugd doet. Ik begin hoe langer hoe meer te beseffen dat we met Zornik in een droom leven. Onze eerste single, in 2001, scheerde al meteen hoge toppen in De Afrekening van Studio Brussel. Onze droom werd al direct waarheid, en die droom blijft maar duren.
Dat moet ieder maar voor zich uitmaken. Ons heeft het in ieder geval veel deugd gedaan. Het was echt nodig om eens een jaar gas terug te nemen. Ik was op het punt gekomen dat ik al wist hoe onze volgende cd zou klinken. Het was gewoon niet spannend meer. Ik leek creatief een beetje opgebrand. De platenfirma verwachtte een nieuwe plaat, maar ik was op dat moment echt niet in staat een cd uit te brengen waar ik volledig achter stond. Achteraf bekeken, ben ik blij dat we de stekker er even uit hebben getrokken. Mij is het sabbatjaar heel goed bevallen. Ik heb andere dingen kunnen doen, los van het pop- en rockidioom.
Daar heb ik nauwelijks de tijd voor gehad. Ik had een grote opdracht aangenomen: het schrijven van de soundtrack voor de film én de serie Wolven. Daar is héél veel tijd ingekropen. Daarnaast had ik nog mijn elektronische project Nitebytes. Heel even heb ik vakantie genomen, om drie weken door de States te cruisen met een gehuurde cabrio. Dat moet het enige moment geweest zijn dat ik niet met muziek bezig was.
Maar wel amusant. Het was een verademing om eens aan een soundtrack te sleutelen. Ik moest me voor één keer niets aantrekken van de klassieke structuur van een popsong, ik moest niet in het achterhoofd houden dat wat ik maakte op de radio gedraaid kon worden. Ik leerde ook andere mensen kennen, kwam in een ander milieu terecht. Echt waar, het was bijzonder verfrissend.
(pvd) - foto: (kb)
18 juni 2010Eind vorig jaar lanceerde Eén-presentatrice Evy Gruyaert haar juwelencollectie ‘Malice in Wonderland’. Zowel het ontwerpen als de zakelijke kant heeft ze volledig zelf in handen.
Wat hebben tv-maken en mode met elkaar gemeen? Meer dan je op het eerste gezicht zou denken, vindt Tom Lenaerts. Dus nam hij graag de taak van creatief begeleider voor de modehappening Vitrine 2010 op zich. "Het is niet omdat ik geen fluogele jasjes draag dat ik niet met mode bezig ben."
Als je tijdskrediet wilt opnemen, moet je je werkgever daar schriftelijk en op voorhand van op de hoogte brengen.
Joke werkt bij Familiehulp dienstencheques: “Hier beteken je écht iets in het leven van anderen.”
Je loon is de vergoeding die je krijgt voor je inzet en gewerkte uren. Maar wist je dat je ook vergoed kunt worden voor gemaakte onkosten?
In tegenstelling tot wat veel mensen misschien nog denken, is de federale overheidsdienst een heel moderne en vooruitstrevende werkgever...
Amalia werd uitzendconsulente via een Cevora-opleiding en vond zo haar nieuwe job!
Het concept van de open kantoorruimte bestaat al langer, maar wint aan populariteit. Toch is deze indeling niet voor iedereen weggelegd...