Carrière
Vorige

1 van 1212

Volgende
Volgend artikel:

Duizenden jobs en een rad van fortuin in Brugge

Kodibox pakt bedrijven in

"Onze chauffeurs moeten even klantvriendelijk, communicatief en betrokken zijn als wij.” (Simon De Schryver, Kodibox)
Bedrijven met het goede voornemen om in 2015 te verhuizen hoeven hun werknemers niet te vragen om lege kartonnen dozen mee te brengen. Het Gentse bedrijfje Kodibox van communicatiespecialist en marketeer Simon De Schryver verhuurt herbruikbare inpakboxen waarvan bodem en prijzen gegarandeerd niet doorschieten.
"Onze chauffeurs moeten even klantvriendelijk, communicatief en betrokken zijn als wij.” (Simon De Schryver, Kodibox)

“We zijn begonnen met een vijfhonderdtal boxen en nu zitten we aan vierduizend, op goede weken zijn die allemaal in gebruik”, vertelt Simon De Schryver. “We draaien aan een duizendtal boxen per week, waarbij er per verhuis doorgaans een goeie vijftig gebruikt worden. 60 procent van onze klanten zijn particulieren, 40 procent bedrijven, waarvan een stevig aandeel kleine kmo’s of zelfs eenmanszaken. De meeste klanten komen rechtstreeks, sommige via een verhuisfirma. Want let wel, wij doen zelf geen verhuizingen, we leveren enkel de boxen. Verhuisfirma’s werken graag met ons samen omdat hun klanten dan gegarandeerd stevige, goed stapelbare dozen gebruiken.”

Kodibox laat de boxen leveren door een Franse producent. Iets duurder dan Chinees fabricaat dat via de groothandel te krijgen is, maar De Schryver vond dichtbij inkopen duurzamer. De Franse exemplaren zijn ook steviger, want de eerste reeks uit een goedkopere batch ging al snel een beetje bol staan, terwijl ze toch een vijfhonderdtal keer hergebruikt moeten worden.

Chauffeurs

“Ik ben twee jaar geleden alleen begonnen, op basis van een businessmodel uit de VS dat me erg aansprak.”, vertelt De Schryver. “Sinds kort heb ik een vennoot. Verder werken we met een twaalftal studenten als chauffeur en om de boxen schoon te maken en te stapelen. Ze komen op tijdstippen die henzelf het beste uitkomen: we vragen hen alleen ervoor te zorgen dat de stock altijd klaarstaat. We betalen iets meer dan het wettelijke barema, mét een bonus voor het verzette werkvolume. Als start-up beleven we nu een kantelmoment waarbij de loonkost van al die studenten begint door te wegen, dus overwegen we om iemand vast in dienst te nemen. Natuurlijk is het nadeel dat je die moet doorbetalen in luwere periodes. Maar tijdens examenperiodes en schoolvakanties is het alle hens aan dek om genoeg volk te vinden. Dan zitten we zelf aan het stuur om bestellingen te bezorgen."

"Schoonmaken hoort er dan ook bij. We hebben machinaal schoonmaken getest, maar dat is duur en niet altijd effectief. Onze boxen moeten brandschoon zijn. De meeste van onze klanten komen maar één keer. We moeten het dus hebben van mond-tot-mondreclame en een service die 120 procent in orde is. Dit jaar mikken we op duizend particuliere verhuizen: dan hebben we een marktaandeel van 0,4 procent, want elk jaar verhuizen 280.000 gezinnen in België. Tegen 2019 willen we graag 2,5 procent halen. Dan hebben we een zestal vaste chauffeurs nodig. Volgens de VDAB niet zo’n eenvoudige profielen, want je zoekt eigenlijk iets hoger opgeleide mensen die ook het visitekaartje zijn van je bedrijf. Mij of mijn vennoot krijgen ze nooit te zien, dus onze chauffeurs moeten al even klantvriendelijk, communicatief en betrokken zijn als wij (lacht).”

(wv)

9 januari 2015

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook