Managers slaan bal te vaak mis bij evaluatie
Leidinggevenden beoordelen hun medewerkers slecht, zelfs fout. Dat zegt CIPD, een Britse beroepsvereniging van hr-professionals. De oplossing?
Heel wat werknemers tonen zich geen voorstander van een jaarlijkse formele evaluatie. Vooral jongeren zijn van oordeel dat dit systeem hen weinig bijdraagt. Dat blijkt uit een recente studie van onderzoeksbureau Wakefield Research bij duizend Amerikaanse werknemers van maximaal 35 jaar oud.
Formele evaluaties zouden, volgens de studie, een negatieve impact hebben op motivatie en productiviteit. “Gelijkaardige feedback kregen wij ook”, stelt Kristel Verstrepen van Cigna, voorheen Vanbreda International. Cigna, dat in ons land 470 voltijdse werknemers telt, is wereldwijd marktleider in medische verzekeringen bij werknemers van intergouvernementele (IGO), niet-gouvernementele (NGO) organisaties en multinationals.
Sinds dit jaar is Cigna overgestapt naar een nieuwe manier om medewerkers te evalueren en te ontwikkelen. “Voorheen zaten wij in het klassieke traject van intakegesprek met het bepalen van doelstellingen, een tussentijds gesprek en een afsluitende evaluatie op het einde van het jaar”, situeert Verstrepen. Op het eind werden er drie scores voorzien, waar ook een vergoeding aan werd gekoppeld. “Maar onze mensen vonden het systeem weinig motiverend, en ook rigide en administratief. Vooral voor onze people managers kwam er behoorlijk wat papierwerk bij kijken.”
In het nieuwe evaluatie- of groeiproces voor medewerkers, met zogenaamde check-ingesprekken, ligt het traject minder vast en legt het meer initiatief bij de werknemer. “Het coaching-aspect is belangrijker geworden. Doelstellingen zijn er wel nog, maar er is hierbij meer ruimte voor een persoonlijke invulling met meer dialoog en minder administratie. De bedoeling is dat elk gesprek met een wit blad begint”, vertelt Johan Stoop, die talent consultant is bij Cigna. “Als bedrijf moeten we ook breder kunnen kijken naar de prestaties van onze medewerkers.”
Het blijkt een algemene trend: van individuele prestaties kijken bedrijven meer naar het bedrijfsresultaat. “Wij hechten vandaag meer belang dan vroeger aan elementen als innovatie, het uitdragen van waarden, flexibiliteit, samenwerking en klantgerichtheid”, stelt Stoop. Ook de timing van één jaar voor de evaluatie kan voortaan afwijken. “Sommige jobs zijn ook gewoon moeilijk meetbaar op één jaar”, stelt hij. Scores zijn er nog wel, maar minder. “Medewerkers krijgen nu een beoordeling ‘on’ of ‘off track’, wat veel eenduidiger is”, aldus Verstrepen.
Een evaluatie- of groeiproces voor medewerkers is natuurlijk maar één aspect in het hr-beleid van een bedrijf. Ook op het vlak van onder meer gezondheid (zoals regelmatige medische check-ups), welzijn en engagement (van personeelsenquêtes tot gratis soep en fruit) wil het bedrijf zich engageren. “Als je je als bedrijf je groei wil ondersteunen, moet je goede mensen aantrekken en behouden. Al deze maatregelen moeten daartoe bijdragen”, zo besluit Stoop.
(wv)
3 december 2015Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Leidinggevenden beoordelen hun medewerkers slecht, zelfs fout. Dat zegt CIPD, een Britse beroepsvereniging van hr-professionals. De oplossing?
Veel werknemers beginnen onvoorbereid aan hun evaluatiegesprek. Geen goed idee, want dan kan het wel eens een heel negatieve ervaring worden.
Een op de drie werknemers (34%) vindt dat zijn leidinggevende zich onvoldoende voorbereidt op het beoordelingsgesprek. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek.
Onderzoek toont aan dat 24 procent van de werknemers nood heeft aan een ontwikkelgesprek na de evaluatie, maar dit niet krijgt.
Werkgevers zijn wettelijk niet verplicht hun werknemers maandelijks of jaarlijks te evalueren, noch wordt er wettelijk een loonsverhoging aan gekoppeld.
Het verschil tussen een evaluatiegesprek en een functioneringsgesprek is voor velen niet altijd even duidelijk, zelfs heel wat werkgevers maken hier geen onderscheid tussen.
Steeds meer ondernemingen zeggen het jaarlijks evaluatiegesprek vaarwel. Is het echt zo zinloos?
Staalbedrijf ArcelorMittal Belgium wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Om hun ambitieuze klimaatdoelstellingen te bereiken, schakelt de staalgigant een versnelling hoger met grootschalige projecten én de bijhorende aanwerving van extra ingenieurs.
Wie voor de overheid werkt, zit gebeiteld voor de rest van z’n leven: waar of niet? Het antwoord hangt vooral af van het statuut waarin je aan de slag bent.