Help, mijn collega's hebben een affaire! Wat moet ik doen?
Je vermoedt het al een tijdje, maar nu weet je het zeker: je collega's houden er een affaire op na. Maar wat moet je met deze informatie doen?
Een familiedag, het grote sinterklaasfeest of een afscheidsdrink. Steeds meer bedrijven organiseren evenementen op de werkvloer. Met en zonder partner of andere familieleden. Zo willen ze de werknemers immers meer betrekken bij het bedrijf en het samenhorigheidsgevoel versterken. Geen gebrek aan ideeën dus om de teamspirit te bevorderen.
En het heeft ook daadwerkelijk effect. Uit een onderzoek van het rekruteringsbureau Page Personnel blijkt dat 99% van de werknemers het belangrijk vindt om een goede relatie te hebben met collega’s. Driekwart vindt ook dat die goede relatie de productiviteit ten goede komt. Niet moeilijk dat iets meer dan de helft hun collega’s zelfs als goede vrienden beschouwt.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 56% van de werknemers buiten de kantooruren tijd doorbrengt met collega’s. Vier op de tien komen zelfs regelmatig samen na het werk, om te sporten of een beetje bij te praten over het privéleven. Dat de werkvloer de perfecte plek is om vrienden te maken, blijkt uit het aantal mensen dat zelfs in het weekend tijd doorbrengt met één of meerdere collega’s: één op tien.
Maar dat zijn dan vooral mensen jonger dan 35 jaar. Want je relatie met je collega’s wordt beïnvloed door het al dan niet hebben van kinderen. Zes op de tien werknemers jonger dan 35 maken tijd om te socializen met hun collega’s, door bijvoorbeeld naar afterwork drinks te gaan. Werknemers ouder dan 35 jaar doen dat veel minder: amper één op drie.
Als je tussen 25 en 35 jaar oud bent, draait je leven praktisch alleen om het werk. “Want dat is wat je dagen het meeste vult”, zegt Olivier Dufour van Page Personnel. “We beginnen ook veel later aan kinderen. Het eerste kind wordt vaak pas geboren als de ouders 30 à 35 jaar zijn. Eens er kinderen in het gezin zijn, verschuiven de prioriteiten. Het is niet langer het werk dat centraal staat, maar wel je zoon of dochter.”
Daarbij komt ook de grote verantwoordelijkheid die ouders hebben. Daardoor steken ze veel minder tijd in de relaties op de werkvloer. Eens de kinderen volwassen zijn – als de ouders een leeftijd van ongeveer 50 jaar hebben bereikt – keert het tij weer en worden goede relaties met collega’s opnieuw belangrijker.
Evenementen zoals de familiedag of het kerstfeest bevorderen het samenhorigheidsgevoel, maar is dat ook zo bij een teambuilding? “Teambuildings dienen de relaties te versterken, en niet op te bouwen”, legt Olivier Dufour uit.
“Als er een slechte sfeer heerst op kantoor ga je dat echt niet oplossen met een teambuilding, want als de basis al slecht is, werkt het gewoon niet. Net zoals een huis moet een relatie een goede fundering hebben. En daar kan een bedrijf voor zorgen, door evenementen te organiseren. En dan liefst kleine drinks of etentjes met het team, in plaats van grote events.”
(dt/em) - Bron: Page Personnel
21 november 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Je vermoedt het al een tijdje, maar nu weet je het zeker: je collega's houden er een affaire op na. Maar wat moet je met deze informatie doen?
Soms wil je even op een pauzeknop duwen en meer tijd aan je gezin besteden. Met wat hou je dan best allemaal rekening?
De manier waarop je met anderen omgaat, is ontzettend belangrijk voor je loopbaan. Te veel werknemers denken dat ze alles wel alleen aankunnen.
Slechts acht procent van de Nederlandse werknemers vindt zijn leven goed in balans. Dat blijkt uit onderzoek van het adviesbureau SBI.
Het is niet altijd verstandig om alles toe te vertrouwen aan je collega's. Hoe goed je ook met hen overeenkomt, sommige zaken hou je beter voor jezelf.
Wat je functie ook is, binnen Zorggroep UPC Duffel wordt je mening serieus genomen. Dat merken verpleegkundige Allen en sociotherapeut Katrien elke dag.
Voel je dat je opgebrand raakt? Een vakantie zou je deugd doen, maar is geen optie. Wat doe je dan?
Een loonsverhoging of een extralegaal voordeel: het is altijd fijn wanneer je tomeloze inzet op de werkvloer beloond wordt. Hoe maak je de juiste keuze?
Pas afgestudeerden hebben te weinig vaardigheden voor leiderschap. Slechts 9% heeft een leiderschapsprofiel, zo blijkt.