Een dagshift begint voor Kevin altijd in het Antwerp Coordination Center. Hij werkt vanop de dienst Vessel Traffic Services (VTS), aan het sluizencomplex Zandvliet-Berendrecht. Zijn werkdag begint met een update: welk weer wordt er verwacht? En zijn er afgelopen nacht incidenten geweest waarvan Kevin op de hoogte moet zijn? Hij wordt gebrieft door zijn collega van de nachtploeg. Voorlopig niets opmerkelijks.
In het Coordination Center wordt er geconcentreerd gewerkt. Kevin houdt al het verkeer van zee- en binnenschepen nauwlettend in de gaten. Via de marifoon staan de VTS-operatoren in contact met de kapitein of loods en begeleiden ze hen op hun vaarroute door de haven. Bij het Havenbedrijf zijn mensen met een technische of nautische achtergrond aan het werk, maar ook heel wat ingenieurs en administratieve medewerkers. Tussendoor checkt Kevin regelmatig zijn mailbox: toelatingsaanvragen van duikers, een meerverbod, een sluis die buiten gebruik is … Die informatie speelt hij door aan de operatoren om een goede verkeersdoorstroming te garanderen.
Wie weet wat de namiddag nog brengt. Bij problemen, zoals een olie-incident, stuurt Kevin havenscheepvaartberichten (oftewel nautische berichten) uit, in het Nederlands en in het Engels. Ondertussen lichten de operatoren alle schepen in de getroffen sector in, de hoofdverkeersleider en de Port Authority Supervisor. Voor de nachtshift begint, brieft Kevin op zijn beurt zijn collega. Hoe ging het er vandaag aan toe in de dokken? Daarna keert hij moe, maar voldaan naar huis. Morgen weer een nieuwe dag.
Ontvang nieuwe 'Havenbedrijf Antwerpen-Brugge' jobs meteen in je mailbox.