Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 203

Volgende
Volgend artikel:

‘Ghosting’ op arbeidsmarkt neemt toe: de cijfers

Ken jij je online imago?

Tijdens de voorbereiding op een sollicitatiegesprek gaan werkzoekenden zelden op zoek naar de informatie die er online over zichzelf te vinden is. Dat blijkt uit een onderzoek van Unique bij meer dan 3.000 werkzoekenden.
#

42 procent zegt nooit online op zoek te gaan naar informatie over zichzelf, 35 procent doet dit soms. Onrustwekkender is dat 59 procent nooit checkt welke foto's er van hem of haar op het internet te vinden zijn.

Voorbereiding

Uit de enquête blijkt ook dat 38 procent van de werkzoekenden slechts een half uur in de voorbereiding van een sollicitatiegesprek steekt. Eén op vier besteedt een kwartier tot een half uur aan de voorbereiding, 23 procent besteedt er één tot twee uur aan.

Hoe deze voorbereiding eruit ziet? 97 procent van de werkzoekenden zoekt informatie over toekomstige potentiële werkgever online, terwijl 88 procent mogelijke lastige vragen doorneemt.

Daarnaast oefent 41 procent erop om alle sterke punten over zichzelf te kunnen opsommen. 34 procent zoekt informatie op over de gesprekspartner en 31 procent gaat op zoek naar de laatste sollicitatietips.

Eerste indruk

"Werkzoekenden weten dat de eerste indruk van groot belang is," zegt Raymond Puts van Unique. "Maar die begint met een goede voorbereiding op het daadwerkelijke sollicitatiegesprek. En hoewel je steeds vaker hoort dat werkgevers hun kandidaten van te voren 'googelen', lijkt dat nog steeds niet doorgedrongen bij alle werkzoekenden. Nochtans zou kennis over het eigen online imago een onderwerp moeten zijn dat vaker aan bod komt in de voorbereiding op sollicitatiegesprekken."

Tot slot biedt Unique nog een aantal sollicitatietips voor werkzoekenden:

  • Weet wie je bent, wat je kracht is en wat jou als persoon uniek maakt.
  • Denk na over je imago. Hoe wil je dat anderen jou zien?
  • Altijd paraat hebben: je elevator pitch (je eigen verkoopspresentatie). Een goede pitch duurt maximaal 40 seconden (circa 100 woorden), wordt met passie gebracht en is persoonlijk.
  • Zet je elevator pitch bovenaan je cv en LinkedIn profiel.
  • Versterk je personal brand met de uitingen die je doet op social media.
  • Vraag ‘recommendations’ op LinkedIn.
  • Inkoppertje: zorg dat je brief en cv correct zijn opgebouwd en dat ze geen stijl- en spelfouten bevatten.

(jn) 

20 september 2012
Anderen bekeken ook