Aangeboden door KBC

Katrien De Smet werkt voor KBC Brussels: zoals het bruist in de hoofdstad, bruist het ook bij ons”

Voor bankmedewerkers en -experts is Brussel een uiterst interessante en uitdagende werkomgeving. Katrien De Smet, zelf net gestart als kantoordirecteur in Schaarbeek/Evere bij KBC Brussels, kan het alleen maar beamen. Zij omarmt werken in Brussel volop. “Wie van diversiteit qua klanten houdt én zijn talenkennis wil onderhouden of verbeteren, is hier aan het juiste adres.” Vijf vragen (en antwoorden) over werken in Brussel en bij KBC Brussels.

KBC Brussels, het Brusselse merk binnen de KBC Groep, richt zich helemaal op de hoofdstad. “Brussel kent een grote diversiteit qua klanten en zakenleven. Het is een stad met 19 deelgemeentes, een metropool met heel wat internationale klanten”, vertelt Katrien De Smet.

In die omgeving positioneert KBC Brussels zich als een echte Brusselse bank voor zowel particuliere klanten als ondernemers. “Onze experts bekwamen zich in hun domein en zijn er ook voor opgeleid.”

1. Waar staat KBC Brussels voor?

“Om te beginnen springen we eruit als Brusselse bank. De zegswijze ‘Wij spreken uw taal’ is hier absoluut van toepassing. Letterlijk, met het Nederlands, Frans en Engels, maar ook figuurlijk. En bovendien zijn wij ook een erg toegankelijke bank”, vertelt Katrien.

De focus op expertise is een ander belangrijk element. “We beschikken ook in Brussel over experts in bijvoorbeeld verzekeringen, beleggingen of ondernemen. Onze collega’s specialiseren zich sterk, zoals in een bepaalde woonmarkt voor expats”, vult Katrien aan, en ze verwijst naar de kennis van de stad. “Elk van de 19 gemeentes is anders. En zelfs daarbinnen, denk aan een gemeente als Schaarbeek, zijn er grote verschillen. We passen ons aan een divers publiek aan. Dat maakt dat het elke dag, en eigenlijk elk uur, anders is.”

2. Hoe kunnen jullie (jonge) medewerkers aan jullie binden?

Medewerkers die starten bij KBC, en dus ook bij KBC Brussels, krijgen naast een aantrekkelijk verloningspakket een opleiding on the job. “En ze krijgen er ook tijd voor. Ook na je basisopleiding zijn er overigens nog steeds opleidingen waaruit je kan kiezen. Je bepaalt mee je ontwikkelingsdoelstellingen. Je voelt hier ook echt dat je verder kan doorgroeien.”

Katrien wijst op de vele carrièremogelijkheden die er zijn. Zelf is ze er een voorbeeld van. Ze startte haar loopbaan bij KBC in een kantoor aan de Vlaamse rand, ging vervolgens in de hoofdzetel aan de slag in een adviserende functie én startte zopas in een kantoor in Schaarbeek/Evere als kantoordirecteur.

“De jobinhoud in Brussel kan best complex zijn”, erkent ze, “maar je leert zeer veel en zeer snel. Het is dynamisch werk met de stabiliteit en werkzekerheid van een grote bankengroep die over veel expertise beschikt”, vertelt ze. “Als je in Brussel werkt, heb je al snel een mooi drietalig profiel. Mits een goede basiskennis van de drie talen, bieden we een uitgebreid aanbod van taalopleidingen met een leerplatform, extra oefeningen en zelfs één-op-één-ondersteuning  om je talenkennis snel naar een hoger niveau te brengen.

Net als Katrien op zoek naar een boeiende job? Bekijk hier alle vacatures bij KBC Brussels!

3. Naar welke profielen zijn jullie nog op zoek in Brussel?

“We mikken op commerciële profielen, enthousiaste starters ook, die graag met klanten werken en houden van een afwisselende job. Ook het verkoopelement trekt hen best aan. Meertalig zijn is bovendien zeker een troef in Brussel. Al is het vooral van belang dat je bereid bent om de talen te spreken.”

4. Welke opleidingen voorzien jullie voor starters?

“Starters worden de eerste maanden van hun opleiding intensief begeleid. Ze krijgen hun opleiding in onze KBC Live Retail Academy. Dat is een brede opleiding, expertises worden later uitgediept”, vertelt Katrien. Daarna kunnen de starters aan de slag in een van de kantoren, waar ze tijdens hun stage ingewijd worden in het dagelijkse bankieren en kunnen terugvallen op een mentor. “Vervolgens is er een nieuw opleidingstraject waarbinnen je je expertise kan uitdiepen”, stelt Katrien.

Ook kandidaten met ervaring zijn welkom. “Zelf heb ik in mijn vorige job anderhalf jaar samengewerkt met KBC Brussels. Ik vond het zo leuk en interessant om die Brusselse kantoren te leren kennen dat ik uiteindelijk ben blijven plakken”, klinkt het met een glimlach. Zelf studeerde Katrien geschiedenis en politieke wetenschappen. Wat aantoont dat een financiële vooropleiding geen must is.

5. Jullie geven aan om geen saaie bank te zijn, maar een hip en modern bedrijf. Waaruit blijkt dat?

“Voor een buitenstaander blijkt dat onder meer uit onze sterke digitale positie, met onze vooruitstrevende en uitgebreide app. En ook met de digitale assistent Kate van KBC Brussels, die intussen een begrip is geworden”, stelt ze.

“En intern zijn er veel jonge en dynamische mensen binnen onze bank werkzaam. Met een goede team spirit. Zoals het bruist in de stad Brussel, bruist het ook in ons bedrijf.”

Klaar voor een boeiende carrière bij KBC Brussels? Bekijk hier alle vacatures!

KBC: 47 jobs
Voeg je CV toe
Ontdek welke jobs bij je profiel passen door je CV op te laden.

Ontvang per mail jobs op maat

Ontvang nieuwe 'KBC' jobs meteen in je mailbox.