Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 748

Volgende
Volgend artikel:

Deeltijdse collega's nog te vaak als minderwaardig gezien

Kantoorplakkers, opgelet! 3 tips

Onderzoek toont aan dat wanneer men er in slaagt om na lange werkdagen toch voldoende tijd te voorzien voor persoonlijke projecten, dit een positieve invloed heeft op de gezondheid en de productiviteit op het werk.
#

Volgens een Finse analyse van 12 studies bij meer dan 20.000 werknemers doen werkdagen van meer dan acht uur de kans op een hartaanval met 40 tot 80 procent de hoogte ingaan. Wanneer mensen echter naast lange werkdagen ook nog tijd kunnen spenderen aan persoonlijke zaken, dan wordt dit effect tenietgedaan en heeft dit zelfs een positief gevolg voor de gezondheid én de dagelijkse productiviteit.

Succesvolle mensen slagen er vaak in om tijd en energie over te houden voor andere, al dan niet professionele, belangrijke zaken. Uit deze persoonlijke zaken halen zij voldoende kracht om scherp te staan op momenten dat dit nodig is. Echte kantoorplakkers, die geen tijd overhouden voor persoonlijke projecten, presteren daarentegen veel overuren, maar zijn in de praktijk veel minder productief.

Enkele tips van Time Management Company voor echte kantoorplakkers …

1. Vind je eigen kwaliteitstijd minstens even belangrijk als je tijd op kantoor

Geef in je job enkel aandacht aan de taken die belangrijk zijn en dump de rest zo snel mogelijk. Zet een degelijk betrouwbaar systeem op, waarmee tijdsrovers geen kans krijgen. Probeer je een aantal uren per week volledig te concentreren op zaken die er voor jou echt toe doen en laat jezelf niet opjagen door hyperkinetische medewerkers.

2. Kies een werkgever die voldoende aandacht heeft voor flexibiliteit

Als je kiest voor een werkgever die flexibiliteit belangrijk vindt, kan je zelf beter je verschillende activiteiten op elkaar afstemmen. Vaak maakt het namelijk weinig uit hoeveel uren per dag je presteert, wanneer je deze presteert én waar je deze presteert. In de toekomst wordt immers het behalen van resultaten het belangrijkste, de rest is bijzaak. Niet elke job is echter geschikt voor deze visie, maar zet je oogkleppen (of die van je baas) af en bekijk jouw situatie vanuit een andere hoek. Je zal verbaasd zijn om wat er allemaal mogelijk is.

3. Kijk naar verschillende keuzemogelijkheden op vlak van kinderopvang, poets- en strijkdiensten …

Hoe meer je vervelende taken kunt uitbesteden, hoe meer tijd je kunt voorzien voor andere activiteiten. Vaak staan mensen niet te springen om iemand vreemd in hun huis binnen te laten, ook niet om te poetsen. Geef het toch een kans, want in de praktijk valt het best mee. Zelfs je werkgever kan hier op inspelen. Steeds meer bedrijven zien namelijk de positieve effecten van bepaalde 'work-life voordelen' in. Zo worden steeds vaker aanzienlijke budgetten vrijgemaakt om zulke faciliteiten mogelijk te maken.

(nm) – Bron: Timemanagementcompany.com 

>> Schrijf je in voor de open opleiding van Time Management Company en krijg 10 procent Jobat-korting!  

20 januari 2014

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook