Er zijn 4 types van mensen. Welk type ben jij?
De grootste groep mensen blijken egoïstisch te zijn en enkel voordeel te willen voor zichzelf. Of ben jij toch minder egoïstisch?
Ruzies tussen collega's lopen zelden helemaal uit de hand. Maar als het gebeurt, kunnen ze wel verstrekkende gevolgen hebben. Daan Debacker van advocatenkantoor Claeys & Engels vertelt: "Niet zo lang gelden vlogen twee werkneemsters van een fastfoodrestaurant elkaar letterlijk in de haren, zo erg zelfs dat hun collega's hen uit elkaar moesten halen. De aanstookster werd op staande voet ontslagen door de werkgever, de andere vrouw mocht blijven. Normaal gezien is een slaande ruzie tussen werknemers onderling of tussen werknemer en werkgever altijd een voldoende reden voor onmiddellijk ontslag. Dat heeft als gevolg dat je niet terecht kan bij de RVA voor een werkloosheidsuitkering."
"En daarnaast zijn er ook nog mogelijke strafrechterlijke gevolgen. Een werknemer heeft strafrechterlijk normaal gezien beperkte aansprakelijkheid op de werkvloer, maar dat geldt niet bij bedrog, zware fouten of herhaalde lichte fouten", licht Debacker toe. "En een ruzie is een voorbeeld van een zware fout.”
Meestal wordt ontslag om dringende reden bij een slaande ruzie niet aangevochten, omdat de feiten bewezen zijn en een verdere werkrelatie uitgesloten is, maar in dit geval stapte de werkneemster naar de rechtbank om het dringende karakter aan te vechten. “Ze was gesyndiceerd en bovendien moet een werkgever bij arbeiders die 'onmiddellijk ontslagen' worden altijd een gegronde reden leveren - een compensatie die arbeiders krijgen voor hun lage ontslagvergoeding."
"De werkneemster in kwestie betwistte het dringende karakter, omdat de andere vrouw wel kon blijven werken. En uiteindelijk kreeg ze gelijk. De eis voor willekeurig ontslag werd afgewezen, maar ze kreeg een compensatie ten belope van 6 maanden loon en ze kon uiteindelijk ook nog bij de RVA terecht. Strafrechterlijk werd de zaak geseponneerd, omdat de slagen en verwondingen helemaal niet zo erg waren.”
Advocaat Elfri De Neve: “Een werkgever moet er voor zorgen dat er een normale werksfeer is, dat kan je onrechtstreeks afleiden uit de wet op het pesten en het welzijn op het werk. Dus moet hij ook optreden als die normale werksfeer in het gedrang komt. Maar ik ken geen enkel geval van een uit de hand gelopen ruzie op de werkvloer.”
Daan Debacker beaamt: “Ik ken hooguit twee gevallen. Noch in de praktijk, noch in de lectuur zie je het veel. En het gebeurt wellicht nog minder naar de arbeidsrechtbank gestapt wordt. Er is in zo’n geval altijd een vertrouwensbreuk die een verdere werkrelatie onmogelijk maakt, dat beseffen alle partijen.”
Debacker benadrukt tenslotte dat veel van de concrete feiten afhangt: hoe is de ruzie ontstaan, hoe is ze geëscaleerd, is er een handgemeen, hoe zwaar zijn de feiten, werd een tik al lachend uitgedeeld? “De werkgever kan ook een waarschuwing geven als het om een scheldpartij gaat en duidelijk maken dat er de volgende keer een ontslag op staande voet kan komen.”
(Dominique Soenens)
31 januari 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De grootste groep mensen blijken egoïstisch te zijn en enkel voordeel te willen voor zichzelf. Of ben jij toch minder egoïstisch?
Sommige stresssituaties zijn onvermijdbaar, maar er is ook onnodige stress die soms zelfs meermaals per dag de kop opsteekt.
We zijn er ons zelden van bewust, maar toch hanteren we allemaal een typische “stijl” van communiceren… In geval van conflicten, bijvoorbeeld.
Bemiddeling bij individuele arbeidsconflicten draagt bij tot betere oplossingen en minder kosten, beweren internationale studies.
Roddelen is iets wat altijd zal blijven bestaan en wat eigen is aan mensen. Het kan over een vrij onschuldige vorm van communiceren gaan.
Niet elk sociaal conflict leidt tot het neerleggen van het werk. Guy Daneel, hoofdsecretaris van ACV Metea Brabant, legt uit welke stappen voorafgaan.
Je hebt zo je best gedaan om een project af te werken voor de deadline en dan gooit je baas het rapport op je bureau met de woorden: “Dit trekt op niks!”
Bruggen bouwen en met een open vizier ervoor gaan blijkt een goede manier om ervoor te zorgen dat je baas je niet (langer) haat. Enkele tips!
Het vooroordeel of stereotype dat ‘vrouwen niet grappig zijn’ is alomtegenwoordig. Maar het klopt niet.