De doodskist in om harder te werken
Enkele ondernemers hebben een wel zeer macabere methode om hun werknemers te motiveren. Werknemers met een dipje sturen ze de doodskist in.
Steeds meer mensen geven aan dat hun job hen ziek maakt. Een aantal geeft zelfs aan gehospitaliseerd geweest te zijn als een gevolg daarvan. Wat ligt er aan de basis van dit uitdijende probleem?
Veel van de stress is te wijten aan slecht of nonchalant management en maatschappelijke druk. De grote boosdoeners: lange werkuren, een verstoorde werk-privébalans, financiële en economische onzekerheid. Deze factoren vergiften de werkplaats en hun werknemers. De omzet stijgt misschien even, maar de motivatie en het engagement van de werknemers smelt ziender ogen weg en ze gaan er op gezondheidsvlak zowel fysiek als mentaal op achteruit. En uiteindelijk zal ook het bedrijf er dan op achteruit gaan.
Het hoeft niet altijd te gaan om een fysiek veeleisende job om te delen in de klappen. Al eisen langer werken en meer werk met minder mensen verzetten daar ook zeker hun tol. Maar kantoorjobs leiden ook steeds vaker tot stressgerelateerde kwalen zoals burn- en bore-out, maar ook chronischere aandoeningen zoals diabetes, cardiovasculaire ziektes en problemen met je metabolisme.
Stel dat je team werd verkleind door een reorganisatie en je nu moet overwerken of zelfs nachtjes door doen om het werk gedaan te krijgen. Misschien zit je een hele dag aan een computerscherm gekluisterd met amper pauze om te bewegen of gebalanceerd te eten, dat is gevaarlijk voor je ogen, je gewicht, je spieren en gewrichten, … Je loopt dus een mentaal en een fysiek risico. Misschien krijg je slaapproblemen en begin je medicatie te nemen, iets meer alcohol te drinken om met de stress om te gaan, of heb je antidepressiva nodig om de werkdag door te komen. Het begint vaak onschuldig en escaleert soms zonder dat je het doorhebt.
Jeffrey Pfeffer, Professor in Organizational Behavior, schreef er een boek over: Dying for a paycheck. Hiervoor sprokkelde hij verschillende voorbeelden bij elkaar van uiteenlopende bedrijven en sectoren om aan te tonen waar (en hoe snel) het mis kan gaan en hoe het moderne werkleven de maatschappij ziek maakt. Hij onderzoekt oorzaken zoals ontslagrondes, werkprivébalans, werkuren, autonomie op het werk, gezondheidsverzekering, maar ook waarom werknemers (bewust) in een giftige werkomgeving blijven. Hij gidst je in het boek door de verschillende kwesties, maar biedt ook inzichten en mogelijke oplossingen aan zowel werkgevers, de overheid, als de werknemers.
Hij benadrukt verder nog dat hoe we leven binnen de bedrijfsmuren en tijdens de werkuren even belangrijk is als hoe we leven daarbuiten. Iets dat steeds moeilijker te handhaven valt nu de grenzen tussen werk en privé steeds meer vervagen.
In Japan hebben ze zelfs een woord voor het sterven door overwerk: Karoshi. Hard werken tot je erbij neervalt, is daar een deel van de cultuur. Het wordt niet zo zeer geëisd door het management, maar door werknemers aan zichzelf opgelegd. Met als resultaat dat uitgeputte werknemers gewoon midden op de weg in slaap vallen en in extremere gevallen zelfmoord plegen door de stress, een hartaanval krijgen of ziek worden.
(sjv) – Bron: Stanford Business / Quartz at Work / Now This
12 april 2018Enkele ondernemers hebben een wel zeer macabere methode om hun werknemers te motiveren. Werknemers met een dipje sturen ze de doodskist in.
Jaarlijks gaan er heel wat werkdagen verloren aan ziekte. Wat zijn de grootste boosdoeners en wat kan je er tegen doen?
Meer en meer mensen kiezen ervoor om freelance te gaan werken. Iets dat onze maatschappij lijkt aan te moedigen, doch wel degelijk een tol eist.
Soms heb je gewoon een baaldag. Soms een baalweek. Wat het probleem ook is, het is normaal en menselijk. Deze 101 tips kunnen je erdoor sleuren.
Wanneer spreken we van een tijdelijk dipje, en wanneer is er meer aan de hand? Check deze 15 signalen.
Langdurig ziek? Of thuis door een burn-out of bore-out? Hoe verzeker je als leidinggevende dat je werknemer geen fade-out krijgt?
Ergonomie onderschatten eist zijn tol. De klachten zijn divers en zoals steeds: voorkomen is beter dan genezen. De top 3 van kantoorkwaaltjes ...
Een dutje is dé ultieme vorm van zelfzorg. Toch is het niet zo vanzelfsprekend om altijd en overal een rustpauze in te lassen...
‘En, vertel eens iets over jezelf.’ Het is de simpelste vraag ooit, en toch is de kans groot dat je niet meteen een antwoord klaar hebt.