Voor een bedrijf is het altijd beter dat de mensen zich goed voelen in hun job. Interne doorgroeimogelijkheden en het gevoel dat er rekening wordt gehouden met de wensen van de medewerkers zijn belangrijke elementen in een goed retentiebeleid.
Jobrotatie is daarenboven verrijkend voor de medewerker, maar ook voor het bedrijf en het verhoogt de flexibiliteit. Aangezien beide jobs (sales en marketing, red.) met elkaar gelinkt zijn, zal deze switch waarschijnlijk ook gemakkelijk verlopen. Jullie blijven beiden in het bedrijf, waardoor de informatieoverdracht optimaal kan gebeuren.
Bovendien blijven jullie beide beiden beschikbaar om eventuele problemen op te lossen. Jobrotatie is echter niet voor alle functies even evident. Soms is de technische knowhow zo complex dat het enkele jaren duurt om je in te werken. Ook de remuneratie is misschien niet voor beide functies gelijk.
Bespreek dus altijd eerst deze vraag met de manager en met HR. Wanneer iedereen akkoord is met de switch kan het een zeer leerrijke en stimulerende ervaring zijn voor alle partijen.
(Ilse Claes is arbeidspsychologe en business group talent manager bij Tessenderlo Group).
31 augustus 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
HR-specialist Unique behaalde overtuigend een plaats in de top tien van Great Place to Work. Wat doet het bedrijf om daar te geraken?
Vele Vlaamse bedrijven bewijzen dat het mogelijk is om medewerkers met autisme te introduceren op de werkvloer. En dat heeft voordelen!
Werkgevers plaatsen voor ondersteunende functies een goede talenkennis hoger op het verlanglijstje. En kennis van Frans in het bijzonder.
Bart en Pascalle werken als penitentiair beambte in de gevangenis van Antwerpen.
Bij Unilin loopt sinds een jaar of twee een interessant initiatief: intervisiesessies. Al gelden enkele opvallende spelregels.
Audrey en Tibby werken als administratief assistent bij de Rechterlijke Orde: een sociale job met een grote maatschappelijke impact
"Ieder talent verdient ruimte om te groeien, zonder drempels op de weg."
Werkgevers moeten hun queeste richting werkgeluk laag per laag aanpakken. “Luister naar je medewerkers, zonder een oordeel over hen te vellen. Dat is veel belangrijker dan een zoveelste jaarlijks event.”