Wie moet de schade aan mijn bedrijfswagen betalen?
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen schade veroorzaakt aan de bedrijfswagen tijdens arbeidstijd en schade veroorzaakt bij privéverplaatsingen.
De fiscus beschouwt je firmawagen als een voordeel in natura en daar moet je belastingen op betalen. Concreet wordt er voor je bedrijfswagen elke maand bedrijfsvoorheffing van je loon ingehouden. Hoe groter het voordeel in natura van deze auto is, hoe meer bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden en hoe lager je nettoloon zal zijn.
Sinds 1 januari 2010 wordt het belastbaar voordeel in natura niet langer bepaald door de forfaitaire privékilometers (5.000 of 7.500) te vermenigvuldigen met de fiscale PK maar met de CO2-uitstoot en de C02-coëfficiënt van de wagen. Wagens die meer vervuilend zijn, resulteren in een hoger belastbaar voordeel en worden fiscaal gestraft. De nieuwe regeling kan dus inderdaad voor gevolg hebben dat je netto minder overhoudt hoewel je nog steeds met dezelfde wagen rijdt.
De mogelijkheden om hier iets aan te doen, zijn beperkt. Tenzij een nettoloon in je arbeidsovereenkomst werd overeengekomen, wat overigens zeer uitzonderlijk is, kan je alvast geen verhoging van je brutoloon vragen om het nettoverlies te compenseren.
Uiteraard kan je aan je werkgever een ‘groenere’ wagen vragen. Of je een recht hebt op vervanging van de wagen, zal afhangen van de afspraken die hierover met je werkgever zijn gemaakt. Meestal worden deze vastgelegd in een car policy. De kans is echter zeer beperkt dat deze car policy je een recht geeft op vervanging van je wagen.
Nochtans heeft ook je werkgever belang bij een vervanging. Daarom zijn vele werkgevers al gestart met het hertekenen van hun car policy. De bestaande merken en modellen worden vervangen door gelijkwaardige maar fiscaal vriendelijkere wagens. Toch zal je werkgever je verzoek wellicht niet onmiddellijk kunnen inwilligen. De meeste bedrijfswagens worden immers geleased. Je werkgever zal het contract met de leasingmaatschappij moeten respecteren. Dit contract heeft doorgaans een looptijd van 3 tot 5 jaar. Bij voortijdige stopzetting van dit contract moet je werkgever aan de maatschappij schadevergoeding betalen.
Je zult daarom het einde van het lopende contract moeten afwachten alvorens je kunt overschakelen op een ‘groenere’ wagen. Tot dan zal je moeten aanvaarden dat je netto minder verdient dan vroeger.
(Met dank aan Stijn Demeestere, advocaat bij Lydian).
29 april 2010Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen schade veroorzaakt aan de bedrijfswagen tijdens arbeidstijd en schade veroorzaakt bij privéverplaatsingen.
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel rij ik met een 4x4. Als ik nu opteer voor een zuinige wagen, hou ik dan meer nettoloon over?
1 op de 3 Belgische werknemers was vorig jaar geen enkele dag afwezig op het werk wegens ziekte. Maar hoe zit het met de overige werknemers?
65% van de jongeren belt bijna niet meer. De reden hiervoor is belangst. Toch blijft het ouderwetse telefoongesprek nog altijd efficiënt en handig…
De stijging van het ziekteverzuim in ons land zet zich voort. In 2023 waren Belgische medewerkers bijna 10% van de werktijd afwezig door ziekte...
"Vroeger was alles beter…" Ha, vergeet het maar! Wij vonden een 'arbeidsorder' uit 1870. 140 jaar later heet dat ... een arbeidsreglement.
Leidinggevenden schatten de oorzaak van mentale problemen bij medewerkers vaak niet goed in. Die laatsten kunnen ook dikwijls niet bij hun overste terecht.
Het klinkt stom, maar ik erger me aan de muziekkeuze van mijn collega’s...
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?