Wie moet de schade aan mijn bedrijfswagen betalen?
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen schade veroorzaakt aan de bedrijfswagen tijdens arbeidstijd en schade veroorzaakt bij privéverplaatsingen.
De fiscus beschouwt je firmawagen als een voordeel in natura en daar moet je belastingen op betalen. Concreet wordt er voor je bedrijfswagen elke maand bedrijfsvoorheffing van je loon ingehouden. Hoe groter het voordeel in natura van deze auto is, hoe meer bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden en hoe lager je nettoloon zal zijn.
Sinds 1 januari 2010 wordt het belastbaar voordeel in natura niet langer bepaald door de forfaitaire privékilometers (5.000 of 7.500) te vermenigvuldigen met de fiscale PK maar met de CO2-uitstoot en de C02-coëfficiënt van de wagen. Wagens die meer vervuilend zijn, resulteren in een hoger belastbaar voordeel en worden fiscaal gestraft. De nieuwe regeling kan dus inderdaad voor gevolg hebben dat je netto minder overhoudt hoewel je nog steeds met dezelfde wagen rijdt.
De mogelijkheden om hier iets aan te doen, zijn beperkt. Tenzij een nettoloon in je arbeidsovereenkomst werd overeengekomen, wat overigens zeer uitzonderlijk is, kan je alvast geen verhoging van je brutoloon vragen om het nettoverlies te compenseren.
Uiteraard kan je aan je werkgever een ‘groenere’ wagen vragen. Of je een recht hebt op vervanging van de wagen, zal afhangen van de afspraken die hierover met je werkgever zijn gemaakt. Meestal worden deze vastgelegd in een car policy. De kans is echter zeer beperkt dat deze car policy je een recht geeft op vervanging van je wagen.
Nochtans heeft ook je werkgever belang bij een vervanging. Daarom zijn vele werkgevers al gestart met het hertekenen van hun car policy. De bestaande merken en modellen worden vervangen door gelijkwaardige maar fiscaal vriendelijkere wagens. Toch zal je werkgever je verzoek wellicht niet onmiddellijk kunnen inwilligen. De meeste bedrijfswagens worden immers geleased. Je werkgever zal het contract met de leasingmaatschappij moeten respecteren. Dit contract heeft doorgaans een looptijd van 3 tot 5 jaar. Bij voortijdige stopzetting van dit contract moet je werkgever aan de maatschappij schadevergoeding betalen.
Je zult daarom het einde van het lopende contract moeten afwachten alvorens je kunt overschakelen op een ‘groenere’ wagen. Tot dan zal je moeten aanvaarden dat je netto minder verdient dan vroeger.
(Met dank aan Stijn Demeestere, advocaat bij Lydian).
29 april 2010Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen schade veroorzaakt aan de bedrijfswagen tijdens arbeidstijd en schade veroorzaakt bij privéverplaatsingen.
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel rij ik met een 4x4. Als ik nu opteer voor een zuinige wagen, hou ik dan meer nettoloon over?
Verdien je in een bepaalde Vlaamse provincie meer of minder dan in een andere? Ja, zo blijkt! Zo ziet een loonbrief uit Limburg er uit...
België werkt als eerste land in Europa aan een wet ter preventie van rugklachten bij werknemers.
De magazijnier en de chauffeur zijn met ruime voorsprong de meest gevraagde functies in transport en logistiek. Al zijn er van deze jobs ook veel varianten.
Werkzoekenden die hun cv opmaken met behulp van AI hebben meer kans om aangenomen te worden.
Als thuisverpleegkundige bij de mobiele equipe van Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen geniet je van een pak troeven. Daar spreken Sofie en Siska over mee.
Headsets of hoofdtelefoons zijn de nieuwe smartphones: we nemen ze overal mee naartoe, ze worden steeds geavanceerder én ze mogen ook wat kosten.
Stress blijft een wederkerend probleem op de werkvloer. Hoe gaat jouw bedrijf om met stress? En staat je baas open voor oplossingen?