Krijg ik meer loon als ik kies voor een zuinige bedrijfswagen?
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel rij ik met een 4x4. Als ik nu opteer voor een zuinige wagen, hou ik dan meer nettoloon over?
De fiscus beschouwt je firmawagen als een voordeel in natura en daar moet je belastingen op betalen. Concreet wordt er voor je bedrijfswagen elke maand bedrijfsvoorheffing van je loon ingehouden. Hoe groter het voordeel in natura van deze auto is, hoe meer bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden en hoe lager je nettoloon zal zijn.
Sinds 1 januari 2010 wordt het belastbaar voordeel in natura niet langer bepaald door de forfaitaire privékilometers (5.000 of 7.500) te vermenigvuldigen met de fiscale PK maar met de CO2-uitstoot en de C02-coëfficiënt van de wagen. Wagens die meer vervuilend zijn, resulteren in een hoger belastbaar voordeel en worden fiscaal gestraft. De nieuwe regeling kan dus inderdaad voor gevolg hebben dat je netto minder overhoudt hoewel je nog steeds met dezelfde wagen rijdt.
De mogelijkheden om hier iets aan te doen, zijn beperkt. Tenzij een nettoloon in je arbeidsovereenkomst werd overeengekomen, wat overigens zeer uitzonderlijk is, kan je alvast geen verhoging van je brutoloon vragen om het nettoverlies te compenseren.
Uiteraard kan je aan je werkgever een ‘groenere’ wagen vragen. Of je een recht hebt op vervanging van de wagen, zal afhangen van de afspraken die hierover met je werkgever zijn gemaakt. Meestal worden deze vastgelegd in een car policy. De kans is echter zeer beperkt dat deze car policy je een recht geeft op vervanging van je wagen.
Nochtans heeft ook je werkgever belang bij een vervanging. Daarom zijn vele werkgevers al gestart met het hertekenen van hun car policy. De bestaande merken en modellen worden vervangen door gelijkwaardige maar fiscaal vriendelijkere wagens. Toch zal je werkgever je verzoek wellicht niet onmiddellijk kunnen inwilligen. De meeste bedrijfswagens worden immers geleased. Je werkgever zal het contract met de leasingmaatschappij moeten respecteren. Dit contract heeft doorgaans een looptijd van 3 tot 5 jaar. Bij voortijdige stopzetting van dit contract moet je werkgever aan de maatschappij schadevergoeding betalen.
Je zult daarom het einde van het lopende contract moeten afwachten alvorens je kunt overschakelen op een ‘groenere’ wagen. Tot dan zal je moeten aanvaarden dat je netto minder verdient dan vroeger.
(Met dank aan Stijn Demeestere, advocaat bij Lydian).
29 april 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel rij ik met een 4x4. Als ik nu opteer voor een zuinige wagen, hou ik dan meer nettoloon over?
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen schade veroorzaakt aan de bedrijfswagen tijdens arbeidstijd en schade veroorzaakt bij privéverplaatsingen.
Vergeet quiet quitting, rage applying is the next big thing! Maar wat is het eigenlijk? En kan het jou als werknemer wat opleveren?
Kris en Hans werken al enkele jaren bij De Lijn als buschauffeur en teamcoach.
Bij Unilin loopt sinds een jaar of twee een interessant initiatief: intervisiesessies. Al gelden enkele opvallende spelregels.
Eerst interesse tonen en daarna niks meer van zich laten horen: wie solliciteert kan ermee te maken krijgen… Hoe pak je ghosting aan?
Welke sterren schitteren niet alleen helder op het grote en kleine scherm, maar doen ook hun bankrekening fonkelen?
Heb je een beperking of ziekte? En voel je daardoor drempels op de arbeidsmarkt? Dan wil je graag kennismaken met Gabriela Necula van de Vlaamse overheid.
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.