Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

BrightPlus_GFH15
“Eigenlijk kun je zeggen dat ik heb leren telefoneren door mijn job.”
Er leven heel wat clichés over de jongste generatie op de werkvloer. Dat heeft recent onderzoek van HR-specialist Bright Plus duidelijk bewezen. Tegelijk toont de studie aan dat generatiedenken achterhaald is. Wij toetsen deze stereotypes graag af bij wie daar het beste zicht op heeft: Gen Z zelf, en meer bepaald Lamia, Tulin en Matthias.

Lamia Ghiouar (22) en Tulin Erdin (23) zijn bij Bright Plus aan de slag als HR-consultant. Lamia werkt in een kantoor in Vilvoorde, Tulin in Antwerpen. Matthias Onbekent (27) is projectconsultant en neemt bij een klant van Bright Plus de taak van assistent relationship manager op zich. Diverse rollen en diverse invalshoeken dus, om onze clichés te checken. We legden hen enkele concrete stellingen voor.

Cliché 1: Gen Z kan zich moeilijk focussen

• Ze hebben een korte ‘span of attention’ en zijn constant afgeleid door hun telefoon en sociale media.

“Voor mij is dat niet van toepassing”, antwoordt Lamia. “Wij maken inderdaad veel gebruik van onze smartphone, maar ik ben er op het werk niet door afgeleid.” Ook Bright Plus-collega’s Matthias en Tulin geven aan dat ze geen last hebben van afleiding. “Als ik met een moeilijke taak bezig ben op het werk, zet ik mijn smartphone op ‘niet storen’. Zelfs mijn werktelefoon, een Microsoft Teams softphone, gaat dan op mute.”

Cliché 2: Gen Z is meer tech savvy

• Ze vinden telefoongesprekken maar ouderwets en communiceren liever via chats. Bovendien vinden ze sneller hun weg met nieuwe technologie.

“Ik bel de hele dag voor mijn job, en doe dat evenzeer privé met al mijn vrienden”, vertelt Tulin. Dat is niet bij alle Gen Z’ers het geval. “Voor ik deze job deed, belde ik inderdaad niet zo graag”, vult Lamia aan. “Eigenlijk kun je zeggen dat ik heb leren telefoneren door mijn job. Maar in de privésfeer chat ik toch liever.”

Ook Matthias is niet zo’n beller. “Maar hoe meer je het doet, hoe meer je eraan gewend raakt. In mijn privétijd varieert het: soms chat, soms bellen. Om praktische zaken te bespreken met vrienden, bel je best even”, stelt Matthias. Hij beaamt wel dat zijn generatie meer tech savvy is. “We zijn er vaak sneller mee weg. In een opleiding zien wij bijvoorbeeld snel de zogenaamde shortcuts. Wij zijn ook met technologie opgegroeid.”

Lees ook: Telefoonangst verdeelt generaties op de werkvloer

Cliché 3: Gen Z heeft het moeilijk met hiërarchie

• Ze voelen zich ongemakkelijk bij traditionele, hiërarchische structuren.

Lamia houdt niet zo van hiërarchie in de klassieke betekenis van het woord. “Ik zal altijd de opgelegde structuur respecteren, maar als het er heel strikt aan toe gaat, ga ik me er minder goed bij voelen. Ik vind bijvoorbeeld dat op het werk het teamgevoel moet primeren. Een overste-collega-relatie mag dat niet in de weg staan.”

Voor Bright Plus-collega Tulin is het vooral een kwestie van toegankelijkheid. “Onze CEO spreken we gewoon aan met haar voornaam Linda en zij is erg toegankelijk. Vooral dát is voor mij de kwestie. Dat je geen schrik moet hebben om iets aan de leidinggevende te vragen.” Net als Tulin beaamt Matthias dat er in organisaties onvermijdelijk ook wel een zekere hiërarchie moet zijn. “Maar het is belangrijk dat er als jongere naar jou geluisterd wordt. Hier is dat echt wel het geval, maar zeker niet overal.”

Cliché 4: Gen Z hecht meer belang aan diversiteit en inclusie

Als de bedrijfscultuur niet inclusief is, voelt Gen Z zich er niet thuis.

Daar zijn ze alle drie formeel in: iedereen moet op het werk gelijkwaardig behandeld worden. “Al is het ook wel logisch dat iemand met ervaring in een bepaalde job een bepaalde positie heeft opgebouwd”, vindt Tulin. “Maar je houdt dan rekening met diens expertise, los van leeftijd.”

“Ik ben zelf van buitenlandse afkomst”, voegt Lamia toe. “Ook mijn rechtstreekse collega heeft een andere nationaliteit. Ik vind het belangrijk dat ik niet de enige ben van buitenlandse afkomst. Een bedrijf moet een afspiegeling zijn van de buitenwereld”, oppert ze. “Een hoofddoek is bijvoorbeeld iets wat dan vaak opduikt. Ik draag momenteel zelf geen hoofddoek, maar ik vind het belangrijk dat ik dat zelf kan kiezen. Als een bedrijf openstaat voor medewerkers met een hoofddoek, dan zijn ze in de praktijk meestal vrij open over andere zaken als het om diversiteit en inclusie gaat.”

Ontdek: Welke eisen stelt Gen Z aan de werkgever?

Cliché 5: Gen Z heeft onrealistische verwachtingen naar loon en carrière

Ze willen een hoog (start)salaris krijgen.

“Jouw loonwensen hangen niet af van jouw generatie, maar vooral van je ambities”, oppert Matthias. “Je moet er ook voor willen werken. Als je hogerop wilt komen, dan hoort overwerk er bijvoorbeeld af en toe bij”, vindt hij. De drie Gen Z’ers geven allemaal aan best tevreden te zijn met hun (start)salaris. “Toen ik begon te werken, had ik echt geen idee wat ik kon vragen”, stelt Matthias. “Ik heb toen een rondvraag gedaan bij mensen die al langer werkten, en dan kom je als starter automatisch aan de hogere kant uit.”

Gelukkig met wat je verdient?

Cliché 6: Gen Z hecht meer belang aan work-lifebalance

Ze willen hun privétijd bewaken.

Lamia houdt werk en privé het liefst gescheiden. “Een van mijn collega’s mailt soms na de uren over het werk. Dat is haar keuze, maar ik doe dat liever niet. Gelukkig wordt dit vanuit Bright Plus ook helemaal niet verwacht.”

Toch geeft ze aan dat overwerk er soms bij hoort, net als haar collega. Tulin: “Wij zijn HR-consultants, en soms heb je gesprekken met kandidaten die alleen na de uren tijd kunnen vrijmaken, dan moet je je aanpassen. En als ik bijvoorbeeld nieuws heb over een jobaanbieding, zal ik die persoon ook op vrijdagavond nog snel een mailtje sturen, omdat je weet dat die persoon daarop zit te wachten.”

Gen Z gaat voor jobinhoud, sfeer en... een flinke pree

Cliché 7: Thuiswerk is normaal voor Gen Z

Ze vinden het vanzelfsprekend om thuis te kunnen werken.

Ook wat thuiswerk betreft, zijn hun meningen erg uiteenlopend. Zo werkt Tulin liever op kantoor. “Thuis kan ik me veel moeilijker concentreren”, stelt ze. Lamia werkt graag twee dagen van thuis uit. Bij Matthias hangt het als projectconsultant af van de policy van zijn opdrachtgever. “Al is het bij de start van de opdracht sowieso altijd ter plaatse. Soms kan ik ook thuiswerken. Ik vind dat weleens aangenaam, maar voor mij is het zeker geen vereiste.”

Net als in het onderzoek van Bright Plus, blijkt ook uit dit gesprek duidelijk dat je persoonlijke wensen en ambities jouw keuzes bepalen, en niet je geboortejaar. Zijn er dan geen verschillen tussen de verschillende leeftijdsgroepen op de werkvloer?

“Uiteraard wel”, zegt Jolien Nulens, content marketeer bij Bright Plus. “Wij pleiten er bij Bright Plus vooral voor om samen te werken, open te communiceren en te leren van elkaar. Diverse teams waarin het goed klikt, zijn creatiever en productiever. Zo maken we allemaal werk van een inclusieve werkvloer, zodat hokjesdenken geen kans krijgt.”

CHECK: Wat vinden Gen Z en millenials belangrijk op het werk?

Meer clichés over Gen Z ontmaskeren? Lees het rapport

Uit onderzoek in opdracht van Bright Plus blijkt dat generatieclichés hardnekkig aanwezig zijn op de werkvloer. In totaal zou maar liefst een op de vijf Belgische bedienden al op de een of andere manier met leeftijdsdiscriminatie in aanraking gekomen zijn.

  • Bright Plus onderzocht 12 stereotypes over Gen Z.
  • Professor organisatiegedrag Kim De Meulenaere deelt enkele tips om leeftijdsverschillen te managen.
  • HR-professionals, leidinggevenden en Gen Z’ers vertellen eerlijk en authentiek hoe het er bij hen op de werkvloer aan toe gaat.
Download het rapport hier!

(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine

14 november 2024
Anderen bekeken ook