Starters
Vorige

1 van 206

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Finn en Tijs een vliegende start maken bij Fluvius

Jongeren op de arbeidsmarkt: 3 matches, 3 mismatches

Jongere op de arbeidsmarkt
Jongeren zijn de toekomst, ook op de arbeidsmarkt. Toch komen de verwachtingen van de jongeren niet altijd overeen met die van de werkgever. Wat zijn de matches en de mismatches?

Niet altijd op dezelfde golflengte

Uit een recente enquête van het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) en AG blijkt dat werkzoekende jongeren en werkgevers door verschillende verwachtingen niet altijd op dezelfde golflengte zitten.

Dit zijn de matches

1. Stage en werkplekleren

Zowel de jongeren als de werkgevers zijn voorstander van stages en werkplekleren: niet onlogisch want deze mogelijkheden zijn een win-winsituatie voor beide partijen. 76% van de jongeren gelooft dat je door on-the-job de nodige kennis en ervaring op te doen meer kans maakt op een goede job. 90% van de werkgevers voorziet ook stagemogelijkheden in hun bedrijf.

2. Flexibiliteit en telewerk

75% van de studerende en werkende jongeren geeft aan dat ze de nodige flexibiliteit verwachten van hun toekomstige werkgever. Ook de mogelijkheid tot telewerk speelt een belangrijke rol. Werkgevers matchen op dit vlak goed met de jongere want 89% biedt flexibele werkuren en telewerk aan.

Extra: De 8 grootste voordelen aan telewerken

3. Ondernemingszin

Zowel jongeren (66%) als werkgevers (82%) vinden ondernemende vaardigheden zoals verantwoordelijkheid, durf, besluitvaardigheid en het nemen van initiatief belangrijk.

Dit zijn de mismatches

1. Voorbereiding op de arbeidsmarkt

50% van de jongeren vindt zichzelf bij het betreden van de arbeidsmarkt goed voorbereid en geïnformeerd. 75% van de werkgevers daarentegen vindt dat pas afgestudeerden hiervoor onvoldoende voorbereid zijn en dat er bijgevolg nog werk aan de winkel is.

2. Het belang van extralegale voordelen

Maaltijdcheques, een bedrijfswagen en een hospitalisatieverzekering kunnen dan wel interessante extralegale voordelen zijn, toch is het voor heel wat jongeren niet het allerbelangrijkste. Zo schat slechts 46% van de jongeren een bedrijfswagen hoog in (in vergelijking met 61% van de werkgevers) en een smartphone van het bedrijf staat bij jongeren zelfs niet in de top 5 (bij werkgevers staat dit op nummer 2).

Een boeiende jobinhoud en een goed nettoloon daarentegen blijken populaire factoren te zijn die een jonge werknemer kan binden aan een werkgever of onderneming.

Ontdek: De stijgers en dalers bij extralegale voordelen

3. Duurzaamheid en maatschappelijk engagement: tussen woord en daad

Hoewel 84% van de werkgevers zichzelf een goed rapport geeft op het vlak van duurzaamheid en aandacht voor het milieu, vindt 50% van de jongeren dat er nog meer actie ondernomen mag worden. Ook op het vlak van (gender)diversiteit kan het volgens de jongeren een pak beter: 70% is zelfs voorstander van genderquota.

Go for happy! Ga naar jobat.be en vind een job die écht bij je past

(fd)

17 november 2021
Anderen bekeken ook