Generatie Z is uitgelezen ondernemer
Eén op de twee leden van de zogenaamde generatie Z, kortweg Gen Z, heeft plannen om ooit een eigen bedrijf te runnen, zo blijkt uit onderzoek.
Wie medewerkers wil aanwerven, moet goed op de hoogte zijn van de wensen die momenteel hoog scoren bij de sollicitanten. Gezien de enorme concurrentiestrijd die woedt om nieuwe talenten binnen te halen, hebben de werkgevers met de juiste vinger aan de pols, een stevig streepje voor. "Om hen duidelijk te maken waar de prioriteiten van de jonge kandidaten liggen, hebben we een uitvoerig onderzoek gedaan", zegt Christel Bleyens, districtmanager Partena Professional Limburg.
"Een eerste conclusie is dat de jobkeuze het meest wordt beïnvloed door de goede werksfeer en de toffe collega's. Zowel de Generatie Z (18-22 jaar) als de Generatie Y (22-37 jaar) plaatsen die voorwaarde op de eerste plaats. Daarna volgen een hoog loon en een beperkte afstand naar het werk. De iets oudere generatie wil het liefst dichtbij huis werken." Andere troeven die jonge werknemers kunnen lokken zijn een glijdend uurrooster, de mogelijkheid om in het buitenland te gaan werken en het volgen van opleidingen. De optie om van thuis te werken en deeltijds aan de slag te kunnen, laat de jongeren evenmin onberoerd.
Als er een loonpakket wordt voorgesteld, houden werkgevers best rekening met de extraatjes waar de jongeren het meest gevoelig voor zijn. "Het onderzoek toont aan dat de instromers het liefst een dertiende maand zouden willen ontvangen", aldus nog Christel Bleyens. "Bijna even gegeerd zijn de maaltijdcheques. Een bedrijfswagen is voor zowat een derde van de jongeren belangrijk. De werkgevers die er nog wat extra verlofdagen en een hospitalisatieverzekering tegenaan gooien, komen helemaal in de bovenste schuif te liggen."
Tot slot blijkt uit de studie dat 40% van de jongeren minder dan een jaar bij de eerste werkgever blijft. Een kwart van hen denkt op termijn deeltijds te gaan werken. Ze mikken gemiddeld op de leeftijd van 61 jaar om later met pensioen te gaan.
(kme)
21 december 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Eén op de twee leden van de zogenaamde generatie Z, kortweg Gen Z, heeft plannen om ooit een eigen bedrijf te runnen, zo blijkt uit onderzoek.
Voor het eerst in de geschiedenis zijn er 4 verschillende generaties op de werkvloer. Van de babyboomers tot Generatie Z, met elk hun verwachtingen.
Er zijn vandaag 4 verschillende generaties actief op de werkvloer. Er zijn een aantal overeenkomsten, maar ook een pak verschillen tussen deze werknemers.
Lui, verwend, egoïstisch: de jeugd van tegenwoordig staat niet bij iedereen hoog aangeschreven. Sociaal pedagoog Bert Smits neemt hun verdediging op zich.
Wie regelmatig met Generatie Y praat, zal zich wel eens afvragen wat ze nu eigenlijk bedoelen met hun vage uitspraken.
Misschien erger je je wel eens aan de Google-generatie op kantoor, maar de nieuwe lichting werknemers is niet van plan om kleurloos te blijven!
Geld verdienen tijdens je lunchpauze: het zou zomaar kunnen. Heb je na het lezen van deze teaser honger naar meer? Lees dan zeker verder…
De tendens van de vervlechting tussen werk en privé zet zich traag maar dapper verder...
Nele werkt bij het servicecenter van CM: “Elke week lees je mooie complimentjes”